...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 3 september 2016

160903 - ZOZ - Van hemel en archief

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Deze ZOZ is eigenlijk een vervolg op mijn eerdere ZOZ, 141220 - ZOZ - Van kloppenden op de Hemelpoort en Kelten. Bij het maken daarvan heb ik aan mijn vader gedacht, maar niet genoemd. Ik heb toen wel een notitie gemaakt over een eventueel vervolg, dat komt straks aan de orde.

Dat komt, ik ben bezig het "archief" met de nagelaten correspondentie van mijn vader te ordenen, om eventueel over te dragen aan een openbaar archief, als document over een gewone jonge man uit de provincie Groningen, die vóór de Tweede Wereldoorlog zijn dienstplicht vervult, in 1939 gemobiliseerd wordt en na de Duitse inval in Nederland, probeert zijn leven weer op te pakken.
Zoals mijn trouwe lezers weten, is mijn vader in 1944 overleden - niet aan oorlogsgeweld, maar aan darmkanker. Een week voor zijn 28e verjaardag en een jaar na mijn geboorte.
Hij was als timmerman van de Ambachtsschool gekomen, toch was hij in 1943, via schriftelijke studie, al werkzaam als Bouwkundig Opzichter.

Door mijn opvoeding heb ik altijd een raar gevoel bij het geijkte gebed: "Onze Vader die in de Hemelen zijt", want gezien de verhalen over mijn vader, moet hij wel naar de hemel zijn gegaan.
En ja, ofschoon ik nu ruim 2,6 maal ouder ben dan de leeftijd die hij heeft mogen bereiken, soms zou ik willen kloppen op de deur van de Hemel, of ik even met mijn vader zou mogen praten.

Van Bob Dylan's "Knockin' On Heavens Door" vond ik een bijzondere versie van U2 (nl).
Tijdens een live-concert helpt Bono een fan het podium op. Hij krijgt een gitaar van The Edge en gaat meespelen. Bono kondigt hem aan met: "This is Jesus, I love your early work".

U2 "ft. Jesus" - Knocking On Heaven's Door:


De notitie die ik gemaakt had was een link naar een videoclip van een andere song.
De singer / songwriter / multi-instrumentalist daarin is niet voor iedereen een icoon, maar hij heeft wel zijn sporen verdiend: Dougie MacLean (niet te verwarren met Don McLean). Hij begon zijn loopbaan in 1976 bij de traditionele Schotse band The Tannahill Weavers (nl).
De link die ik noteerde was naar de song: "Talking with my father". Zo'n gesprek als dit zou ik ook graag gehad willen hebben...
Ik koos de video van een optreden tijdens het door Dougie MacLean opgezette Perthshire Amber Festival, dat vanaf een weekend in 2005 is uitgegroeid tot een 4-daags muziekfeest in de Schotse landstreek waar hij leeft.
De tekst van dit lied haalde ik van Dougie's website.

Even vooraf: een curlew is een wulp; luister hier naar het karakteristieke geluid (mp3).

Wulp (Numenius arquata), © Andreas Trepte via Wikimedia

Talking With My Father

Music and Lyrics by Dougie MacLean
Published by Limetree Arts and Music (MCPS and PRS UK)


I'm talking with my father, he's talking with his son
And I don't need to look any further for the one I have become
He says listen to that curlew that's a sound I love to hear
It's a strange reflection that we look through oh that finally finds us here

CHORUS:
In this place where life's heart thunders
In this place where time holds still
In this place of harmony and wonder
And values not of gold fulfill

I'm walking with my father across these gentle Perthshire hills
It's timeless mysteries that we gather that make the memories that we fill
He says don't fix what is not broken no need to find what's not been lost
It's a heavy gate we have to open an endless field we have to cross

CHORUS

There will always be the brave one there'll be the one who turns away
With all too many things left undone oh and so much left to say
I'm talking with my father, he's talking with his son
I don't need to look any further for the one I have become

CHORUS

Dougie MacLean - Talking With My Father:


Tja, maar misschien zou dat gesprek met mijn vader wel uitlopen op een confrontatie, omdat ik, juist door zijn veel te jonge, oneerlijke verdwijnen, met vragen heb geworsteld, die me andere antwoorden hebben laten ontdekken dan waarmee ik ben opgevoed.
Zou hij me, net als mijn stiefvader, ook een "dwarsbongel" hebben gevonden?
Misschien zou het wel een discussie geworden zijn over de voorbestemdheid van alles, zoals bijvoorbeeld beschreven in de roman Een vlucht regenwulpen van Maarten 't Hart...

13 opmerkingen:

Happy Hulk zei

Een bijzondere uitvoering van U2, waar maar weer eens de betrokkenheid van de band (lees Bono) wordt benadrukt.
We zijn allen één!
And all togheter!
En in de hemel zien we elkaar weer.

Anoniem zei

Prachtige tekst van Dougie. Ik kan me goed voorstellen dat je graag met je vader zou willen praten. Het gemis gaat nooit over.
Mijn moeder was een wulp (van der Wulp) en wij noemen die tak ook nog steeds de wulpen. Leuk geluid maken ze.
Dank voor je mooie bijdrage.

MelodyK zei

Wat een mooi blog. De emotie zit, voor mijn gevoel althans, in elke regel die je schrijft, of wellicht is dat te wijten aan het feit dat ik geraakt word door jouw wens om met iemand te gaan praten en ik die wens ook heb... De muziek erbij sluit prachtig op het verhaal en de wens aan, in de wens hangend luisterend moest ik dus wel ff een paar keer slikken.

Fijn weekend.

oh enne ... 'Dwarsbongel' of niet... ik denk eigenlijk wel dat als je vroeger zo genoemd werd dat degene die het uitsprak het onmogelijk kwaad kon bedoelen, eerder een uiting van 'die komt er wel, daarmee komt het wel goed, die laat zich de kaas niet van het brood eten' .. Komen wij niet uit een tijd waarin het niet gebruikelijk was je kind te prijzen?

Dwarsbongel zei

@Melody : de kwalificatie "dwarsbongel" was in mijn geval beslist niet positief bedoeld, in tegendeel! Het was een afspiegeling van volstrekt verstoorde verhoudingen, en dat was beslist niet alleen het gevolg van mijn puberteit.

Ria zei

Ontroerend mooi

Nietzomaarzooo zei

Dwarsbongel, dat je je blog zo noemt is dat je die naam nu als Geuzennaam draagt? Beter een Dwarsbongel dan een mak (offer)schaap.

Je blogt ontroert me en de muziek is zo uitstekend gekozen bij je onderwerp. Chapeau!

Dwarsbongel zei

@Nietzomaarzo: Op mijn oude dwarsbongel-blog bij web-log had ik de volgende intro staan:
Dwarsbongel is een woord dat in de Nedersaksische streektalen en in het Fries voorkomt. Het betekent zoiets als dwarsdrijver, onhandelbaar persoon. Mijn stiefvader noemde me zo. Gezien zijn ontwikkelingsniveau, zal ik die naam met trots dragen. En proberen jullie met iets van dat dwarse te confronteren in de vorm van een soort van columns.

Unknown zei

Ik zal eerlijk zijn, normaal lees ik je teksten diagonaal en klik op de linkjes. Dit keer heb ik je blog ademloos gelezen. De emotie is voelbaar. De vragen zijn voelbaar.

Knocking on Heavens door kan ik nog steeds in geen enkele uitvoering horen sinds dit nummer gedraaid werd tijdens de dienst van de jongste broer van een vriend van mij. De broer was te jong, het effect op mijn vriend 'killing'.

Het nummer van Dougie is prachtig. Verstild zitten luisteren.

Dank je wel voor dit blog. 't Is een juweeltje.

Ariadnesdraad zei

Nou dit stukje gaat dwars door alles heen : prachtig mooi !

Ria zei

Ik heb geprobeerd jou reactie op mijn zwijmelen 199 te beantwoorden maar dat lukt niet
Nu kom ik op jou site via mijn blogroll.

groetje, Ria

Joanne zei

Je blog raakt mij. Zo mooi geschreven. Ontroerend....

Liefs Frederique

tagrijn zei

Wat heftig allemaal vandaag... Dat prikt er bij mij wel doorheen.

Dwarsbongel zei

Dank allemaal! Jullie reacties doen me goed!