...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 21 december 2019

191221 - ZOZ - Van vrede op aarde enzo

De dagen zijn weer aangebroken dat we massaal aan het zingen slaan over vrede op aarde, welbehagen, stille nachten en een kribbig kindeke dat in de kou ligt, wenende en krijtende van rouw. Dat doen we bij voorkeur genietend van een keur aan exquise etenswaren, bij een versierde boom, temidden van onze geliefden.
Begrijp mij goed, ik heb daar geen bezwaar tegen, en laat mijn aanbeveling om je tegoed te doen aan een welverzorgde maaltijd vergezeld gaan van een onlangs in de plaatselijke dierentuin opgenomen voorbeeld.

Smakelijk eten! En gezond!:


Uiteraard hoort er muziek bij, en aangezien muzieksmaken nogal kunnen verschillen, vermijd ik de klassieke componisten: dat krijgt elders aandacht genoeg. En zonder al te clichématige keuzes.
Ik begin met een ingetogen Bryan Adams (nl).

Bryan Adams - Christmas Time:


Ach, en deze, van Queen (nl), met de tekst in beeld, is nog niet helemaal grijsgedraaid toch?

Queen - Thank God It's Christmas (Official Lyric Video):


Dat "Stille Nacht" ook mooi, ingetogen gezongen kan worden door een Powermetal band wordt gedemonstreerd door Manowar (nl). Gewoonlijk zijn hun teksten gebaseerd op fantasy en op Noorse en Grieks-Romeinse mythologie.

MANOWAR - Silent Night:


Een andere Heavy Metal band staat er om bekend dat ze nogal wat slapstick humor in hun video's stopten. Misschien heeft hun naam er ook wel iets mee te maken dat ze als onderwerp vaak kind-ouder conflicten kozen en kritiek op het onderwijssysteem: ze noemden zich: Twisted Sister (nl).
Ze brengen hier hun versie van een populaire Kerstklassieker.

Twisted Sister - Oh Come All Ye Faithful:


Van heel andere orde is de volgende video. Twee musici van de Amerikaanse Marine (Senior Chief Petty Officer Keith Arneson, banjo, en Petty Officer 1st Class Joe Friedman, guitar), mixen de instrumentale klassieker Dueling Banjos met de kerstklassieker Jingle Bells (nl).

United States Navy Band - Dueling Jingle Bells:


Een bijzondere band is TSO, voluit Trans Siberian Orchestra (nl). Zonder ooit in een club te hebben gestaan of als voorprogramma gediend te hebben, speelden ze meteen in theaters en stadions. Ze werken met een complete strijkerssectie en een koor.
Ook zij spelen de klassieker O Come All Ye Faitful (oorsponkelijk Adeste Fidelis; ik heb het als kind geleerd als Komt Allen Tezamen), gemixt met O Holy Night. Dat is hier beter bekend als O Heil'ge Nacht, maar dat was oorpronkelijk Minuit Chrétiens. Spectaculair optreden toch?

Trans-Siberian Orchestra- O Come All Ye Faithful/O Holy Night:


Eigenlijk klinkt de hele adventtijd al een song in m'n hoofd die altijd terugkomt: Happy Xmas (War Is Over) - John & Yoko + Plastic Ono Band + Harlem Community Choir, maar die kent bijna iedereen wel, denk ik.

Daarom iets heel anders als afsluiter. Ik denk: een goede voorbereiding voor een reuze gezellig familiefeest, gepresenteerd door de Amerikaanse Celtic punk band Dropkick Murphys (nl)!

Dropkick Murphys - The Season's Upon Us:




Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Melody.
Afleveringen t/m ZOZ347 vind je bij Trees, en de afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij de oorspronkelijke initiatiefneemster Marja.


3 opmerkingen:

MelodyK zei

Dat is weer een mooie rij van verfrissende verrassingen zo her en der met wat 'ouwe meuk' in een ander jasje...

Dank voor de goede wensen en van harte hetzelfde.

En ja het zal je niet verbazen dat jouw 1e filmpje bij mij natuurlijk de kroon spant, ik zag ze vanmiddag nog effe ;-)

AnneMarie Winter zei

Zoo, dat is een flinke verzameling aan kerstmuziek.
Mocht je de overbekende muziek zat zijn dan zit hier vast en zeker wel iets naar je gading bij.
Het overgrote deel kannnik wel wat mee. Vooral Queen ben ik fan van.
Zo jammer dat Freddy overleden is.
Wens je fijne feestdagen en hoop elkaar volgend jaar weer vaak tegen te komen in blogland.
Kerstige groet.

natasja zei

Wat een heerlijke kerstnummers heb je uitgezocht. Ik weet wel wie er bij mij een huiskamer concertje mag geven.
Ik liep van de week te klagen over het kerstgekweel op de gemiddelde radiozender en toen stuurde mijn zwager deze terug: https://youtu.be/89rgBcx4Luw
Past ook wel bij je blog :-).
Ik word temmes van al die belletjes die je onder bijna ieder nummer hoort momenteel.
Maar ik hoorde ook dat een beroemde kerstsong (ik weet niet meer welke, ik denk Driving home for Christmas) jaarlijks nog 5 ton oplevert. Dus ik snap waarom ze het allemaal uitbrengen.
De enige die ik graag blijf horen is dus Last Christmas van Wham!. Maar dat is vanwege mijn levenslange pubercrush op George Michael.

Fijne dagen Gauke!