...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

29 augustus 2011

Schroefdraad

Web-log.nl is een van de oudste weblogdiensten in Nederland, denk ik. Ik meen dat die in 2003 is begonnen. Marijke en ik zijn vanaf begin 2005 allebei gaan "bloggen". Elk een dagelijks blog, en elk eentje voor omvangrijker en persoonlijker uitingen. We hebben er samen dus opgeteld zo'n 24 jaar werk in zitten.

De dienst is een aantal keren van eigenaar veranderd, en ook is "het platform" niet steeds hetzelfde gebleven.

Oorspronkelijk, toen wij ons hebben aangemeld, waren de condities, dat web-log ten allen tijde gratis zou blijven en zonder reclame, en dat je zoveel blogs mocht aanmaken als je wou.

Nu kun je de reclame laten weghalen als je betaalt, en veel andere functies (waar wij geen behoefte aan hebben) kun je ook tegen betaling ter beschikking krijgen. Ik heb begrepen dat als je nu meerdere blogs wilt opzetten, dat je daar ook voor moet betalen.

Momenteel ondergaat web-log een "make-over", om maar eens een modekreet te gebruiken. Voor opmaakfuncties zou je ook moeten gaan betalen.
Toen ik mijn beklag deed over deze eenzijdige wijzigingen van de overeenkomst, kreeg ik te horen, dat je nu eenmaal niet kunt verwachten dat een dergelijke service gratis kan blijven: wat denk ik wel niet dat het kost? En dat het logisch is, dat een nieuwe eigenaar andere voorwaarden stelt.

Ik heb niet die oorspronkelijke voorwaarden bedacht, maar degene die die dienst heeft aangeboden!
Dus: als ik een cruise boek naar Hawaï, en het schip wordt verkocht terwijl het onderweg is, dan is het logisch dat de nieuwe eigenaar mij zomaar naar de Gazastrook laat brengen?

Tja, en die andere blog-hosts dan? Bij Blogspot kun je zelfs verdienen aan je blog, als je reclame toestaat. Door de waarde van de inhoud (door would-be nerds vaak "content" genoemd), die de blogger heeft geproduceerd. Bij de overdracht van eigenaar op eigenaar zijn het toch de door bloggers geproduceerde inhoud en daarmee opgewekte bezoekers-activiteit, die de aantrekkelijkheid en winstverwachting bepalen.
Web-log is nu aan het "migreren". Ze gaan over naar en ander platform, omdat het huidige ophoudt zijn diensten aan te bieden.

Alle inhoud van alle bloggers moet worden omgezet naar het nieuwe platform. Alle blogs zouden blijven staan totdat het conversieproces was afgerond en onder de nieuwe domeinnaam weblog.nl (zonderstreepje) weer benaderbaar was op internet.

Dat zou gebeuren op 23 augustus, en was vanaf oktober 2010 voorbereid.

Het is nu 28 augustus. Op 23 augustus gingen één voor één alle blogs op blanco scherm, en er is nog steeds geen geconverteerd blog aan de horizon.
Wie dat wou zou via Twitter van minuut tot minuut op de hoogte kunnen blijven van de vorderingen. Ook via de Helpdesk-pagina zouden we het proces kunnen volgen. Ik raakte nu toch echt gefrustreerd, omdat de Helpdesk slechts zeer schamele informatie gegeven wordt. Dus, tegen mijn zin, maar eens kijken op Twitter.
Daar kon ik inderdaad meer vragen en klachten vinden. Het team blijkt verschrikkelijk zijn best te doen om alsnog recht te breien wat er allemaal fout gaat. En om niet al te grof te reageren op geïrriteerde bloggers, die, mijns inziens terecht, mopperen over het niet voldoen aan de enthousiast gewekte verwachtingen.
Wie goed kan lezen en wel eens met vergelijkbare processen te maken heeft gehad, ziet tussen de regels wat er aan schort. In die hele voorbereiding zijn dingen over het hoofd gezien, die niet over het hoofd gezien hadden mogen worden. Of de blijkbaar slechte communicatie met de leverancier van het oude platform eenzijdig kan worden aangerekend, zoals naar buiten wordt gedaan, blijft een vraag.

Maar dat er wel excuses worden gemaakt dat het zo lang duurt, en dat het allemaal overmacht was, begin ik serieus in twijfel te trekken.

Ja, dat het converteren van bijna 400.000 blogs waarvan er vele gedurende meerdere jaren gevuld zijn een omvangrijke klus is, begrijp ik.
Er lijkt in elk geval geen eerlijke openheid te worden betracht over het grootste probleem. Dat moet je afleiden uit cryptische omschrijvingen:

Op 27 augustus is "het probleem" dat eigenaren van "slapende" blogs moeilijk te bereiken zijn (die willen ze blijkbaar aanmoedigen om hun opgebouwde archief te laten verwijderen).
Ook op 27 augustus is er een Twitter-conversatie tussen Web-log en een Blogger die blijkbaar ICT-kennis draagt:
  • W: Status aan het opmaken. Ontwikkelaars aan het werk zetten.
  • B: Oeps? ontwikkelaars aan het werk zetten? had dat niet als eerst moeten gebeuren?
  • W: Die zijn bij het gehele proces betrokken. Zijn ook al een tijdje bezig.
  • B: Iets zegt me dat je eigenlijk niet zou moeten willen dat je die nog nodig hebt bij livegang. Na testfase.
Mij zegt dat, dat er een ernstig probleem speelt.
En op 28 augustus de Twitter-conversatie tussen Web-log en een andere Blogger:
  • W: We blijven hangen op één onderdeel, niet naar verwachting, schema is nu een stappenplan en gebrek aan slaap begint op te breken.
  • B: Waarop dan? En ik Zie toch al 5 dagen een stappenplan? Ik wil nu ook wel eens naar bed!
  • W: We zetten iets neer met Wordpress dat qua servers en optimalisatie zeer complex is, de ervaring qua gebruik is voor bloggers en bezoekers anders. Dit in combinatie met het aantal weblogs zorgt nu voor een probleem dat opgelost moet zijn voor livegang. Ik weet dat het een abstract antwoord is en ik zal nadenken over een betere verwoording.
  • B: Dit antwoord lijkt mij kraakhelder. Serieus probleem. Te krap jasje trek je niet zomaar aan. Sterkte.
Het grootste probleem is dus gewoon dat er te weinig serverruimte gepland is voor de totale inhoud. Waarschijnlijk omdat de inhoud met verpakking (opmaak voor internet) voor het nieuwe platform (veel) groter is geworden.
De voorlaatste tweet van web-log kwam op 27 augustus om ca. 22:00 uur. Dat was de laatste "W:" van de voorgaande conversatie. Ik heb me laten vertellen dat de mogelijkheid om te reageren sindsdien is uitgeschakeld. Vandaag, 28-8-2011 om 22:44 kwam de volgende tweet:
  • W: Probeer al de hele dag technisch verantwoordelijke voor de migratie te bereiken. Hij woont in het spoor van orkaan Irene. Niets komt alleen.
He? Is eigenaar Sanoma Digital dan niet zelf verantwoordelijk voor de migratie van web-log? Krijgt Irene de schuld...
Maar Weblog is wél trots op het nieuwe logo. Voor mij ligt dat moeilijker: als techneut met basishandvaardigheden had ik er meteen een associatie bij van schroefdraad. En van schroefdraad naar "screwed-up" is maar een heel klein stapje. Het team mag dan klagen over hun doorwaakte nachten van de laatste week, maar wij kunnen alleen hopen dat onze 24 jaar blogwerk niet "screwed-up" is, qua opmaak (zoals al eerder is gebeurd), maar al helemaal niet qua inhoud...

3 opmerkingen:

Marijke zei

Het zou misschien goed zijn, maar ook zeer verontrustend voor het webstreepjelog team, om kennis te nemen van deze mening van een weblogger.
Al was het maar om het feit onder ogen te zien dat ze te maken hebben met intelligente gebruikers die niet langer zoet gehouden willen worden met nietszeggende 'verklaringen' waarom het allemaal zo lang duurt, en de schuld van dit debacle niet bij zichzelf willen zien of zoeken.

En dit relaas van mij ondanks begrip voor de grote problemen die het team het hoofd moet zien te bieden...

fransamsterdam zei

Of het nou de serverruimte is....? Het lijkt me eerder dat die nieuwe omgeving er niet op is ingericht om die geconverteerde file te behappen. Dus dat het eerder in de architectuur van het programma zit. Heel naar, maar kan gebeuren.
Dat is echter nog geen reden om je klanten als een stelletje infantiele debielen (niet) te woord te staan
Groet, fransamsterdam (de 'B' van de discussie van 28 augustus)

Dwarsbongel zei

@Marijke: Dat het team dik in de stress zit, kan ik heel goed meevoelen: het is al lang geleden, maar ik herinner me nog heel goed b.v. dat ik 's nachts om 04:00 vanaf papieren lijsten gegevens zat in te beuken op zo'n ouderwetse Teletype, omdat we ons eerste computergebaseerde systeem moesten afleveren. Er was toen bij ons nog maar één man die kon programmeren...
@Frans: Als ik de schaarse gegevens optel, kom ik in elk geval tot de slotsom dat ze moeilijk over de lippen kunnen krijgen dat er enorm misgekleund is. Schuld afschuiven is altijd een zwaktebod.