...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 16 april 2016

160416 - ZOZ - Van Groninger klei en tropische verrassing

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Ik had nog nooit van Arnold Veeman gehoord. Ik las over hem in het Volkskrant Magazine: zijn bewogen levensverhaal, waarvan ik nogal onder de indruk was. Inmiddels heb ik kunnen constateren dat hij een zanger is van fenomenaal mooie luisterliedjes - origineel en vertaald materiaal.

Een videoclip met wervende tekst, die luidt: "Een verrassende combinatie: Arnold Veeman bezingt het kleiige Groningse landschap en laat daar doorheen de Surinaamse Marowijne stromen. Lees dit weekend zijn verhaal in Volkskrant Magazine." De titel: Surinaamse zanger in de Groningse klaai - de Volkskrant zet ons echter op het verkeerde been.
Arnold is in Groningen geboren. Zijn biologische vader, die hij nooit gekend heeft, kwam uit Suriname. Zijn moeder uit Groningen. Omdat zij pas 16 was, werd Arnold ondergebracht in een pleeggezin op een boerderij in Pieterzijl.
Pas veel later is hij naar Suriname geweest en heeft daar verre familie ontmoet. En muzikale indrukken opgedaan, die hij verwerkt in zijn muziek: al heel jong besloot hij alle muziek van de wereld te willen leren kennen. Over die reis is een documentaire gemaakt, "Mijn Broer Arnold". De regisseur van deze film, Piet Hein van der Hoek, was één van de zeven broers en zussen uit het pleeggezin.
Goed, ik zal niet zijn levensverhaal hier herhalen, lees het uitgebreid in het Volkskrant Magazine van 9 april, of op zijn eigen website: http://www.arnoldveeman.com/.

De nostalgische band van Arnold met Pieterburen heeft hij muzikaal vastgelegd.
Arnold Veeman - Òfslag Paiderboeren:


Veel van Arnold's teksten zijn geschreven of vertaald door Jan Siebo Uffen, voor mij wel bekend, als alom gewaardeerd schrijver in het Gronings. Hij heeft Nederlands gestudeerd en is gepensioneerd docent PABO.
Op zijn nieuwste CD, "Klaai", staan liedjes met tekst van Arnold zelf, geïnspireerd op zijn bezoek aan Suriname en het contrast met Groningen.

De muziek van zijn eigen liedjes maakt Arnold Veeman zelf. In het VK-artikel stond niet, dat hij in 2004 afgestudeerd is op het Conservatorium in Zwolle, Summa Cum Laude, als hedendaags componist voor de hoofdvakken compositie en orkestratie. Daarna heeft hij, naast zijn eigen liedjes, bijgedragen aan diverse projecten, zoals musicals en documentaires.

Via Bert is gefokust vond ik de bevestiging dat Arnold een Groningse vertaling door Jan Siebo Uffen zingt van Ne Me Quitte Pas / Jacques Brel. Deze opname is gemaakt in Theater de Kamers, Amersfoort 2012.
Arnold Veeman - Goa nait weg bie mie (Ne Me Quitte Pas / Jacques Brel):


VPRO's 3 voor 12 Lokaal vond: Mien Lutje Laif tilt Groninger dialektpop naar hoger plan. Ook nu was "Mien Lutje Laif" een vertaling door Jan Siebo Uffen, nu van "Mon cher petit". En Arnold Veeman is de zanger en componist van het daar bewierrookte Yellowish Summer Evening
Hier is een "solo"-uitvoering in de "Nacht van RTV Noord", Martini Plaza Groningen 2014.

Arnold Veeman - Mien lutje laif (Live, RTV Noord):


Deze vond ik ook mooi: Arnold Veeman - Recht in joen haart (live @ Oosterpoort):


Arnold heeft als vast punt in zijn agenda een huisconcert aan het eind van de maand, Toes Toavel, in Kloosterburen, waar hij in een voormalige school woont met zijn partner, de kunstenares Maria Madelon.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt er weer een unieke bijdrage van gemaakt. Dank je wel, Gauke.
Een dikke proficiat en een heel fijne dag gewenst.

Nietzomaarzooo zei

Wat een ontdekking (voor mij). Dank je voor alweer een wonderschoon log. En gefeliciteerd met je verjaardag.

MelodyK zei

Allereerst ook hier dan maar de hartelijke felicitaties met je verjaardag, dat je maar snel een grote jongen mag worden *grinnik*

Je bijdrage is weer schitterend.... kennen is een groot woord maar ik had al eens iets van hem gehoord... en die klei, daar reed ik nog geen week geleden weer doorheen, heerlijk.

Fijn weekend!!

Anoniem zei

Ojaaa! Die vind ik ook geweldig.
Het eerste nummer dat ik van hem hoorde was "Mien lutje laif", een echt zwijmelnummer. Héérlijk. Echt Gronings en dan zo'n verrassing dat hij van Surinaamse oorsprong is. Ik vind hem van de categorie Jeroen Zijlstra (al is dat een West-Fries, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Dank voor al die mooie nummers.

Ria zei

Eerst van harte gefeliciteerd en nog vele jaren.
Mooie nummers beluisterde ik hier hier, zoals trouwens elke week.

Groetje, Ria

Ariadnesdraad zei

Proficiat & dank voor Brel ;-)

Trees zei

Hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad! Ik had je al gefeliciteerd, ergens anders ;-)
Mooie bijdrage weer... vreemd zo'n donkere man het Gronings te horen zingen, maar erg mooi!
Prettige zondag nog!

Anoniem zei

Wat een prachtige warme stem. Ik zou hem wel eens met een Nederlandse tekst willen horen.

natasja zei

Wat een verrassende combinatie... het uiterlijk van deze man en de zware groningse stem.

Enne... alsnog van harte hè, met je verjaardag!

Joanne zei

Alsnog van harte met je verjaardag. Je bijdrage is weer schitterend. Dankjewel.

Liefs Frederique