...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 10 december 2016

161210 - ZOZ - Van Uitdaging tot Stoomfiets

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de lijst en de links bij Marja.

Ik deed weer mee met de uitdaging om een verhaal te schrijven in zes woorden met beeld, thema dit keer: koken. "Matroos Beek" deed ook mee op haar blog Grensgevallen, onder de titel: "Man kookt", met daarbij een afbeelding die diep in mijn geheugen van alles wakker maakte:

‘Mannenhuishouding’, ©Marius Van Dokkum

Het was een herontdekking van de zeer begaafde, humoristische schilderkunst van Marius van Dokkum, maar ondanks de glurende vrouwen achter het raam die ongetwijfeld hun roddelcontent stonden te sponzen, riep die brommer in de kamer een oud lied tevoorschijn.
Ik vond ergens op het web een tekst (ongecorrigeerd gekopiëerd) die min of meer lijkt op wat in mijn geheugen zit:

Gait Jan hef un stoomfiets met un knalpot d´rop
En dat ding geet zo vreesluk tekeer
En s´avons noa ut vretten dan sprunk he d´rop
En dan jag he ut durp op en neer
De koeien en kippen die sloat op de vlug
Geknal en genetter is niet van de lug
Gait Jan hef un stoomfiets met un kanlpot d´rop

Toevoeging aldaar: "Dit was eind jaren 50 begin jaren 60 een populair liedje en dat hoorde helemaal bij de Kreidlers, Puchs en Zündapps van die tijd." (brommers)

Een opname van dat lied heb ik helaas nergens kunnen vinden. Wel iets over de makers. In 1948 werd een gelegenheidsorkestje opgericht op initiatief van de KRO, de Bietenbouwers, o.l.v. Boer Biet, alias Ger de Roos. De muziek werd enorm populair; het is niet mijn genre, maar wel mijn nostalgie. Dit is een lied dat nog kakelvers uit mijn geheugen opspeelt. "Met zang van de Dorsvlegels", uit ca. 1953. Het herinnert me aan marcherende fanfares en harmonie-orkesten op koninginnedag, bevrijdingsfeesten en intochten van de Avondvierdaagse.

De Bietenbouwers o.l.v. Boer Biet - Hup Faldera:


Na onenigheid vertrok Ger de Roos in 1954. Het orkest ging door als de Boertjes van Buuten, o.l.v. Jo Budie. In beide versies van het orkest speelden gerenommeerde muzikanten. Uitgebreide informatie vind je bij blogger Kanaalridder: Bietenbouwers annex Boertjes van Buuten, of op de site Streektaalmuziek.

Razend populair was later "Bie mien op de boerderiëe" uit 1966, met zang van Lubbert van Gortel (Henk Jansen van Galen) en Bertus Bolknak (Henk van Wijk, imitator), met kunstig vervlochten "stemmen" van boerderijdieren.

De Boertjes van Buuten - Bie mien op de boerderiëe:


Zo hadden ze allemaal hun bijnamen. Zangeres Drika was Annie de Reuver, later Annie Palmen. Ab Hofstee verving als Boer Voorthuizen de overleden Lubbert van Gortel. En zo waren er nog een aantal.
Kees Schilperoort alias Gait-Jan Kruutmoes kletste met grappen en grollen alles aan elkaar; en bij hem zit ook een andere link: de Boertjes van Buuten waren het huisorkest van het KRO-radioprogramma Van Twaalf tot Twee en later van het TV-programma MIK.
In Van Twaalf tot Twee presenteerde Schilperoort het telefoonspelletje Raden maar, waarin de beller een geluid moest raden. Bij de naam Schilperoort denk ik onvermijdelijk aan de persiflage van Gerard Cox en Frans Halsema, waarvan ik alleen een geluidsopname kon vinden: Raden Maar - Cox (Gerard) en Halsema (Frans). Het begint met een beller met een zachte G die zegt uit Leewarden te komen, maar vooral deze is me bijgebleven, op ca. 2:50: "Meneer Schil..." "Ik heet Schilperoort, hoor!" "Kunt u nagaan hoe vlug we de radio afzetten als u voor de radio komt..."

Als ode aan dit roemruchte duo de eveneens hilarische persiflage op het spelletje "Geen Ja, geen Nee". Al is het dan geen muziek, we lagen in katzwijm als dit tijdens het werk op de radio kwam.
In 1984 overleed Frans Halsema op 44-jarige leeftijd aan keelkanker.

Frans Halsema en Gerard Cox - Geen ja, geen nee:


En, ik weet het, deze kwam al twee keer langs, maar om toch met "een stoomfiets met knalpot" in streektaal af te sluiten, het eerste rock'n roll nummer in het Nedersaksisch dat ik hoorde, tijdens een "vakantie op de boerderij" in Lemele, waar de plaatselijke jeugd er helemaal idolaat van was. Het was in 1977 en de Achterhoekse band Normaal kwam zelfs in het "Hilversumse" TopPop!

Normaal - Oerend Hard (TopPop):


En eerlijk, ik voelde me stiekem best een beetje vereerd toen iemand ooit zei dat 'ie me wel wat op Bennie Jolink ("Buizen Berend") vond lijken, ook al heb ik nooit een brommer of motor gehad... ;)

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijke verzameling. Wij waren ook dol op Frans en Gerard. Hilarisch.

Nietzomaarzooo zei

Fijne luchtige collectie. Henk Schilperoord is een naam uit mijn jeugd, mijn Opa vond hem hilarisch en mijn moeder kon zijn humor ook wel waarderen. Alhoewel ze beiden uit de stad kwamen.

Ria zei

Prachtig .Ik heb hier zo zitten genieten en zwijmelde terug naar die heerlijke tijd. De dood van Trans maakten op velen grote indruk.

MelodyK zei

Oh geweldig.... die Frans Halsema, wat zag ik die altijd graag... op zulke momenten realiseer ik me da wel weer hoe jammer ik ht vind dat veel uit mijn geheugen pleite is....
Evengoed prachtige blogpost weer !!

Fijn weekend.

Ferrara zei

Fijn reisje terug in de tijd.

Iris Papilio zei

Het leukste vind ik Frans en Gerard...
We hadden het laatst nog over deze conversatie.. :D
Mooie verzameling info weer Gauke!

tagrijn zei

Ik viel weer meteen op Van Dokkum. Ik was dit najaar in het museum in Harderwijk waar hij een overzichtstentoonstelling had. Wat ween geweldig werk is dat toch. Had het voorrecht nog een poosje met hem te praten. Ik heb er toen nog een logje over geschreven https://tagrijn.wordpress.com/?s=marius+van+dokkum met veel afbeeldingen.

Unknown zei

Ik hoop dat liedje van Gait-Jan met z'n stoomfiets ooit nog eens terug te vinden op internet, ik herinner het mij nog van toen ik een jaar of 4 a 5 oud was.

Dwarsbongel zei

Het is nu ruim 6 jaar later, en naar aanleiding van een foto in een bericht van een Facebook-vriend heb ik nog eens gezocht naar de "stoomfiets". Zowaar, hij staat er nu!
https://youtu.be/HaDcR5PpTRE