...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

maandag 12 september 2011

Boodschappenbriefjes

Zaterdag stond in het Dagblad van het Noorden een artikel over schrijfster Tefke van Dijk en haar fascinatie voor boodschappenbriefjes. Samen met Marloes Morshuis, die recepten maakte op basis van de verzamelde boodschappenbriefjes, maakte ze het boek: "Psychologie van het boodschappenbriefje". Zie ook de website, waar een aantal voorbeelden te vinden zijn.

Dat triggerde de herinnering aan een ooit door mij geschreven gedichtje. Ik was destijds lid van een dichtersgroep, waarin we telkens een thema afspraken voor de volgende bijeenkomst. Die keer was dat: Boodschappenlijstje. Het stond inderdaad nog op de harde schijf:

Boodschappenlijstje van een verstokte
vrijgezel op een doordeweekse dag


bruine bonen
blokjes spek
aardappels
toiletpapier

scharreleieren
kaas
brood & boter
kratje bier

en een nieuwe opblaaspop
want de ouwe die is lek

Een paar groepsleden vonden het ongepast en niet serieus genoeg.
Ik vermoedde preutsheid van gedachten.

3 opmerkingen:

rob alberts zei

Preuts als ik ben wil ik in dit gedicht ook de humor wel meelezen.
Vrijgezelle groeten uit Amsterdam-ZuidOost

Anoniem zei

Heb je toch wel ff geluk dat je het niet bij 'web-log.nl' had staan.
En o ja, ik moet mijn naam er onder zzz, want ik kan hier nog steeds alleen maar reageren als 'anoniem'.
Gr. J@n.

Dwarsbongel zei

@J@n: Wil naam/URL niet dan? Eventueel kun je daar ook alleen je naam invullen, zonder URL. Welke mogelijkheid had je eigenlijk willen gebruiken?