Deze eerste kerstdag zijn we met ons tweeën. Tegen het eind van de middag zijn we een rondje gaan rijden in onze mooie regio. Onderweg zie je van alles, tenminste als je ervoor open staat. De bomen zijn inmiddels kaal. De kruinen lijken op ragfijn knipselwerk. Deze keer tegen gevarieerde luchten. Er was smerig weer voorspeld, maar we zagen af en toe de zon!
Met alle aandacht die er is voor van alles wat met kerst in verband wordt gebracht, ontkom ik er zelf ook niet aan. Zo werd ik getroffen door een moment van helderheid, toen we langs schapen in een weiland reden. Mensen die niet van ketterse kerstverhalen houden, kunnen nu beter stoppen met hier te lezen.
Eerst hadden we al twee schapen eenzaam in een afgelegen weiland gezien, terwijl het naar ons idee kuddedieren zijn. Later, toen we langs een weiland met een kudde schapen reden, sloeg een oude liedtekst vonken in mijn gedachtengang: De herdertjes lagen bij nachte
Er klopt van alles niet met dit lied. Het begint al bij het eerste couplet. Ik zal de regels doornemen:
De herdertjes lagen bij nachte
Herdertjes? Kinderarbeid dus!
Zij lagen bij nacht in het veld
Kinderen horen 's nachts in bed, en niet in het veld!
Zij hielden vol trouwe de wachte
Zo'n naïef verantwoordelijkheidsgevoel!
Zij hadden hun schaapjes geteld
O, maar dan sliepen ze dus? In dat koude veld?
Daar hoorden zij 'd engelen zingen
Hun liederen vloeiend en klaar
Tja, als je daar in de kou in het veld ligt te slapen,
dan compenseer je dat met utopische dromen...
De herders naar Bethlehem gingen
't liep tegen het nieuwe jaar
Ja ja, net doen of deze kinderuitbuiting maar één jaar geduurd heeft...
Hier zal ik het maar bij laten. Zelf ben ik geen herdertje geweest, maar ik heb als 14-jarige wel het ongezadelde paard van oom Jan Hammink geheel alleen naar de wei ver buiten het dorp gebracht, na een dag rogge oogsten. Dat was toen nog maaien met één paard voor en twee man óp de maaimachine (de een mende het paard, de ander doseerde met een stok de garven), maar met de hand garven opbinden en in hokken zetten.
Ik geloof dat ik fysiek sterker geworden ben van deze kinderarbeid, maar het gebeurde dan ook in de zomer, en 's avonds na het eten ging ik naar het zwembad. Ik sliep niet in het veld, maar gewoon thuis. En aan het eind van de zomer haalde mijn stiefvader de beloning op bij zijn broer, en ik kreeg twee kwartjes om naar de kermis te gaan.
26 december 2012
24 december 2012
22 december 2012
Niklas – 121222 – De paus verwijt de keutel dat hij bruin ziet?
De paus murmureert weer eens over homo's, naar aanleiding van de nakende invoering van het homohuwelijk in sommige geestelijk verder ontwikkelde landen.
Bennie Ratzinger de 16e vindt dat "homoseksuelen de essentie van het menselijk wezen vernietigen", door geen man/vrouw/kinderen-huwelijk te vormen.
De paus hamerde in zijn verhaal op de traditionele gezinswaarden. Hij zei dat het gezin "tot in de kern wordt bedreigd" door de pogingen in verschillende landen om de "traditionele samenstelling van een familie" te veranderen.
Maar wat doet hij zelf dan? Is het celibaat niet een dogmatische afwijzing van die traditionele gezinssamenstelling, die duizenden rooms-katholieken wordt opgelegd? Met alle gevolgen van dien: de sexuele nood die daarmee opgeroepen wordt en waarvan het resultaat de laatste tijd in alle hevigheid aan het licht komt. Is dat goddelijker dan het homo-huwelijk?
"Hij die door zijn orgaan slechts pist / heeft steeds voor duizenden beslist", zong Robert Long al.
De essentie van het begrip "Liefde" (niet het woord) ontbreekt volledig in die vrome Teuteburgerlijke toespraken. Zijn eigen logica volgend, is het logisch dat de paus het begrip liefde niet kent, zo zonder traditioneel gezin om zich heen...
Ik vind dat hij zich intellectueel nogal te kakken zet.
Bennie Ratzinger de 16e vindt dat "homoseksuelen de essentie van het menselijk wezen vernietigen", door geen man/vrouw/kinderen-huwelijk te vormen.
De paus hamerde in zijn verhaal op de traditionele gezinswaarden. Hij zei dat het gezin "tot in de kern wordt bedreigd" door de pogingen in verschillende landen om de "traditionele samenstelling van een familie" te veranderen.
Maar wat doet hij zelf dan? Is het celibaat niet een dogmatische afwijzing van die traditionele gezinssamenstelling, die duizenden rooms-katholieken wordt opgelegd? Met alle gevolgen van dien: de sexuele nood die daarmee opgeroepen wordt en waarvan het resultaat de laatste tijd in alle hevigheid aan het licht komt. Is dat goddelijker dan het homo-huwelijk?
"Hij die door zijn orgaan slechts pist / heeft steeds voor duizenden beslist", zong Robert Long al.
De essentie van het begrip "Liefde" (niet het woord) ontbreekt volledig in die vrome Teuteburgerlijke toespraken. Zijn eigen logica volgend, is het logisch dat de paus het begrip liefde niet kent, zo zonder traditioneel gezin om zich heen...
Ik vind dat hij zich intellectueel nogal te kakken zet.
20 december 2012
Niklas – 121220 – En dan, na 20-12-12..?
Als nou morgen/vandaag de wereld niet vergaat, gaan we dan niet allemaal tegelijk naar de bliksem? Gaan we dan één voor één, zoals het altijd al ging, de ander(en) in rouw achterlatend?
18 december 2012
Doemdenken als zelfvervullende voorspelling?
Ook ik was verbijsterd door die knaap die 'zomaar' een klas schoolkinderen van 6 en 7 jaar doodschoot, plus de volwassenen die probeerden dat te verhinderen. Hoe kun je dat in je kop krijgen, persoonlijkheidsstoornis of niet?
Ja, de discussie over de vrijheid om wapens te dragen laait weer op. De jonge man gebruikte de wapens van zijn moeder, en hij vermoorde eerst haar ermee. Maar wat bezielt een vrouw, die zoals ik las, alles heeft wat ze wensen kan, om zich zo met wapens te omringen? En niet zomaar een revolver of eenvoudig geweer 'om zich te kunnen verdedigen tegen onverlaten', maar onder andere een semiautomatisch wapen dat in 60 landen wordt gebruikt door legers als aanvalswapen.
Ze had plezier in schietoefeningen, las ik. En ze nam haar zoons soms mee, en ze liet ze ook schieten.
Ik werd getriggerd toen ik ergens hoorde dat de moeder van de schutter een 'prepper' zou zijn. Dat zou veel verklaren.
Wie op TV National Geographic heeft, kan regelmatig de 'Doomsday Preppers' zien: mensen die zich voorbereiden (prepareren) op 'de ultieme crisis'. Ook elders zag ik programma's over dergelijke mensen. Mensen die geloven in een alles verwoestende economische crisis, of het gewelddadig veroveren van de hele wereld door 'de chinezen', of de Maya-kalender. Of een finale atoomoorlog, die ze denken te kunnen overleven: scenario's vind je in SF-romans en zwartgallige strips. Wetteloosheid, wreedheid, wantrouwen en ongenuanceerdheid zijn de kernwaarden in die verhalen.
'Preppers' zijn er in gradaties: sommigen scheppen faciliteiten voor zelfvoorziening, inclusief eigen energieopwekking. Niks mis mee. Of ze doen aan 'survival', overleven in de natuur zonder moderne verworvenheden. Mij ook best.
Aan het andere uiterste vind je figuren die militaire trainingen doen, en, vooral in de USA, met een privé-wapenarsenaal in huis waarmee je een legercompagnie professioneel zou kunnen bewapenen. Burgerlijke ongehoorzaamheid is in die kringen gebruikelijk.
Ik las dat in de VS 300 miljoen vuurwapens in omloop zijn, méér dan één per levende inwoner. Waaronder ook (semi-) automatische wapens. En zijn dat alleen de geregistreerde?
Ruim toegang dus tot vuurwapens voor wanhopige of psychisch gestoorde mensen om een ramp van dergelijke impact aan te richten.
Ik las vorige maand dat er voor het eerst sinds mensenheugenis een dag zonder moord was geweest in New York. Dat was wereldnieuws...
De wapenlobby zal wel claimen dat dat komt doordat er zoveel wapens in omloop zijn, en dat het er dus nog meer moeten worden.
Jaja, het aantal verkeersslachtoffers dit jaar is zeker gedaald ten opzichte van vorig jaar, omdat er, sinds de introductie, nu veel meer auto's zijn?
Ja, de discussie over de vrijheid om wapens te dragen laait weer op. De jonge man gebruikte de wapens van zijn moeder, en hij vermoorde eerst haar ermee. Maar wat bezielt een vrouw, die zoals ik las, alles heeft wat ze wensen kan, om zich zo met wapens te omringen? En niet zomaar een revolver of eenvoudig geweer 'om zich te kunnen verdedigen tegen onverlaten', maar onder andere een semiautomatisch wapen dat in 60 landen wordt gebruikt door legers als aanvalswapen.
Ze had plezier in schietoefeningen, las ik. En ze nam haar zoons soms mee, en ze liet ze ook schieten.
Ik werd getriggerd toen ik ergens hoorde dat de moeder van de schutter een 'prepper' zou zijn. Dat zou veel verklaren.
Wie op TV National Geographic heeft, kan regelmatig de 'Doomsday Preppers' zien: mensen die zich voorbereiden (prepareren) op 'de ultieme crisis'. Ook elders zag ik programma's over dergelijke mensen. Mensen die geloven in een alles verwoestende economische crisis, of het gewelddadig veroveren van de hele wereld door 'de chinezen', of de Maya-kalender. Of een finale atoomoorlog, die ze denken te kunnen overleven: scenario's vind je in SF-romans en zwartgallige strips. Wetteloosheid, wreedheid, wantrouwen en ongenuanceerdheid zijn de kernwaarden in die verhalen.
'Preppers' zijn er in gradaties: sommigen scheppen faciliteiten voor zelfvoorziening, inclusief eigen energieopwekking. Niks mis mee. Of ze doen aan 'survival', overleven in de natuur zonder moderne verworvenheden. Mij ook best.
Aan het andere uiterste vind je figuren die militaire trainingen doen, en, vooral in de USA, met een privé-wapenarsenaal in huis waarmee je een legercompagnie professioneel zou kunnen bewapenen. Burgerlijke ongehoorzaamheid is in die kringen gebruikelijk.
Ik las dat in de VS 300 miljoen vuurwapens in omloop zijn, méér dan één per levende inwoner. Waaronder ook (semi-) automatische wapens. En zijn dat alleen de geregistreerde?
Ruim toegang dus tot vuurwapens voor wanhopige of psychisch gestoorde mensen om een ramp van dergelijke impact aan te richten.
Ik las vorige maand dat er voor het eerst sinds mensenheugenis een dag zonder moord was geweest in New York. Dat was wereldnieuws...
De wapenlobby zal wel claimen dat dat komt doordat er zoveel wapens in omloop zijn, en dat het er dus nog meer moeten worden.
Jaja, het aantal verkeersslachtoffers dit jaar is zeker gedaald ten opzichte van vorig jaar, omdat er, sinds de introductie, nu veel meer auto's zijn?
17 december 2012
Niklas – 121218 – Internettueel gehandicapt
Dwarsbongel, mijn gastheer, is
momenteel internettueel gehandicapt. Zijn PC vertoont al enige tijd
fysieke gebreken, en de laptop lijdt de laatste dagen aan ernstige
psychische malheur.
Na een leven waarin hij zijn hardware
en software in dienst heeft gesteld van de elektronische
leefomgeving, heeft hij nu, gefrustreerd, uit donkere krochten een
digitale mummie opgegraven en gerevitaliseerd, teneinde niet geheel
van de wereld afgesloten te zijn.
Geduld was toch al zijn
verworvenheid... @#%*&!!!<>?()-_+=\|
11 december 2012
Niklas - 121211 - Blutte Rutte?
Rutte blijkt een goed redenaar in het Nederlands, maar 'vergist' zich nogal eens met getallen en feiten.
Zou dat misschien komen doordat hij 'achter de voordeur' Bargoens spreekt? Het zou mij niet verbazen, want in dat dialect staat RUT voor BLUT, PLATZAK - en dat is waarheen hij ons leidt...
Zou dat misschien komen doordat hij 'achter de voordeur' Bargoens spreekt? Het zou mij niet verbazen, want in dat dialect staat RUT voor BLUT, PLATZAK - en dat is waarheen hij ons leidt...
03 december 2012
Niklas - 121203 - (zwarte?) Pontifex
Paus Benedictus 16, geboren als Joseph Aloisius Ratzinger, gaat Twitteren via het account @Pontifex. Probeert hij daarmee in te haken op een actuele trend, en zijn dogma's in stand te houden met oneliners?
Mijn eerste associatie was een boek van Havank: De zwarte pontifex. Daarin blijkt de verdwijning van een aantal kinderen en maagden te wijten aan offerrituelen door een satanische sekte.
Kent hij dat boek, en heeft hij daarom zo vaak een witte jurk aan?
Mijn eerste associatie was een boek van Havank: De zwarte pontifex. Daarin blijkt de verdwijning van een aantal kinderen en maagden te wijten aan offerrituelen door een satanische sekte.
Kent hij dat boek, en heeft hij daarom zo vaak een witte jurk aan?
02 december 2012
Selma, de zeemeeuw en bruut vandalisme (Update)
Hoe bitter kun je het maken? Een schoonzusje van me, Selma, is in 2009 veel te jong (55) gestorven aan een nare ziekte, waardoor ze veel geleden heeft.
Selma heeft een karakteristiek grafmonument gekregen. Ik had het nog niet gezien, we komen niet vaak in die omgeving. Maar ik denk dat ik blindelings de weg naar haar graf kan vinden, want ik herinner me haar begrafenis als de dag van gisteren: lopend vanaf het dorpshuis naar de begraafplaats, een mooie traditie die op sommige plaatsen nog in ere gehouden wordt.
Ook de laatste keer dat we Selma in levende lijve ontmoetten, omstreeks een jaar eerder, staat me nog helder voor de geest. We waren op de verjaardag van mijn eerste echtgenote, zus van Selma's man. In de loop der jaren had ik soms pittige discussies met haar, maar ik heb het gevoel dat dat ons dichter bij elkaar bracht.
Selma was een fervente fan van Neil Diamond, en ze heeft met haar afnemende krachten nog een concert bezocht in het buitenland.
Neil Diamond heeft in 1973 de soundtrack gemaakt voor de film "Jonathan Livingston Seagull". Dat is de verfilming van een poëtisch verhaal, geschreven door Richard Bach. Dat gaat over een jonge zeemeeuw die de dagelijkse sleur wilde ontstijgen en het vliegen tot een kunst verheffen, wat hem uiteindelijk lukte.
Ik kocht dat boek in oktober 1975 en het is waarschijnlijk het eerste Engelstalige boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.
Selma was, net als ik, geraakt door dat verhaal. Voor haar kwam daarbij nog dat Neil Diamond de bijzonder sfeervolle muziek voor de verfilming had gemaakt.
Tot haar laatste wensen behoorde daarom, dat er een beeld van een meeuw op haar graf zou komen.
Actueel is, dat haar nagedachtenis is gevandaliseerd. De bronzen meeuw op haar grafmonument is met bruut geweld weggerukt: alleen de zwemvliezen staan er nog. Waarschijnlijk om de paar rotcenten die het materiaal zal opbrengen, nadat ze hem onherkenbaar hebben verzaagd of aan een malafide handelaar versjacherd.
Zulke daders hebben geen enkel besef van de impact van hun gedrag: de emotionele ramp overtreft nog verre de artistieke schade door het roven van zo'n ornament, waarbij vergeleken dan weer de materiaalwaarde niets voorstelt.
En dat op een rustige begraafplaats op het Groninger platteland. Als daders gok ik op figuren die systematisch alle plekken afstruinen waar ze verkoopbare metalen denken te kunnen stelen.
Als ik de loop der gebeurtenissen goed begrepen heb (en dat kan ik bijna niet geloven!), waag ik te betwijfelen of ze snel gepakt worden.
Na telefonische aangifte bij de politie volgde aangifte bij de wekelijkse (?!) zitting in het dorp. De agent wist niet meer te melden, dan dat er niets met de aangifte gedaan zal worden, omdat deze daders toch ongrijpbaar zijn! En het beeldmateriaal was ook niet nodig...
Na de vraag of het misschien een overwerkte diender kon zijn, bleek het om een stagiair buurtagent te gaan.
Ik ben niet zo voor het klagen en mopperen over "de politie", maar het eerste wat je in zo'n geval doet, lijkt me toch het waarschuwen van alle metaalhandelaren in de wijde omgeving? Het beeldmateriaal is dan toch belangrijk voor de herkenning? Vooral omdat er onlangs ook grafroof is gepleegd op andere begraafplaatsen in de regio!
De verdrietige echtgenoot heeft inmiddels een boze brief naar de politie gestuurd, en wacht nu op antwoord.
Selma heeft een karakteristiek grafmonument gekregen. Ik had het nog niet gezien, we komen niet vaak in die omgeving. Maar ik denk dat ik blindelings de weg naar haar graf kan vinden, want ik herinner me haar begrafenis als de dag van gisteren: lopend vanaf het dorpshuis naar de begraafplaats, een mooie traditie die op sommige plaatsen nog in ere gehouden wordt.
Ook de laatste keer dat we Selma in levende lijve ontmoetten, omstreeks een jaar eerder, staat me nog helder voor de geest. We waren op de verjaardag van mijn eerste echtgenote, zus van Selma's man. In de loop der jaren had ik soms pittige discussies met haar, maar ik heb het gevoel dat dat ons dichter bij elkaar bracht.
Selma was een fervente fan van Neil Diamond, en ze heeft met haar afnemende krachten nog een concert bezocht in het buitenland.
Neil Diamond heeft in 1973 de soundtrack gemaakt voor de film "Jonathan Livingston Seagull". Dat is de verfilming van een poëtisch verhaal, geschreven door Richard Bach. Dat gaat over een jonge zeemeeuw die de dagelijkse sleur wilde ontstijgen en het vliegen tot een kunst verheffen, wat hem uiteindelijk lukte.
Ik kocht dat boek in oktober 1975 en het is waarschijnlijk het eerste Engelstalige boek dat ik in één ruk heb uitgelezen.
Selma was, net als ik, geraakt door dat verhaal. Voor haar kwam daarbij nog dat Neil Diamond de bijzonder sfeervolle muziek voor de verfilming had gemaakt.
Tot haar laatste wensen behoorde daarom, dat er een beeld van een meeuw op haar graf zou komen.
Actueel is, dat haar nagedachtenis is gevandaliseerd. De bronzen meeuw op haar grafmonument is met bruut geweld weggerukt: alleen de zwemvliezen staan er nog. Waarschijnlijk om de paar rotcenten die het materiaal zal opbrengen, nadat ze hem onherkenbaar hebben verzaagd of aan een malafide handelaar versjacherd.
Zulke daders hebben geen enkel besef van de impact van hun gedrag: de emotionele ramp overtreft nog verre de artistieke schade door het roven van zo'n ornament, waarbij vergeleken dan weer de materiaalwaarde niets voorstelt.
En dat op een rustige begraafplaats op het Groninger platteland. Als daders gok ik op figuren die systematisch alle plekken afstruinen waar ze verkoopbare metalen denken te kunnen stelen.
Als ik de loop der gebeurtenissen goed begrepen heb (en dat kan ik bijna niet geloven!), waag ik te betwijfelen of ze snel gepakt worden.
Na telefonische aangifte bij de politie volgde aangifte bij de wekelijkse (?!) zitting in het dorp. De agent wist niet meer te melden, dan dat er niets met de aangifte gedaan zal worden, omdat deze daders toch ongrijpbaar zijn! En het beeldmateriaal was ook niet nodig...
Na de vraag of het misschien een overwerkte diender kon zijn, bleek het om een stagiair buurtagent te gaan.
Ik ben niet zo voor het klagen en mopperen over "de politie", maar het eerste wat je in zo'n geval doet, lijkt me toch het waarschuwen van alle metaalhandelaren in de wijde omgeving? Het beeldmateriaal is dan toch belangrijk voor de herkenning? Vooral omdat er onlangs ook grafroof is gepleegd op andere begraafplaatsen in de regio!
De verdrietige echtgenoot heeft inmiddels een boze brief naar de politie gestuurd, en wacht nu op antwoord.
Update 2 december: Ik vond vanmiddag toevallig een online artikel in het Dagblad van het Noorden:
Koperdieven in Emmen opgepakt
DVHN | Gepubliceerd op 30 november 2012, 12:59
EMMEN - De politie heeft donderdagmiddag een 29-jarige man en een 24-jarige vrouw uit Bulgarije opgepakt. De twee boden bij metaalbedrijven in Emmen gestolen koper aan, vermoedelijk twee bronzen vazen, die afkomstig leken van graven. Het tweetal werd in de buurt van een metaalbedrijf aangetroffen. Hun auto is in beslag genomen.
Deze publicatie verscheen op dezelfde dag dat DvhN een artikeltje wijdde aan de hierboven beschreven grafroof, maar dat kan ik online niet bij hen terugvinden: andere editie + niet online?
Misschien zou de politie eens kunnen nagaan wat deze lui nog meer geroofd hebben: zou daar een meeuw bij kunnen zitten?
Koperdieven in Emmen opgepakt
DVHN | Gepubliceerd op 30 november 2012, 12:59
EMMEN - De politie heeft donderdagmiddag een 29-jarige man en een 24-jarige vrouw uit Bulgarije opgepakt. De twee boden bij metaalbedrijven in Emmen gestolen koper aan, vermoedelijk twee bronzen vazen, die afkomstig leken van graven. Het tweetal werd in de buurt van een metaalbedrijf aangetroffen. Hun auto is in beslag genomen.
Deze publicatie verscheen op dezelfde dag dat DvhN een artikeltje wijdde aan de hierboven beschreven grafroof, maar dat kan ik online niet bij hen terugvinden: andere editie + niet online?
Misschien zou de politie eens kunnen nagaan wat deze lui nog meer geroofd hebben: zou daar een meeuw bij kunnen zitten?