...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 19 november 2016

161119 - ZOZ - Van overhemden tot poëzie

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de lijst en de links bij Marja.



Ik stond op zolder mijn overhemden te strijken met Radio Drenthe aan, en hoorde "Xanadu" van Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich. Een oude bekende uit 1968, en ik kan de naam van de groep nog zonder hapering uitspreken. Wie dat niet kon, probeerde het met Di Di Di Bi eM Ti. Omdat ik dacht aan "mijn volgende ZOZ", zocht ik op hoe het ook alweer zat met die groep.

Het waren vijf jeugdvrienden uit Wiltshire in zuid-west Engeland. Ze begonnen in 1961 als groep, eerst als Dave Dee and the Bostons. Weldra zeiden ze hun banen op (b.v. Dave Dee was politieman), om hun brood te verdienen met muziek.
De groep bestond uit: David Harman (Dave Dee), zang, * 17-12-1941, † 9-1-2009; Trevor Davies (Dozy), Basgitaar, * 27 november 1944, † 13-1-2015; John Dymond (Beaky), Gitaar, * 10-7-1944; Michael Wilson (Mick), Drums, * 4-3-1944; en Ian Amey (Tich), Gitaar, * 15-5-1944.
Dozy dankte zijn bijnaam aan een verstrooid moment: hij gooide zijn chocoladereep weg en probeerde de verpakking op te eten...

Ze kregen succes nadat ze waren ontdekt door het duo Ken Howard en Alan Blaikley.
Dat duo werd hun manager en schreef successongs voor hen en anderen. Toen veranderden ze ook hun naam in Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich (nl).
Een opnamesessie met producer Joe Meek (zie mijn ZOZ 151010 – ZOZ – Van sferen en satellieten) liep op niets uit: ze zagen zijn "ingewikkelde" opnametechnieken niet zitten.
Daarna kregen ze platencontract bij Fontana Records. Xanadu was hun grootste hit, en ik vind 'm nog altijd mooi.

Er bestaan meerdere, maar andere songs met dezelfde naam, zoals de titeltrack uit de Amerikaanse romantische musicalfilm Xanadu uit 1980: Olivia Newton-John & E.L.O. - Xanadu, en de Canadese rockband Rush heeft in 1977 een lang nummer (11:09) met die titel uitgebracht: Rush - Xanadu. Het begrip Xanadu werd ook bekend door de film "Citizen Kane" van Orson Welles.

Even zoeken waar het intrigerende begrip Xanadu ook alweer voor staat. Wikipedia-NL heeft een verwijspagina, op de Engelse versie is de lijst nog langer!

De oorsprong ligt in Mongolië/China. De Mongoolse militaire leider, en eerste keizer van de Yuan-dynastie in China, Koeblai Khan liet in 1256 een zomerresidentie bouwen. De stad heette oorspronkelijke Kaiping, maar werd in 1263 hernoemd tot Xanadu (Shangdu, Bovenste Hoofdstad).
Het zomerpaleis was befaamd om zijn luxe en grandeur, na het bezoek omstreeks 1266 van de Venetiaanse handelaar en ontdekkingsreiziger Marco Polo ook in Europa.
In 1368, aan het eind van de periode vanYuan-dynastie werd Xanadu door rebellen platgebrand. Rond 1430 werd de stad geheel verlaten.

Vaak refereert Xanadu aan een gedicht van Samuel Taylor Coleridge: Kubla Kahn, of voluit Kubla Khan, or a Vision in a Dream. A Fragment", dat verwijst naar die heerser. De eerste publicatie van het gedicht is gedateerd 1816. Een kanttekening op een manuscript vermeldt dat het werk werd geïnspireerd door "een soort van droom door 130 mg opium, ingenomen tegen dysenterie". Het beroemde eerste vers luidt:

In Xanadu did Kubla Khan
a stately pleasure-dome decree
where Alph the sacred river ran
through caverns measureless to man
down to a sunless sea

Ik heb geen tekstonderzoek gedaan, maar de versie van Rush schijnt het gedicht vergaand te volgen. De tekst van DDDBM&T's Xanadu lijkt losser te staan van het gedicht, de muziek klinkt wat Mexicaans. Daarmee had DDDBM&T een eigen geluid in de popwereld van 1968!

Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Titch - The Legend Of Xanadu:


Ik zou graag veel meer van DDDBM&T laten horen, maar ik wil de volgende, uit 1967, persé behandelen. Ik had nog nooit de tekst gelezen, en dacht dat het gewoon een verzameling fantasiewoorden was. Tot ik nu de tekst van Zabadak op hun website las.

Zabadak

Zabadak, Zabadak
Karakakora Kakarakak
Zabadak
Shai Shai Skagalak
Zabadak,...

Look for meaning not in words
But in the way you're feeling
If it's love we'll understand
For love is all revealing

Like a rhythm like a spell
It sets your soul in motion
Love that's sure could rule the world
A tide to turn an ocean

Zabadak
Karakakora Kakarakak
Zabadak
Shai Shai Skagalak
Zabadak, . . .

Dave Dee Dozy Beaky Mick & Titch - Zabadak:


Die tekst riep een gedicht terug dat ik bedacht tijdens een boswandeling in januari 2004:

Woordenloos

knerpen wij door verse sneeuw
weerkaatst door oude naalden

tot schrik van vogels
bij het stillen van hun honger

ver van de bereden wereld
achtergrondgedruis

waar zijn de woorden die we zoeken
om te zeggen dat we denken
dat het zonder woorden kan

© Gauke Zijlstra, 2004

Dat leidde in een gezamenlijk project o.a. tot het tweeluik bovenaan dit blog, waarbij twee beeldend kunstenaars, Edith Stoel en Hetty Steijger, samen, om en om, het tweeluik schilderden tot beiden tevreden waren, onderwijl geïnspireerd door het samen oefenen in datzelfde atelier door musicus Jan de Wilde en ik met het voordragen van mijn tekst op Jan's muziek.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Chapeau! Je hebt er weer iets prachtigs van gemaakt.
Zowel de achtergrondinfo als jouw mooie gedicht maken het helemaal af. Dank!

Happy Hulk zei

Fijne nummers waar ik destijds mijn eigen teksten op verzon bij het meezingen ervan.
(Zal ze hier maar niet vermelden😉)

Ria zei

Elke week weer geniet ik van jou achtergrondinformatie
Vandaag bijzonder van het mooie gedicht.
Fijn weekend

Nietzomaarzooo zei

Ik zou bijna typen "sprakeloos", maar vind toch de woorden. Deze muziek is van voor mijn tijd en toch snap ik ze.

Je gedicht is heel fijngevoelig.

MelodyK zei

Dit was (alweer) een mooi en zeer informatieve muziekles..... het zei me namelijk niets, de namen niet, de muziek ook niet..... dank je wel. ''''


Fijn weekend.

AnneMarie zei

Aaahh heerlijke muziek. Ik ken ze allebei. Leuk om weer te horen vooral de eerste. Tijdens de muziek lekker het verhaal er achter gelezen. Ik heb genoten. Goed weekend.

tagrijn zei

Ik was die groep totaal vergeten! Helaas: toen ik het weer hoorde begreep ik ook waarom! Gelukkig kunnen smaken verschillen.

Anoniem zei

Ik kan het nog woordelijk meezingen… En dat voor een nummer uit mijn baby/peuter-jaren..

Ariadnesdraad zei

Verder dan skagalak was ik nooit gekomen? Dank voor de tekst. Mooie zwijmelkeus