...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 6 augustus 2016

160806 - ZOZ - Van fietsen en rivieren

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

We zijn weer thuis. We waren een poosje in Tiel, de stad van Flipje, en dus in de Betuwe. Kersen kopen bij een kraam langs de straat, direct uit de boomgaard.

Is er muziek over de Betuwe? Jazeker, zoals een hoopvol lied over de wederopbouw van het land na de oorlog, geschreven door Han Dunk: Eens zal de Betuwe in bloei weer staan, hier in het TV-programma van een heel jonge Sonja Barend gezongen door Dolf Brouwers.

Dolf Brouwers - Eens Zal De Betuwe in bloei weer staan:

Wat ik graag doe in deze omgeving, is fietsen, vooral langs de Waal. Al is de route langs de Waal me inmiddels vertrouwd, het blijft me boeien. Het uitzicht vanaf de Waalbandijk over de uiterwaarden en de rivier, en over het landschap binnen de dijk. De schepen, de werkzaamheden. Je afhankelijkheid van pontjes of bruggen als je naar de overkant wilt. De laatste liggen het verst vanaf mijn startpunt.

Dat ik iets heb met fietsen, blijkt uit mijn bijdragen in de ZOZ-statistieken. Er is best nog meer, maar ook ik vind niet alles geschikt. (Het mag best lollig zijn, zoals Gewoon Bram - Op de fiets nei Harkema, maar dat is voor Friesland.)
Veel toepasselijker vind ik hier iemand uit De Liemers, een streek in Gelderland. Ook de sfeer past beter bij het bijna meditatieve gevoel dat ik heb als ik hier fiets. Ook dit videobeeld past bij mijn gevoel, ook al ben ik een opa op een racefietsje.

Paul Mulder & vrienden - Bidden op de fiets:


Dit lied komt van zijn CD "Rivier". Op de website van Paul Mulder kun je de tekst nalezen, in het Nederlands en streektaal.

Er zijn informatieve video's over dit rivierenland, zoals Afl. 4 - Maas en Waal: van Lith naar Tiel: "We varen van Maas naar Waal door de sluis van St. Andries".
Er is een video van iemand die ongeveer "mijn" rondje doet, maar dan op een trike-ligfiets: 2014 02 22 Rondje Brug Brug (Pr.Willem-Alexander brug - Martinus Nijhoffbrug.) Ik doe soms gedeelten, door via een pont (Varik of Tiel) de route in te korten. En ik ga vaker "tegen de klok in".
Dan kom ik dus eerst bij de pont van Varik, of verderop de Martinus Nijhoff-brug, die refereert aan zijn beroemde gedicht De moeder, de vrouw, met de beginregel: "Ik ging naar Bommel om de brug te zien".

Die brug is een markant punt in de A2, de verbinding tussen noord en zuidnederland, maar ook tussen de Tielerwaard en de Bommelerwaard. Een impressie van de oude brug Bommelse Brug Zaltbommel 1995, en met een drone van de nieuwe Zaltbommelse brug | Martinus Nijhoffbrug.

Interessant vond ik Martinus Nijhoff - Documentaire: "Een korte documentaire over het leven en de tijd van de Nederlandse dichter Martinus Nijhoff. Gemaakt voor een werkstuk Nederlands." Daarin wordt ingegaan op de veelheid aan ontwikkelingen in het tijdsgewricht waarin Nijhoff zijn gedichten maakte.

Veel minder serieus is een volks, oud lied, In die grote stad Zaltbommel, hier met illustraties en tekst. Ik kende het, maar waarvan?

King Fred II - Zaltbommel (2015, traditional):


Aan de overkant ben ik dus niet meer in de Betuwe, maar in het land van Maas en Waal. Boudewijn de Groot plaatste ik al eens, dus nu een andere versie.

Ali B. en Brace - Het Land van Maas en Waal:


De bekendste song over een rivier is Bruce Springsteen - The River:


Daarnaast zijn er veel versies van songs over romantisch maanlicht boven een rivier; de bekendste is wel Moon River.
Ik denk dan meteen aan de zoetgevooisde Andy Williams (nl), ik genoot van zijn Andy Williams Show, met grote sterren en komische typetjes: Andy Williams - Moon River.
Onvergetelijk is ook de versie van Louis Armstrong (nl): Louis Armstrong - Moon River.
En dan een instrumentale versie van twee van de drie topgitaristen die voortkwamen uit The Yardbirds (nl), Eric Clapton (nl) en Jeff Beck (nl): Clapton & Beck - Moon River.

Ik sluit af met een zanger/gitarist/songwriter, die menigeen kent als de leider van de Nederlandse countryrock-band Major Dundee, Dick van Altena. Engelstalig dus?
Ja, maar hij zingt ook vol overgave in zijn streektaal, het Overbetuws uit de oostelijke Betuwe, dat verschilt van het Nederbetuws, dat ook wel Tielerwaards genoemd wordt, en meer Brabantse invloeden heeft.
Voorbeelden zijn een opname uit het programma Een wagen vol verhalen: EWVV S2 Afl. 10 - Dick van Altena met 'Hotel de Betuwe' en DE Betuwe, muzikale rondreis met Dick van Altena.
Persoonlijk raakte mij natuurlijk ook, dat hij zijn eigen versie zingt van een "laidje" van Ede Staal: Dick Van Altena - 't Het nog nooit zo donker west (op zn Betuws!).

Maar terug naar de maan boven de rivier. Deze clip heeft misschien niet zo'n interessante video, maar doe je ogen dicht en luister naar de intieme, sfeervolle muziek!

Dick van Altena - Moan bove de betuwe:


Zo kunnen we heerlijk nagenieten...

In eerdere blogs staan foto's van mijn fietstochten in die omgeving: 150523 - ZOZ - Van Hendrikus en bloemen, (150814 -) Mijn groot plezier: fietsen langs de rivier, en 160625 - Fietsen langs de Waal.

13 opmerkingen:

Happy Hulk zei

Dolf kon zittend zingen!

Ik fiets ook graag (lees Trees haar verslag over de fietsvierdaagse?)
Ik bid ook vaak op de fiets en schrijf er deels mijn boeken op.

De Waaldijk is mij ook niet onbekend, mijn zus woonde in Winssen waar wij vaak op de racefiets heengingen.

Anoniem zei

Je weet er opnieuw iets moois van te maken. Vooral dat laatste nummer is een echte zwijmel. Het lied van de torenspits van Zaltbommel kunnen we hier ook nog allemaal meezingen. Net als dat trieste lied over die kikker aan de oever van de Rotte.
Bedankt voor je poëtische verslag.

Ria zei

Héééérlijk ik heb volop genoten. De route is me zo bekend en de plaatsen ook. Wij fietsten niet wij gingen met de brommert en later met de auto.

Fijn weekend,
groetje, Ria

Dwarsbongel zei

@HartelijkeHotHulk: De laatste jaren kom ik soms tot Druten. Een aantal jaren geleden ben ik waarschijnlijk wel langs Winssen gekomen, en over de brug van de A50 teruggegaan. Maar dat heb ik allemaal niet meer scherp voor de geest. Bij Trees heb ik gereageerd op jullie 4-daagse. Op fiets heb ik ook al aardig wat ideeën opgedaan voor blogs en gedichten, werkt goed! ;)

Nietzomaarzooo zei

Leuk, want mijn Opa komt uit Tiel en is daar opgegroeid. Kan me nog wel herinneren dat we vroeger met Oma en Opa de bloesemroute met hun auto rijden.

Ferrara zei

Een zwijmel vol herinneringen aan een vakantie in die omgeving. Van de vakantie en deze zwijmel genoten.

MelodyK zei

Al is het dan beduidend minder dan bij jou, ik ken de Betuwe ook en Tiel ook, en weet dus ook hoe de kersen smaken ;-)

En jeetje wat heb je weer een investering gedaan in deze blogpost. Ik zeg het wel vaker maar meen toch ... iedere keer weer weet je me te verbazen met je 'verzameling' voor deze rubriek in blogland.

Trees zei

Nou zeg wat een informatie Gauke!
Weer een hele verrassing.. Lekkere muziek ook en ja fietsen is heerlijk!
Heb er deze week 231 km opzitten in 4 dagen samen met Jan, super!

Joanne zei

Zoals altijd weer ontzettend genoten van je uitgebreide blog. Heerlijke muziek. Alleen het fietsen doen wij hier niet zo. Moeten wij toch weer eens oppakken.

Liefs Frederique

Liesbethblogt zei

Ah The Boss is altijd goed. Was helemaal niet bekend met die opening in Den Bosch, wel mooi. Maar liever door Boudewijn gezongen, heb die geloof ik nog liever dan the Boss.

Anoniem zei

Belangwekkend log. Water en rivieren zijn wereldwijd een inspiratiebron voor lichte en klassieke muziek.

platoonline zei

Prachtstuk boordevol informatie. Mooie nummers ook. De video van Dolf Brouwers (een een jonge, nog vrij tam ogende Sonja) vond ik toch het leukst. Hij zingt het op zijn van Oekels (maar misschien was het ook wel op zijn Brouwers) en dat doet hij met veel verve. Hij lijkt een humoristisch achterdeurtje open te houden voor als het mislukt, maar zo te zien was hij hier echt vol vuur bezig zichzelf neer te zetten als de artiest die hij altijd in zijn hart was.
Om deze, en om de herkenbaarheid ervan, vind ik deze clip het mooist.

Ariadnesdraad zei

Was lang geleden dat ik het land van maas en waal nog hoorde. Waarvoor mijn dank :-)