...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

woensdag 5 september 2012

Niklas - 120905 - Zwevende kiezers verzopen?

Ik hoor nogal wat mensen om me heen die zeggen dat ze niet weten waar ze op moeten stemmen, over een week. Zelf zal ik, wegens teleurstelling, ook niet stemmen op de partij die lang mijn voorkeur had.

Maar ik hoor ook mensen die zeggen: ik weet het niet, dus ik stem niet.
Ik vind dat een rare keus: mogelijk help je daarmee de ergste partij in het zadel die je daar juist absoluut NIET wil hebben.
Stem dan op de minst erge. Of op een splinterpartij, die toch niet noemenswaard meedoet in het grote spel.

9 opmerkingen:

J@n. zei

Een splinterpartij is bij mij niet de bedoeling, maar wel een partij die gegarandeerd niet in de regering komt en dat voornamelijk omdat ik weet dat macht corrumpeert en dat geldt voor iedere partij, links of rechts en vooral die in het midden.

Anoniem zei

Voor een goed ontstemmingsadvies:

http://hardslag.emkasharp.nl/sandermiertvet/2012/09/06/ontstemmingsadvies/

plato zei

Ik ken een blogger die in woede ontsteekt als je zegt: je kan beter wel gaan kiezen want... En stem dan op de minst beroerde partij....
Als ik dat zeg, krijg ik de halve virtuele wereld naar mijn hoofd geslingerd. Tja, hekel aan de HELE politiek.

Zelf zweef ik ook, maar dan tussen de drie linkse partijen. Duivels dilemma.

tagrijn zei

90% van de twijfelaars kunnen zodra ze in het stemhokje staan opeens wel hun stem bepalen. Dus gewoon gaan.

Dwarsbongel zei


@J@n: Met een stem op een splinterpartij bedoel ik inderdaad zo'n partij die niet echt meedoet. Anderzijds: het land moet wel bestuurd worden; als dat vanuit "het midden" gebeurt, zit je waarschijnlijk het dichtst bij "wat het volk wil", behalve als dat volk in groten getale niet gaat stemmen... Dan nemen fanaten en populisten het over. Ik las pas nog, dat een heel grote groep Nederlanders zó slecht kan lezen, dat ze niet kunnen volgen waar het om gaat, en met die kiezers gaan de populisten aan de haal. @Anoniem: onbekende links volg ik meestal niet. @Plato: Die woede is geen blijk van grote intellectuele bagage; zie verder mijn reactie op J@n. Jouw keuze mag dan een dilemma zijn, jij bent tenminste in staat om een eerste onderscheid te maken... @Tagrijn: Die twijfelaars GAAN tenminste nog naar de stembus..!

platoonline zei

Het dilemma zal je wel herkennen. Is het een keuze voor de SP (daar sta ik vrij dicht bij) of een voor de PvdA (strategische keuze met de kans dat die partij in een onprettig coalitie verzeild raakt waardoor het linkse geluid rechtsaf gaat en licht roze kleurt).
Weet jij in dit soort keuzes de zekere weg te bewandelen?

Dwarsbongel zei

@Plato: Ik ga in elk geval stemmen met de gedachte dat ik "nog liever stem op de SGP dan op de PVV", en je kunt uit mijn blogs afleiden dat dat héél ver gaat.
Verder denk ik dat ik mijn definitieve keuze pas maak in het stemhok.
Daarbij zal zeker strategie een factor zijn: de kans op milder meeregeren lijkt mij waardevoller dan keihard aan de zijlijn staan en niks in te brengen hebben.
Compromissen komen niet, of ze komen van twee kanten.
En ik háát corpsballen die met oogkleppen op regerinkje spelen, om moppersmurf te parodiëren.

platoonline zei

Tja, dat bedoel ik. En er zijn zoveel peilingen dat mensen daardoor wel degelijk beïnvloed worden om strategisch te kiezen. Op die manier zie je de SP dus steeds maar groter worden tot een week voor de verkiezingen. Daarna dalen ze weer om na de verkiezingen weer te stijgen. En tenzij ze hun partijprogramma afzwakken, zal dat doorgaan. Net zo lang tot die grote kluit in het midden bereiken.
Nederland compromisland, ha gezellig.

Ximaar zei

Toch denk ik er anders over en dat het de laatste jaren mis gaat door een groep mensen die vroeger thuisbleef. Dwz volgens mij begon dat met een paar gemeenteverkiezingen terug. Wouter Bos (die ik een prima politicus vind) stond toen niet op de kieslijst, maar wist wel veel meer mensen naar de stembus te krijgen en daar proviteerden toen de gemeentelijk PvdA-fracties van.

Maar die mensen bleven doorstemmen en anderen politici redden het ook om via populisme meer van deze kiezers aan te spreken. Die stemmers die Bos aantrok waren teleurgesteld omdat Wouter Bos niet in hun gemeente iets veranderde. Gaat ook moeilijk. Dus stemden ze daarna op Marijnissen (die het natuurlijk ookn niet waarmaakte) en weer wat later op Wilders.

Ze willen telkens een zogenaamde sterke man die alles voor hen oplost. Dus hoe simpeler de uitspraken des te meer deze kiezersgroep zich daardoor aangetrokken voelt. Zelf vond ik het prima toen des groep voor de tijd van Bos mokend thuisbleef met 'politiek is nix voor mij, ik ga niet stemmen.' Als ze dat nu doen dan houdt Wilders weinig over en zal ook de versplintering minder zijn.

De TV doet hier ook geen goed aan. Er komen meer zenders en dus meer debatten, maar per debat mag minder gezegd worden en de politiek wordt daarmee uiterst oppervlakkig en komt niet verder dan was soundbytes. En degene met de beste soundbyte wint deze stemmers voor zich, ongeacht welke politiek zo'n figuur vertegenwoordigd.

Zelf ben ik progressief-sociaal-liberaal-pacifistisch, milieuvriendelijk en nog wat dingen. Mijn stem zou in principe zelfs naar de VVD kunnen gaan als die partij oprechter liberaal en socialer zou zijn. Maar het huidige VVD-'liberalisme' trekt mij totaal niet aan. D66 komt dan meer in de buurt. Maar dat is ook een soort 1-manspartij rond Pechthold geworden. GL eigenlijk niet anders. Die zou eitgenlijk het beste bij me passen als het niet zo'n yuppenpartij was geworden. PvdA in de huidige samenstelling trekt me ook niet aan. En al deze partijen hebben van de EU een soort religie gemaakt waar ze kritiekloos in geloven. De SP vind ik doorgaans te conservatief, maar met hun EU-inzichten komen ze deze keer waarschijnlijk het meest in aanmerking voor mijn stem.

Eigenlijk zweef ik niet zo zeer, maar voldoen gewoon alle partijen niet aan mijn wensen. Het liefste zou ik hebben dat GL, D66 en het progressieve deel van de PvdA een nieuwe progressieve groene partij zouden vormen. Maar partijen willen helemaal niet samengaan uit angst stemmen te verliezen. En de historie geeft hen daarin gelijk. Kijk maar wat er van het CDA en GL overgebleven is.