PlatoOnline's WE-300 schrijfuitdaging: schrijf een verhaal van exact 300 woorden, waarin het thema-woord niet voorkomt! Themawoord in oktober 2014 = Kwaliteit
Hoe beoordeel je een technisch ontwerper? De manager van de Ontwikkelingsafdeling werd vaak op de huid gezeten door de manager van de Marketingafdeling, dat de ontwikkeling van nieuwe systemen en producten sneller moest gaan. "Time-to-market" was een populaire kreet bij de kletsmajoors die, in verhouding tot de ontwerpers, veel geld opstreken voor het aan de man brengen van de producten, waarvan ze geen flauw benul hadden hoe ontzettend veel variabelen er in zo'n stuk elektronica met elkaar in balans moesten worden gebracht, om de functies die zij bijelkaar gefantaseerd hadden, correct te laten werken.
Marketing zag de ontwerpers het liefst puur op snelheid beoordeeld worden, maar de Service-afdeling had andere maatstaven. Elke storing die door de buitendienst moet worden opgelost, gaat van de bedrijfswinst af. Slechte producten geven onnodig veel storingen, en de mensen in de storingsdienst worden worden overspannen of zoeken ander werk.
Het verhaal van Marketing was, dat je geld- en gezichtsverlies leed als de concurrent eerder op de markt was met een bepaald product: die snoepte dan een groot stuk van het marktaandeel voor je neus weg, waardoor je een stuk winst mist.
Een groep ontwerpers, die weer eens was geconfronteerd met dat Time-to-market mantra, praatten na over een recente gebeurtenis.
De Service-afdeling had een monteur naar Timboektoe moeten sturen, waar de enige installatie in Afrika was geplaatst van het allernieuwste type.
De ontwikkelingstijd was geheel naar de zin geweest van Marketing, maar de ontwerpers waren gefrustreerd omdat het ontwerp niet aan hun standaard voldeed.
Al snel regende het storingen, en veel klanten wilden de nieuwe installaties laten terughalen. En reken maar dat die de komende jaren geen nieuwe bestelling zouden plaatsten.
Hoeveel zou dat de winst drukken, samen met alle aanpassingen, reparaties en lapmiddelen om de storingen en onvolkomenheden die binnen de garantievoorwaarden vielen, te verhelpen?
weet je? Dit past zo als item in het vara-programma 'Kanniewaarzijn'... in elke aflevering hebben ze 1 item altijd gewijd aan geldverspilling waaruit telkens weer blijkt, net als uit jouw we, dat er teveel schijven mee willen draaien waardoor er veel ruis op de lijn ontstaat.
BeantwoordenVerwijderenZeer rake WE.
BeantwoordenVerwijderenHet zit je nog steeds hoog he, Dwarsbongel, dat die eikels van de Marketing- en communicatie de ware kunstenaars hebben overgenomen. Met gladde praatjes en alles voor het marktaandeel en de pecunia. Kortzichtig natuurlijk, ik kan je alleen maar gelijk geven. Maar bij de eerst komende evaluatie is wel zonneklaar te geven dat door het gedram van de Marketeers het bedrijf nu verder van dat marktaandeel is dan ooit. ZOU je tenminste zeggen. Maar misschien lullen ze zich daar ook wel weer handig uit.
BeantwoordenVerwijderenSterke WE die je eigenlijk eens naar een aantal bedrijven zou moeten sturen. Want ze zitten overal tegenwoordig. En hun vazallen zitten op de honderdduizenden callcenters.
Het is zo waar als waarheid zijn kan
BeantwoordenVerwijderenSterke WE
groetjes, Ria
Het is alsof ik echtgenoot hoor, die regelmatig boos was op die sukkels van de ver/inkoopafdeling.
BeantwoordenVerwijderenMet plezier gelezen.
Een goede WE. Wat een rare wereld is dit eigenlijk.
BeantwoordenVerwijderenHet is Krom en maar weinige die er tegen in gaam wetend dat hun kop kan rollen.
BeantwoordenVerwijderenGoede WE die in bijna elke takt voorkomt
En niemand die echt wakker wordt en zegt dat het anders moet.
BeantwoordenVerwijderenHelaas. Mooie WE 300
Veel marketingmanagers verwarren kwaliteit met snel geld verdienen (want verhoging van hun eigen levensstandaard). Dom, maar heel gewoon tegenwoordig. Gelukkig komen steeds meer mensen erachter dat goedkoop duurkoop is en dat het allernieuwste niet altijd het allerbeste betekent. Je hebt helemaal gelijk met je WE van deze maand.
BeantwoordenVerwijderen