Bizarre dag, woensdag 5 augustus. Om ca. 14:30 vertrokken we uit Tiel. Na 30km hadden we al twee keer met een storing in de auto op de vluchtstrook gestaan.
We waren toen dichtbij de parkeerplaats Leigraaf langs de A15. Daar hebben we de Suzuki Mobiliteitsservice gebeld.
Keurig binnen de afgesproken tijd was onze redder in de nood er, maar het probleem was niet direct te vinden en te verhelpen.
Onze auto werd op de bergingswagen (Abschleppwagen vind ik eigenlijk een mooi woord) gereden en afgevoerd naar de thuisbasis van het bergingsbedrijf, want na sluitingstijd van garages.
We kregen een vervangende auto mee, een spiksplinternieuwe VW Golf TSI. ALLE bagage overgeladen, behalve de fietsendrager met mijn racefiets...
In de buurt van Arnhem namen we NIET de goede afslag op de snelweg, dus doorrijden en een oplossing zoeken in een onwennige auto.
Marijke vond 'm vanaf het begin nogal stinken. Nieuwigheid misschien? Bij een pompstation maar eens het instructieboekje bestudeerd en broodjes gehaald. De standaard ingebouwde navigatie ingesteld op "naar huis".
De eerste geschikte afslag genomen, maar in de vreemde omgeving te laat gezien dat de navigatie de ene kant op suggereerde (over het viaduct terug), terwijl wij al afsloegen de andere kant op.
Dat leidde ons langs prachtige natuur, maar wel een flink eind om.
Ik vond de auto wel merkwaardig reageren op versnelling en gas, maar ja, zo'n nieuwerwets ding, en misschien relatief te weinig instructie door medewerkers die er helemaal aan gewend zijn...?
In Zwolle stonden we in een file, daar in het stuk A28 door de stad. Toen we net weer konden optrekken, wees een medeweggebruiker ons dat er iets mis was met "onze" auto.
Hup, gelukkig was daar een vluchtstrook. En ja, Marijke stapte uit en zag dat er ergens rook was achter de auto.
Vlakbij werd de vluchtstrook breder en was ook de naastliggende rijstrook afgezet, dus daar nog even naartoe gereden. Weer bellen, alleen: wie nu? Via-via kregen we te horen dat we 112 maar moesten bellen om ons te laten wegslepen naar een veilige plek. Er kwam ook zo'n auto met knipperlichten om ons af te schermen.
Er kwam weer een bergingswagen, en op een veilige plek inspecteerdede monteur de auto. Nee, het is niet de handrem, het ruikt erg naar verbrande koppeling! Met deze auto kun je niet verder!
Verder, naar het tweede bergingsbedrijf. Een tweede vervangende auto werd geregeld, nu een nieuwe Opel Astra. WEER alle vakantiebagage overladen...
Onzeker geworden, kreeg ik nu wat extra instructie, in wéér zo'n "vliegtuigcockpit", vergeleken met onze eigen auto. Onze helper nam er rustig de tijd voor, terwijl hij net thuis zijn overall had uitgedaan toen hij werd gebeld om ons op te halen.
Gelukkig bracht deze auto ons veilig thuis. Om 23:00 uur, ca. 8,5 uur voor een ritje dat normaal iets van 2 uur duurt!
Wat wel staat als een huis: welgemeende complimenten voor de medewerkers van de bergingsbedrijven, die ons voortreffelijk geholpen hebben, niet alleen technisch, maar ook door hun relaxte houding en met het regelen van alle rompslomp!
De volgende morgen, donderdag, zou onze auto door het bergingsbedrijf naar de dichtstbijzijnde dealer gebracht worden, in Arnhem.
Vrijdag moesten wij de tweede vervangende auto inleveren, gelukkig kon dat in Emmen, en van onze eigen dealer kregen we een leenauto.
Het contact met de dealer in Arnhem verliep goed, met ons en ook met onze eigen garage.
Het probleem was echter niet te vinden in het computersysteem van de auto, dus eigenlijk onvindbaar. Uit ervaring was wel een bepaald probleem bekend, dat met sensoren te maken had, dus die werden vrijdag besteld. Ze zouden dan hopelijk maandagavond beschikbaar zijn en dinsdagmorgen vervangen kunnen worden.
Aan het eind van de dinsdagmorgen hebben we geïnformeerd naar de stand van zaken. De sensors waren gemonteerd, we werden teruggebeld teruggebeld na een proefrit: het leek oké.
Marijke voelde zich goed genoeg, en zo hebben we elk een vrijreizendag met de trein verzilverd.
Vanwege overbelasting van station Zwolle door werkzaamheden, stond de trein een tijdje stil op station Olst.
We deden er ruim 3 uur over om bij de garage in Arnhem te komen, redelijk vlotte aansluitingen en comfortabel zitten bij 3 vervoersmaatschappijen...
Terug naar huis met onze eigen auto hebben we er een sight-seeïng tour van gemaakt. Geïnspireerd door de heenreis, wou Marijke graag langs het geboortehuis van haar kinderen in Olst, en we lieten de snelweg voor wat die was.
Dineren deden we bij een frietkot op de parkeerplaats bij de waterval van Loenen, waar we terechtkwamen toen we de juiste richting kwijt waren. Geen punt, er hing daar een goede sfeer en we hadden Talamini-ijs na.
Toch waren we blij toen onze auto en mijn racefiets (die het hele avontuur vanaf de fietsendrager had meegemaakt) weer bij ons voor de deur stonden!
Ach, en wat past beter bij dit verhaal dan Dorus met zijn Hoestbui op vier wielen?
De oude sensoren kregen we mee. In de ene had blijkbaar volgens de monteur een barst gezeten, en omdat het niet te meten is of ze defect zijn, worden dan beide vervangen. Ja, 't zijn de kleine dingen die 't 'm doen...
Ongelooflijk. Hoe bizar kan je dag verlopen. Wat een pech. Gelukkig houden we er een hartstikke leuk nummer aan over. Dat heb ik al heel lang niet meer gehoord. Geweldig!
BeantwoordenVerwijderenOh, heerlijk dit nummer. De reden waarom je dit plaatste is eigenlijk allemaal zeer onwaarschijnlijk, maar het gebeurt, en 't levert een mooi verhaal en mooie foto's op. En jullie een zeer onvoorziene dag.
BeantwoordenVerwijderenMan, wat een verhaal, had al een stukje op FB gelezen natuurlijk!
BeantwoordenVerwijderenGelukkig maar dat alles goed is afgelopen!
Hoestbui op 4 wielen is wel leuk om weer eens te horen haha.
Autopech is niet echt leuk maar voor jullie was het helemaal een mijl op zeven om nooit te vergeten...
Ik heb ene Fiat Panda van net een jaar oud. Ik wist dat hij meer lawaai zou maken dan de oude want ze werden blijkbaar alleen nog als 2-cilinder afgeleverd. Het is dan wel geen hoestbui, maar lijkt wel een brommer... maar dan op 4 wielen ;-).
Ik denk erover om eens rond te kijken en hem in te ruilen voor een normale 4-cilinder, want ook die maken ze inmiddels weer voor Nederland.
Dit is voor mij een leuke afsluiter van de zondag.Geweldig om weer eens te horen.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Ria
Ach die Dorus. wat een vreselijke pech. ook wij hadden pech op terugreis vanuit Frankrijk. werd vis de ANWB keurig geregeld. Onze auto werd gewoon naar onze eigen garage gebracht vanuit Duitsland en wij krgen ook een nieuwe bak mee waar we naar de knopjes moesten zoeken. Wel kregen wij op ons verzoek een auto MET trekhaak. Wel barre pech cat de leenauto het ook liet afweten. gelukkig werd het geen driemaal recht is...... Maar wat een verhaal ....https://apenstaartjeweblog.wordpress.com
BeantwoordenVerwijderen@Staart: We zijn lid geweest van de ANWB. Voor (bijna) dezelfde service als de Suzuki mobiliteitsservice betaal je echter 143 euro per jaar, terwijl de Suzuki service gratis wordt geregeld door de garage waar onze auto in onderhoud is. Het enige verschil is dus blijkbaar dat de ANWB je auto naar je eigen garage brengt. Wij komen nauwelijks buiten Nederland, af en toe even net over de grens, en in Europa geldt dezelfde service. En vrijwel nooit nodig...
BeantwoordenVerwijderenWij hebben in de consternatie niet gevraagd naar een auto met trekhaak.
Man, wat een belevenissen. Een heel gedoe voor de auto er weer gewoon stond maar je hebt er wel een enorm avontuur aan overgehouden. Geweldig.
BeantwoordenVerwijderenTipje: ik ken een blogger die een foto van Bommel op zijn website zette. Niet lang daarna kreeg hij een scherp bericht van de Toonderstudio's. Of hij maar even 400 euro (of gulden, dat weet ik niet meer) wilde betalen vanwege de inbreuk op rechten. Ze schijnen daar behoorlijk streng mee om te gaan.