...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

vrijdag 7 april 2023

230407 - Passie

Ik was neergestreken in een café omdat ik op mijn lange wandeling toe was aan een kop warme chocolademelk met slagroom en een stuk appelgebak. Aan een tafeltje naast me zaten een man en een vrouw, uit het gesprek op te maken hun eerste date.

Het gesprek ging over op de afgelopen TV-avond, het spektakel "The Passion".
"Dat verhaal van de Kruisiging en Wederopstanding van Jezus wordt zó mooi inzichtelijk en invoelbaar gemaakt,"zei zij, "daar kunnen geen honderd preken tegenop! Het brengt me zoveel dichter bij het gevoel dat je vergeving voor je fouten kunt krijgen door je geloof!
"Ach," zei hij, "Ik kan daar niet zoveel mee. Ik moet zelf in het reine komen met mijn eigen fouten. Er wordt ′gevierd′ dat iemand die uit de pas loopt bij zijn volk en inmiddels een groep volgelingen heeft, op barbaarse wijze wordt vermoord. Het volk is opgehitst door hun geestelijke leiders, die zich bedreigd voelen in hun status quo, en de man heeft zich in hun ogen misdragen door de handel van hun familie en vrienden op het Tempelplein te versjteren.
Het land is bezet en de plaatselijke bevelhebber is bang dat de massahysterie zich tegen het regime zal keren, en beveelt een afschrikwekkende executie.
De volgelingen beweren later dat de geëxecuteerde uit de dood is opgestaan en ′ten hemel gevaren′ is. Tja, dat kon in die tijd nog, zonder raketten en met beperkte kennis van de natuurwetten…"
"Hè bah, waarom doe je toch zo verschrikkelijk rationeel? Geloof je dan helemaal niks?"
"Als ik niet zo rationeel was, kon ik mijn werk niet doen. Maar daardoor realiseer ik me ook dat mensen nu vaak denken dat de mensen toen net zo dachten als we nu denken met de kennis en mogelijkheden van nu.
Het leven van toen is lang niet zo omvattend en reproduceerbaar vastgelegd als we nu doen.
Ze willen nu zelfs alle Nederlandse Tweets archiveren omdat ze bang zijn dat Elon Musk Twitter om zeep helpt! In Duitsland zijn ze er al mee bezig. Hadden Jezus en zijn discipelen destijds iets als sociale media gehad en waren de servers nadien niet gecrashed, dan had de wereld er heel anders uitgezien!"
Ze stond op, pakte haar tasje en sloeg hem met de vlakke hand in zijn gezicht.
"Jij hebt ook helemaal nergens respect voor!" zei ze terwijl ze naar de uitgang liep.

"Ach", zei de man tegen mij, "die symboliek heb ik haar niet meer kunnen vertellen, maar dat zou toch verkeerd gevallen zijn: ik ben de zoon van een timmerman, het is Goede Vrijdag, en ik ben vandaag 33 geworden…"

11 opmerkingen:

Platoonline zei

Een geweldig verhaal, Dwarsbongel. De meningen konden niet ver genoeg van elkaar afstaan.
Het is maar goed dat ze is weggelopen. Dat einde had haar het bewustzijn doen verliezen.
De laatste zinnen zijn onnavolgbaar en ik zag ze niet aankomen. Prachtig.

Platoonline zei

Dwarsbongel. Ik kon het niet laten.

https://platoonline.wordpress.com/2023/04/07/lees-dit-prachtverhaal/

Bertie zei

Die laatste zinnen....
schitterend, inderdaad. Ze maken het gesprek àf.

Bertie.

Anoniem zei

Een prachtig verhaal met een onverwacht einde, sterk geschreven. Groetjes Geesje. Ik kwam hier
lezen via Plato

Anoniem zei

Ook ik kom via Plato 😉
Meningen verschillen en hier onoverbrugbaar, wie had zo'n einde verwacht, ik niet.

Groetjes Laura

jokezelf zei

Geweldig verhaal! Helemaal van deze tijd ook nog. Chapeau!

Ferrara zei

Verrassend einde.

StaartjeLiesbeth zei

Wat een heerlijk verhaal. En wat een verrukkelijk slot!
Met veel plezier gelezen

Willie zei

Het waren heel andere tijden, geweldig verhaal. :-)

MelodyK zei

Plato heeft gelijk... schitterend

AnneMarie Winter zei

Geweldig verhaal.