...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

donderdag 1 september 2011

Champagne?

Een nieuwe dag, ik probeer maar weer eens of de migratie van web-log.nl naar weblog.nl al iets is gevorderd. Ik klik mijn link aan en ik zie: "Dit weblog komt snel weer online", maar die tekst staat er al dagenlang!
Ik klik de links aan waar ik informatie zou moeten kunnen krijgen over de voortgang, maar zinvolle berichten zijn schaars en gewoonlijk ruim achterhaald. Laatste bericht van web-log op Twitter: 17 uur geleden; Helpdesk: gisteren 16:00 uur, maar niets waar je iets anders mee kunt dan in het duister tasten.
Web(-)log is al sinds 23 augustus "uit de lucht"! Er was twee dagen gepland voor de migratie, maar het is nu de 10e dag, ofwel 225 uur na aanvang, i.p.v. klaar in 48 uur.
Zouden ze bij stap 1 van het 4-Stappenplan al aan de champagne zijn gegaan? Ze lijken nauwelijks meer aanspreekbaar: géén echte informatie, steeds worden de trouwe bloggers met een kluitje in het riet gestuurd.
Dan weer is TypePad te vroeg off-line, dan weer de export van TypePad fout, blijkt dat toch aan de hoofdlettergevoelige "plus1" blogs (fout uit de vorige migratie) te liggen, dan weer heeft TypePad de afbeeldingen versleuteld.
En dan (tweet): "We gingen online, we waren online en dat hebben we weer terug moeten draaien. De verwijzing naar de weblogs deed niet wat het moet doen." Zoals dat daar staat is het toch te onnozel voor woorden?

Dat het spannend is voor de medewerkers begrijp ik heel goed, en die spanning neemt met de dag toe.
Maar dat er steeds weer nieuwe lijken uit de kast komen, duidt er op dat dit "project migratie" klunzig is opgezet en amateuristisch voorbereid.
Een deel daarvan zou het gevolg kunnen zijn van miscommunicatie, maar de ervaring met de communicatie naar de bloggers doet vermoeden dat het beslist zielig is om daarvoor alleen met de vinger naar TypePad te wijzen!
En nu maar afwachten hoe onze blogs er straks uitzien, als we ze ooit nog terugzien.

Waar zijn ze, onze teksten onze afbeeldingen? Waar iedereen zoveel aandacht aan besteed heeft, en waar sommige bloggers veel onderzoek of andere moeite voor gedaan hebben?

Maar wel al een wervende (!) homepage: "Waarom Weblog.nl? Jouw verhaal delen doe je het beste op Weblog.nl."
Ze zijn wel zo eerlijk om het "screwed-up"-logo er bij te zetten...

1 opmerking:

Ximaar op WP zei

Zelf heb ik van mijn eigen weblog een exportbestand op m'n harde schijf gezet. Ik zag de bui al hangen. Temeer omdat het de vorige keren net zo klunzig ging. En eigenlijk kon je verwachten dat het deze weer nog een stapje erger zou worden. Dwz bij de laatste grote keer naar Typepad was het de bedoeling dat er personeel uit ging en die zijn dan ook (met hun kennis van vorige migraties) vertrokken. Het inmiddels een zeer klein uitgedunt clubje dat de migratie laat verrichten door ingehuurd personeel. Die hebben er alle belang bij dat het langer duurt, dan krijgen ze meer betaald. Moeilijk is dat niet er zijn aanleidingen genoeg te vinden. De kast zit vol met oude lijken.

Zelf heb ik mijn spul ingeladen bij Wordpress omdat Weblog vrijwel hetzelfde systeem maar dan iets aangepast gaat gebruiken. Ik ben met die Wordpress nog niet 100% blij. Zit ergens op de 60% waar Typepad (waar ik heerlijk mee kon knoeien omdat het door Web-log zo lek als een mandje was) uiteindelijk 75% scoorde.

Blogspot heb ik al jaren afgeschreven omdat daar het reageren de laatste 5 jaar erg belabberd is. Zo mag ik ook nu weer 5x mijn gegevens bevestigen eer ie deze reactie oppakt.