26 maart 2016

160326 - ZOZ - Van klaplong tot trompetgeschal

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Ik ben bezig met een poging om weer een geheel te maken van de blogs die ik heb geschreven over de zoektocht naar voetsporen van mijn veel te jong overleden vader, aan de hand van nagelaten correspondentie. Veel daarvan zijn in het ongerede geraakt door het fiasco dat Sanoma maakte van de "migratie" van web-log.nl naar een ander softwareplatform.
Marijke en ik hadden daar elk twee blogs, waar we 6½ jaar aan gewerkt hadden. Duizenden postings werden verziekt...

Ik ging later door op mijn huidige blog, waar ik zocht naar een bepaalde aflevering, en vond iets over een bijzonder muziekinstrument, dat ik nog nooit in het echt gehoord heb, maar waarmee ik op een bijzondere manier heb kennisgemaakt.

In 1980 had ik vanaf mijn werkplek zicht op het gebouwtje van de Bedrijfs Geneeskundige Dienst (BGD). Op een maandag zag ik daar met zwaailicht en sirene een ambulance wegrijden, richting ziekenhuis.
De woensdag daaropvolgend werd ik wakker met een gemene pijn in mijn borst als ik probeerde dieper door te ademen. De huisarts kwam naar ons huis, hij vond het telefoontje blijkbaar ernstig genoeg klinken. Na mijn borst beluisterd te hebben, regelde hij dat ik per taxi naar het ziekenhuis zou gaan voor verder onderzoek, "en neem voor de zekerheid maar een pyjama mee". Het was een klaplong en ik moest blijven. Dat was de dag dat ik "cold-turkey" stopte met roken, 27 augustus 1980.

Op zaal was het bed naast me van de man uit de ambulance bij de BGD. Hij was opgenomen met hartklachten, en liep alweer rond. Ik moest in bed blijven, hij haalde 's avonds koffie voor me uit de koffiekamer.
Hij vertelde me trots over zijn zoon, een musicus. Die was bezig een bijzonder muziekinstrument te ontwerpen, dat in een kerktoren zou worden geplaatst.

De eerste versie van dat instrument kwam gereed in 1988. Daarna is een aantal wijzigingen doorgevoerd, om het beter tot zijn recht te laten komen, en in 1996 is het teruggeplaatst in de kerktoren.

Voordat ik het bestaan van Zwijmelen Op Zaterdag ontdekte (10-5-2014), publiceerde ik op zaterdag 5 april 2014 dit blog: Rondje bloesem, toeters, en Relus, waar het instrument en de plaats wel genoemd worden.
Het instrument is geplaatst in de toren van de Clemenskerk in Havelte, die een heel lange geschiedenis heeft.
Dat instrument heet Chamadron, en het is uniek in de wereld. Zowel de naam als het instrument zijn bedacht en ontworpen door Cees Roubos, die het ook helemaal zelf betaald heeft, en hij betaalt ook het onderhoud!

Ik had bij dat blog al een link naar een videoclip geplaatst, waarin Cees, gestoken in prachtige middeleeuwse kleding, vertelt over dit instrument, uniek in de wereld. Nu plak ik die video hier in, met o.a. een dame uit het publiek die mag spelen!
Cees Roubos - het Chamadron in de Clemenskerk in Havelte:


Ik heb geprobeerd via de moderne middelen contact te krijgen met Cees, want ik wou ook wel weten hoe het verder met zijn vader is gegaan: je raakt elkaar toch weer uit het oog na ontslag uit het ziekenhuis.
Nu is Cees de hoofdbespeler van het Chamadron, maar er zijn ook gastspelers die soms invallen. Zo kreeg ik via Facebook contact met gastspeler Arian van der Mark, die me kon vertellen dat Cees alleen een postadres heeft. Hm, lijkt me een rustig leven, qua waan van de dag... ;)

Er is wel een Stichting Vrienden van het Chamadron, maar de info daar betreft nog 2015. Arian dacht dat het programma voor 2016 zal lopen vanaf Pinksteren t/m eind september, wekelijks een bespeling.
De website vermeldt voor 2015: " Het Chamadron wordt bespeeld op alle zaterdagen in de maanden juni, juli en augustus van 16.00 tot 16.30 uur. Aansluitend is er van 16.30 tot 17.00 uur gelegenheid de toren de beklimmen (tegen een kleine vergoeding) en evt. zelf het Chamadron te bespelen.

Hier nog een korte clip waarin Cees het Chamadron bespeelt, met veel informatie (in het Engels) onder de video.

Ik had een prettige chat met Arian van der Mark, die ik vond als gastspeler op het Chamadron. Van hem vond ik een clip waar hij twee Menuets speelt van Christian Petzold (nl), (1677 – 1733). Petzold werd door zijn tijdgenoten geroemd als: "one of the most famous organists" en "one of the most pleasant church composers of the time".
Weinig composities van hem zijn nog bekend, maar pas in 1970 werd erkend dat tenminste één van deze menuetten, altijd toegeschreven aan Bach, van Petzold is...

Arian van der Mark, Chamadron - C. Petzold: Menuet G-dur (BWV anhang 114) en Menuet g-moll (BWV anhang 115):


Dat het niet alleen klassieke muziek hoeft te zijn wat op dit bijzondere instrument gespeeld wordt, toont de volgende video. Ik heb sterk de indruk dat Cees Roubos het speelt, gezien de kleding.

Het gaat om Les Poppys, met hun hit Les Poppys - Non Non Rien N'a Changé - 1971, maar nu dus anders.
Cees Roubos op Chamadron - Non,Non,Rien N'a Change (Les Poppys):


Wie meer wil horen van het Chamadron kan kan wel iets vinden op YouTube.

Het Chamadron is overigens gebouwd door S. De Wit & Zn, orgelbouwer.

19 maart 2016

160319 - ZOZ - Van flarden en Victoria

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Heb je dat ook wel eens? Een klein stukje melodie dringt zich aan je op met anderhalf woord, en het blijft maar hangen. Het wil dagenlang geen geheel worden, maar komt steeds terug. Is het een mannen- of een vrouwenstem? Een naam dient zich niet aan. Je weet dat je het ooit gehoord hebt, vaker dan één keer, anders was het niet blijven hangen.

Hm, die tekst is toch Duits? Iets met "Mond" en "keine Rosen"? Langzaam wordt het iets meer; "auf der Mond gibt es keine Rosen"? Tegenwoordig hebben we internet met slimme zoekmachines, die taal en schrijffoutjes corrigeren.
Ja! Vicky Leandros ( nl) - Auf dem Mond da blühen keine Rosen:


Een echte SCHLAGER, bepaald niet mijn voorkeursgenre, en toch is er iets blijven hangen. Dit nummer schalde destijds (verschenen februari 1977) veelvuldig vanuit de radio over de afdeling. De ruimtevaart was toen nog vrij nieuw, de eerste landing van een mens op de maan was in 1969.
Dit muziekgenre werd veel gedraaid door de TROS, en ze werd bij ons vaak Vicky Landréos genoemd - Joop Landré was toen de TROS-directeur.
Vicky Leandros heeft zowel de Duitse als de Griekse nationaliteit, en is geboren als Vassiliki Papathanasiou op Korfu. Ze is nog steeds muzikaal actief, en is ook politiek actief (geweest).

De naam Vicky bracht me bij een andere zangeres, die op onvoorstelbaar veel opnamen van andere artiesten gezongen heeft: Vicki Brown (nl), zoals o.a. George Harrison, Jon Lord, Roger Waters, Gary Moore, Steve Marriott, Alvin Lee, Chris Farlowe, Cerrone, Yvonne Keeley and Eric Burdon. Met Pink Floyd heeft ze gedurende meerdere jaren samengewerkt, ook live.

Vicki Brown werd in 1940 geboren als Victoria Mary Haseman, en de naam Brown dankt ze aan haar huwelijk met Joe Brown (nl), zanger, gitarist en entertainer.

Vooral in Nederland werd ze bekend door haar optreden met The New London Chorale (nl), opgericht door Tom Parker (nl), die vanaf zijn 6de piano speelde en later klassieke muziek een nieuw gezicht wou geven. (Niet te verwarren met Dries_van_Kuijk, beter bekend als Colonel_Tom_Parker, manager van Elvis Presley)...

Vicki Brown overleed in 1991 aan kanker. In 's-Hertogenbosch is als eerbetoon aan haar het Vicki Brownhuis gesticht. Het is in Nederland het eerste inloophuis voor volwassenen en kinderen met kanker en hun naasten.

Een van de mooiste en bekendste songs van Vicki Brown - Stay with me till the morning, heeft Corry al eens geplaatst in ZOZ 107 (29-11-'14).

Daarom kies ik van The New London Chorale een lied dat Vicki zingt samen met Madeline Bell (nl), ook zo'n prachtige zangeres die ik voor het eerst zag bij Blue Mink (nl), en Gordon Neville, waarover ik weinig info kon vinden.

Anthem For The World

All around the world
I hear a thousand different voices singing
All around the world
It's growing stronger day after day

If we could sign together
The song would last forever
Sing an anthem for the world, the voices rising
Show the world there's way

All around the world
I hear a thousand different voices singing
All around the world
It's growing stronger day after day

If we could sign together
The song would last forever
Sing an anthem for the world, the voices rising
Show the world there's way
Sing an anthem for the world, the voices rising
Show the world there is a way

Anthem For The World /Vicki Brown , Madeline Bell & Gordon Neville:


Tja, en dan die afkorting Vicki, van de prachtige naam Victoria, zijn er zangeressen die de naam Victoria helemaal ongerept gebruiken? Ik vond Victoria Song, een Chinese zangeres, danseres, actrice en model, die eigenlijk Song Qian heet.
Ze zingt in een Zuid-Koreaanse meidengroep, die een nogal ongewone naam heeft, die vooreerst doet denken aan een wiskundige of wetenschappelijke formule: f(x) een functie met x als variabele.

Een clip: f(x) - Red Light:


Tja, dat valt wel in de categorie: "and now for something completely different. En ze lijken niet de achtergebleven muziekcultuur die sommigen (vanuit hun Europese zetel) daar denken te zien...

12 maart 2016

160312 - ZOZ - Van Beethoven tot Berry

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Eergisteravond zocht ik iets op YouTube, en kreeg als aanbeveling "Beethoven's 5 secrets" van The Pianoguys. Ik dacht: hé, da's interessant voor Zwijmelen Op Zaterdag, maar het bleek al geplaatst te zijn door Bibje (ZOZ 151, 3-10-'15) en door Novelle (ZOZ 161, 12-12-'15).
Overigens begreep ik er van dat het niet is "The Pianoguys & OneRepublic", maar The Pianoguys spelen een cover van Secrets (nl) van OneRepublic (nl), vermengd met delen van de 5de Symfonie van Beethoven.
Die pagina bij Novelle is er niet meer, en die bij Bibje is een instrumentale versie, gespeeld door The Piano Guys (nl) samen met American Heritage Lyceum Philharmonic, een jeugdorkest met leden uit de high-school leeftijd.

Er is ook een versie waarbij gezongen wordt door een zangeres die, net als The Piano Guys, bekend geworden is via YouTube, Tiffany Alvord.

Tiffany Alvord & ThePianoGuys - Beethoven's 5 Secrets (OneRepublic cover):


De leden van The Piano Guys zijn allen lid van The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, hier bekend als de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, ook wel Mormonen genooemd naar een van de boeken waaraan ze hun leer ontlenen, the Book of Mormon (nl). Het blijkt geen belemmering om mooie muziek te maken.

Het origineel: OneRepublic - Secrets (Live at Festhalle, Frankfurt):


Vanmorgen, vlak voor het plaatsen van deze ZOZ, vernam ik overigens dat Keith Emerson (nl) is overleden. Hij was vooral bekend van The Nice (nl) en Emerson, Lake & Palmer (nl), twee bands die muziekstijlen mengden: pop, rock en jazz en klassiek.
Zo staat op YouTube (helaas zonder interessante video) Emerson Lake and Palmer - Fifth of Beethoven, en dat sluit weer aan bij de eerste clip...

Bij de suggestie "Beethoven" dacht ik natuurlijk meteen aan Roll Over Beethoven (nl).

Dat is zo'n song waarvan er ontiegelijk veel covers zijn gemaakt, waarvan, nu, hier te lande de bekendste waarschijnlijk die van ELO (Electric Light Orchestra) is, en die is inderdaad al eens geplaats door Albert en Mara (ZOZ 116, 31-1-'15). Zij hebben ook een versie van The Beatles geplaatst (ZOZ 82, 7-6-'14).

Merkwaardig genoeg komt de originele artiest van deze song slechts twee keer in de lange ZOZ-lijst voor, maar met andere songs: Chuck Berry (nl)!

Het verhaal gaat, dat Chuck Roll Over Beethoven schreef als reactie op zijn zus Lucy, die altijd klassieke muziek zat te spelen op de piano als Chuck eigentijdse muziek wou spelen. En van die eigentijdse muziek zou Beethoven zich in zijn graf omdraaien, was de gedachte.
De tekst verwijst behalve naar Beethoven en Tsjaikovski, ook naar diverse popartiesten van zijn tijd, zoals Carl Perkins (nl) en Bo Diddley (nl).

Deze gouwe ouwe van de meester zelf uit vroeger jaren, live in een Franse TV-show, werd geplaatst door iemand die zich noemt: "Enrique Iglesias look Alike"...

Roll Over Beethoven - Chuck Berry LIVE


Uit de vele covers die er zijn, geef ik links naar de versies van The Rolling Stones, Status quo, Gene Vincent (wie kent hem nog?), Rory Gallagher, Two Pianos (David Barton & Al Kilvo), en Mountain (met Leslie West virtuoos op gitaar).

Je kunt er ook acrobatisch op dansen (als je zo'n geoefend lijf hebt):
Katie Derham & Anton Du Beke Jive to 'Roll Over Beethoven' - Strictly Come Dancing: 2015 - BBC One
, en in de film Beethoven (nl), waar de hoofdpersoon een St. Bernard (nl) -hond is, is het een muzikaal thema voor Paul Shaffer and the most dangerous family.

Ik heb eigenlijk NIETS met talentenjachten en dergelijke, maar dit is een uitzondering die ik tegenkwam bij het zoeken naar covers!

Charley Blue - Roll Over Beethoven (The Voice UK 2016: Blind Auditions 2):


Vanwege de vele bijdragen uit zijn muzikale carrière is Chuck Berry in 1986 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame
Rock and Roll Hall of Fame and Museum
1100 Rock and Roll Boulevard
Cleveland, Ohio 44114
In die ceremonie was een belangrijke rol weggelegd voor één van The Rolling Stones, een grote bewonderaar en vriend: Keith Richards Inducts Chuck Berry into the Rock and Roll Hall of Fame.

Vervolgens is er muziek, onder andere met een "jam-band" met veel bekende en grote namen, onder andere: John Fogerty, Billy Joel, Jerry Lee Lewis, Keith Richards, Neil Young and Steve Winwood, met als de facto leider Chuck Berry, zoals altijd met zijn "duck walk"!

Chuck Berry & Hall of Fame Jam Band - Roll over Beethoven:


En als je dan wordt opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame, past daar naadloos de muziek bij van Chuck Berry's hit Rock and Roll Music, die ook weer door velen is gecovered, en daar eindig ik mee.

Ik sla een duet met een van mijn absoluut favoriete artiesten over: Tina Turner & Chuck Berry - Rock n roll music, en plaats een versie met veel topartiesten, waarin mij vooral zangeres Etta James opvalt, naast de deelname van Eric Clapton, Keith Richards en Robert Cray!

Chuck Berry, Etta James & friends - Rock 'n' Roll Music:


05 maart 2016

160305 - ZOZ - Van Paradiso tot Pesten

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Meertmaond - Streektaolmaond is al jaren een begrip in Drenthe. De Stichting Nederlandse Dialecten, riep dit jaar 1 maart uit tot algemene streektaaldag op social media.

Mooi Wark is een band die vooral bekend is door hun Drentstalige feestmuziek, om het maar even kort door de bocht te definiëren. Op basis van stevige Rock 'n Roll à la Normaal, dat wel!
Eén van die jongens zag ik wel eens lopen bij ons in de straat, daar is een gezinsvervangend tehuis. Nee, hij woonde daar niet begeleid, hij begeleidde bewoners, zoals ik bevestigd zag in een interview uit 2012. Daarin bekende hij: "Ik kan geen noot lezen". We zijn 4 jaar verder, misschien heeft zijn vriendin, met conservatoriumopleiding, het hem intussen kunnen aanleren.

Evengoed werd Mooi Wark al in 2008 goed genoeg bevonden om uitgenodigd te worden door poptempel Paradiso: "Toegang gratis voor wie met de tractor komt"!
De reportage van RTV-Drenthe van dit optreden laat zien dat ook Mooi Wark de boel flink op de kop kan zetten, en ook dat zij niet zo gauw gevraagd zullen worden om een kerkdienst op te luisteren...
Ze gebruiken, laten we zeggen, de taal van de werkvloer, maar van "hooliganisme" rond de band heb ik nog niets vernomen.

Mooi Wark - Live in Paradiso (DVD promo):


Het concert in Paradiso werd passend afgesloten met het lang uitgesponnen Mooi Wark - Wij gaon naor huus:


Ook "in de achtertuin van Normaal" slaan muziek en optreden van Mooi Wark aan. Het enthousiasme van het enorme publiek laat zien dat "de provincie" intussen stevig aan het emanciperen is: Mooi Wark in het Gelredome.
Ach, laten we Rowwen Hèze citeren, met een kleine variatie: "'t Is een kwestie van geduld / rustig wachten op de dag / dat heel Holland streektaal lult". Of ja, eigenlijk is dat al zo, luister maar naar Amsterdammers, Rotterdammers, en gasten als Haagse Harry!

Rowwen Hèze - Kwestie van geduld (Live op Pinkpop 1992):


Mooi Wark laat intussen zien ook andere muziek te kunnen maken. Ze lijken de country-kant op te zoeken. Ook laten ze zien iets met serieuzere onderwerpen te kunnen, in dit geval pesten.
Zo las ik bij "Thuis in Twente", Mooi Wark: muziek in strijd tegen pesten:
"En hoewel ze op vorige albums wel vaker serieuze nummers opnamen, zijn ze vooral bekend om hun vaak jolige teksten waarin het er niet altijd even fijnbesnaard aan toe gaat.
Met hun nieuwste nummer ‘Gien mens wet waorum’ baren ze dan ook opzien. Daarin wordt stelling genomen tegen pesterijen. Meerdere scholen hebben de bijbehorende videoclip zelfs al gebruikt om het probleem onder de aandacht te brengen.
"
en:
"Het is vooral de videoclip die opvalt. Met in de hoofdrol een gehandicapte jongen en hoe hij in zijn dorp wordt behandeld. Mooi Wark sneed het onderwerp volgens William heel bewust aan.
'Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en zie dit dagelijks om me heen gebeuren. Jongeren die bijvoorbeeld het niveau van een 10-jarige hebben, maar die er op het eerste gezicht heel normaal uit zien. Buitenstaanders weten vaak niet hoe ze daar op moeten reageren.'
"

Ik heb ergens de tekst gevonden en die min of meer in de Drentse standaard notatie gezet, en vervolgens vertaald voor de niet-Nedersaksen, zie na de clip.
De clip is opgenomen in het Veenpark Barger Compascuum, een openluchtmuseum over het veen. (Wij waren er deze zomer voor een trouwerij van vrienden).

Mooi Wark - Gien Mens Wet Waorum:


Gien Mens Wet WaorumGeen Mens Weet Waarom
  
(Oh oh ohoo, oh oh ohoo, ho ho ho)(Oh oh ohoo, oh oh ohoo, ho ho ho)
Deur een fout van de dokterDoor een fout de dokter
Kun hij niet meer gaon en staon waor hij wolKon hij niet meer gaan en staan waar hij wou
Hij struunde wat deur de straot'nHij zwierf wat door de straten
Op zuuk naor wat wark, geen ien die hum wolOp zoek naar wat werk, niemand die hem wou
Veur malle werd 'e vaok aankeek'nHij werd vaak voor gek aangezien
Maor in zien kop was hij zeker niet domMaar hij was zeker niet dom
Verstopt in de schuur van zien paVerstopt in de schuur van zijn vader
Boo'm de koeienBoven de koeien
Dat arme jonkDie arme jongen
Gien ien die 't zietNiemand die het ziet
Zien angst en stille verdrietZijn angst en verdriet
Hij giet er op uutHij gaat er op uit
VannachtVannacht
  
Refrein:Refrein:
Henkie leefde vandaagHenkie leefde vandaag
Hij keek niet achterumHij keek niet achterom
De zorg'n van morg'n is waor hij niks met kunHij kon niets met zorgen van morgen
Stun veur iedereen klaorStond voor iedereen klaar
Maor gien iene veur humMaar niemand voor hem
En nou is 'e wegEn nu is hij weg
En gien mens wet waorum, waorum...En niemand weet waarom, waarom
Nou is 'e wegNu is hij weg
Gien mens wet waorum...Niemand weet waarom
  
(Oooh oho ohohoho)(Oooh oho ohohoho)
Waorum was d'r gien aandachtWaarom was er geen aandacht
Ze lachten hum uutZe lachten hem uit
Keek nooit naor hum omKeken nooit naar hem om
Maor vanaomd dan word 't aansMaar vanavond word het anders
Een brug veur zien lee'mEen brug voor zijn leven
Gien weg'ge meer omGeen weg meer terug
Hij kiekt um zich henHij kijkt om zich heen
De wind die klinkt as 'n stemDe wind klinkt als een stem
Hij dreumt in de nachtHij droomt in de nacht
En hij lachtEn hij lacht
  
RefreinRefrein
  
(Gitaar solo)(Gitaar solo)
  
RefreinRefrein

Meer over Mooi Wark is te vinden op Wikipedia, op hun eigen website en op hun Facebook pagina. En uiteraard via zoekmachines op internet... ;)