...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

dinsdag 16 april 2013

Orange Blossom Special - stomende muzikale sneltrein

In mijn blog over bijzondere muziekinstrumenten begon ik met varianten op Dueling Banjo's. Daar ben ik nog even op gaan doorzoeken, en kwam een andere oude bekende tegen, gekoppeld aan dat nummer.
Bij een optreden in Londen gaf Dolly Parton haar band even vrij baan: Dueling Banjos / Orange Blossom Special, en ergens anders vochten Kirsty Jo en Dale Barth het uit in Dueling Fiddles - Orange Blossom Special, met een paar speciale viooleffecten.

De Orange Blossom Special hoorde ik voor het eerst van de Zweedse gitaarband uit de tijd van o.a. The Shadows, The Spotnicks, omstreeks 1963.

Later ontdekte ik dat het eigenlijk een vioolklassieker uit de Country- en met name de Bluegrass-muziek is. De "fiddler" kan daarmee zijn virtuositeit demonstreren.
Omdat ik de melodie van de Orange Blossom Special al zo lang ken, ook in verschillende uitvoeringen, ging ik eens zoeken op JoetJoep. Dat leverde een onvoorstelbaar aantal hits op!
Hier een beeld van de klassieke stoomtrein waarop het de song gebaseerd is; er passeert net een modernere trein: Orange Blossom Special aka "Old Duke" & Amtrak Silver Meteor.

The Spotnicks toeren blijkbaar nog steeds en spelen 2008 - Orange Blossom Special nog.
Dat ze wel iets met Country hadden merkte ik toen ik in 1972 een LP van ze kocht, terwijl ik dacht dat ze al niet meer bestonden: “Something like country”.

De eerste Fiddle-uitvoering die ik gehoord heb was geloof ik van Vassar Clements. Deze opname is uit 1980, maar ik hoorde toen de uitvoering op Will the Circle Be Unbroken van The Nitty Gritty Dirt Band, een project met veel grote sterren uit die sferen.

Wie de auteur is van de Orange Blossom Special is wel eens geclaimed door iemand die er dichtbij is geweest, Chubby Wise, maar uiteindelijk blijkt het Ervin T. Rouse te zijn, volgens insiders: Orange Blossom Special: The Story of a Bluegrass Anthem, en Gene Christian tells us Who Wrote the Orange Blossom Special. Hij was de fiddler in Bill Monroe's Blue Grass Boys, die het populair maakten.

De oudst bekende opname is The Rouse Brothers - Orange Blossom Special, door Ervin, Jack & Gordon Rouse in 1939.
Een andere oude versie: "Orange Blossom Special" played by Jerry Rivers, Hank Williams and the Drifting Cowboys. Hier raakte ik in de war. Van Hank Williams nam ik uit Amerika een grote doos mee met 3 CD's en een biografie, "The Original Singles Collection", maar daar staat Orange Blossom Special niet op.
De oplossing: Jerry Rivers is de fiddler van de Drifting Cowboys, de begeleidingsband van zanger Hank Williams, en deze versie is instrumentaal...

Een bekende uitvoering, met mondharmonica en zang, is van Johnny Cash, opgenomen tijdens zijn roemruchte optreden in San Quentin State Prison.
Helemaal instrumentaal op de mondharmonica wordt de Orange Blossom Special gespeeld door Charlie McCoy, en door een Franse dame die er ook wel weg mee weet: Rachelle Plas.

Mijn zoektocht voerde me langs versies op allerlei instrumenten, zoals de Bluegrass Dobro; Greg Booth geeft de afwijkende stemming van het instrument er bij.
Dave Hartley, plaatste verschillende verschillende versies op Steel Guitar als davepedalsteel

Ook "Mr. Guitar" Chet Atkins heeft zijn versie(s) gespeeld.
Andere gitaristen zijn zelfs in 2 delen geplaatst: The Hellecasters-Orange Blossom Special Part 1 en The Hellecasters-Orange Blossom Special Part 2.

Orange Blossom Special blijft natuurlijk vooral te boek staan als proeve van bekwaamheid voor violisten, dus leren schoolkinderen het ook al: Lynchburg Schools Honors Strings as guest soloists bij een concert van het Lynchburg Symphony Orchestra.
En wat hiervan te denken: 9 Year Old Fiddler - Mikayla Roach?

Ook op JoetJoep vindt je Orange Blossom Special-lessen voor verschillende instrumenten: Orange Blossom Special - Excerpt from the Custom Banjo Lesson from The Murphy Method of voor viool, in vele afleveringen, Orange Blossom Special Tutorial Part 1 (Left Hand).

Die lessen had de Nazarov Folk Music Band niet nodig. Orange Blossom Special in Soviet Russia. Nota bene: op Sovjet TV in de laat '70 / vroeg '80er jaren!

De Orange Blossom Special is zelfs in Japan bekend: Rie Shimizu speelt het op banjo op het Takarazuka Bluegrass Festival, en "nakagta" plaatste een mooie versie met steel guitar en banjo op solo. Er zitten leuke instrumentale geluidsgrappen in!

Wat je niet direct verwacht zijn uitvoeringen door de orkesten van James Last en Billy Vaughn, en wie kende het Ukulele Orchestra of GB al?
En misschien is dit een tip voor André Rieux: Orange Blossom Special Waltz

Er zijn meer klassieke muzikanten mee bezig geweest. Zoals het Chamber ensemble "Kiyv", en Staff Sergeant (SSG) Marlisa Woods - with The United States Army Band "Pershing's Own".

Je kunt er ook meisjes op leren dansen: Dixie Style Cloggers en hier is nog een Finale with Celtic Dancers!

Een mooie, subtiele mondharmonica-versie vond ik die van Roli - Wonderworld of Harmonica, met mooie plaatjes van stoomtreinen tussendoor, en "twendland" zegt: Just an Old Guy having some fun with my Retirement Hobby en speelt het heel verdienstelijk op accordeon, voor een achtergrond met een flink stomende, rijdende trein.

Een swingende versie op Ragtime-piano wordt gespeeld door Marty Mincer.

Ik vind de versie van Loretta Muralt Holstein op kerkorgel veel overtuigender dan die op het Lowrey orgel (dat meer op een vliegtuigcockpit lijkt) van Rex Peterson.

In de versie op dulcimer en gitaar van Kendra Ward and Bob Bence heb ik meer moeite de Orange Blossom Special te herkennen dan op mandoline bij de 78-jarige "bluegras legend" Mac McHale, die nog steeds dansend door het leven gaat!

Dat er acts zijn die er een andere draai aan geven, bewijzen o.a. The Well Oiled Sisters, Roy Clark (met een Benny Hill-achtige mimiek en videoclip), en The Brass Band (Bläser, Blech und Blödsinn).

Dat een Nederlandse act, Dj Goldfinger tot de platste versie komt, verbaast mij helaas niet.
Gelukkig is er ook een uitvoering van een "great country band from Holland": Savannah...

Update: Bij het controleren van de links vond ik nog een clip van de Green Grass Boys, waarbij wordt vermeld dat er sprake is van twee versies van de Orange Blossom Special: van Don Groom en de beroemde "van Ervin T Rouse en Chubby Wise". Misschien herkende ik daarom soms geen "echte" Orange Blossom Special.

2 opmerkingen:

platoonline zei

Ik haalde gewoon een volledige box Hank Williams op de platenbeurs te Utrecht. Toch eens kijken of OBS daar op staat.

Jouw stukje brak mijn herinnering open. Ooit won ik bij radio Veronica mijn eerste plaatje en dat was van de spotnicks. Iets van Telstar of zo... ik moet het nog ergens hebben.

Leuk stuk, ik ken lang niet alle muzikanten maar toch... herinneringen, herinneringen.

Dwarsbongel zei

@Plato: ik was toen in Amerika en kwam de Hank Williams set daar tegen.
Telstar van the Spotnicks staat ook wel op YT, maar dat is bekender van the Tornado's, m.i. ook mooier.
Veel van de muzikanten die ik nu vond, kende ik ook niet, maar ik heb geprobeerd een leuke / interessante selectie te maken: er zijn er nog véél meer!
Ik heb nu steeds de Spotnicks-versie in mijn hoofd...