...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 3 december 2016

161203 - ZOZ - Van Melody tot Orgels

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de lijst en de links bij Marja.

Bij het binnenhalen van de statistiek van ZOZ 211, opende die bij de regel:
3675Wayne Lytle / AnimusicAnimusicMelody04521-09-13
In mijn ZOZ 211 had ik twee clips van Animusic.com! Nieuwsgierig geworden, zocht ik bij Marja naar de links van ZOZ 45. Vandaar was het één klik naar Melody's bijdrage, getiteld: Muziek met balletjes, en dat bleek hetzelfde te zijn als "Pipe Dream".

Zo kwam ik op het pad naar info over de oprichter van Animusic, Wayne Lytle.
Als je op de link klikt, vind je de hele lijst wat ze bij Animusic allemaal gemaakt hebben!

Voordat Animusic bestond, heeft Wayne Lytle al zijn eerste muziek-animatie gemaakt. Dat was 10 jaar vóór zijn beroemde Animusic-serie, en 5 jaar voor zijn in opdracht van een bedrijf in 3-D optiek gemaakte "Beyond the Walls".

Wayne Lytle (Before Animusic) - More Bells and Whistles:


In het tweede gedeelte hoorde ik klanken die associaties opriepen met muziek in mijn geheugen. Ten eerste een vonkje naar een muziek die tot mijn verbazing nog niet in de lijst staat: Tubular Bells van Mike Oldfield (ik heb een korte versie uitgezocht).

Mike Oldfield - Tubular Bells (Exorcist Theme):


Vervolgens heb ik me suf gezocht naar de naam die hoorde bij de klanken die me altijd blij maakten, en die leken te komen van een gitaren met effecten en synthesizers.
Het was Steve Hillage, waarvan ik de LP Motivation Radio heb. Ik had al eens Steve Hillage Band - Aftaglid Live in Amsterdam 2006 in een ZOZ geplaatst. In het volgende nummer duurt het even voordat de bedoelde klanken komen, maar ik vind het geen straf om te luisteren naar de opbouw!

Steve Hillage - Radio:


Bij het zoeken naar clips van Animusic op Youtube stuitte ik op een titel: Animusic Special, geplaatst door www.synthex.nl, met als info dat het bestaat uit Pipe Dream en Cathedral Pictures, met een In & Outro by Jeffrey Haster.
Pipe Dream hebben we uitgebreid gehad.
Van Cathedral Pictures heb ik ergens gelezen dat het geïnspireerd zou zijn op de muziek van Moessorgski's Pictures At An Exhibition, in de uitvoering van Emerson, Lake & Palmer.
Via Marja zag ik dat dat geplaatst was in ZOZ 131 door Nietzomaarzooo, zelfs het hele album: ELPalmer (Mussorgsky) - Pictures At An Exhibition. Daarom hier de indrukwekkende Animusic clip.

Animusic HD - Cathedral Pictures:


Een klein stukje hoe het in een klassieke setting klinkt en toont.

Gergiev, Berliner Philharmoniker / Mussorgsky - Pictures at an Exhibition:


Nu nog even terug naar www.synthex.nl en Jeffrey Haster. Dat is een jongeman waarover ik info vond dat hij in 2012 zijn debuutalbum uitbracht, getiteld Pythagoras. Hij zal toen 13 of 14 geweest zijn. Ik vond een Duitstalig verslag met foto's van een bijeenkomst in 2013 waar hij gespeeld had, en in een verslag van het FringeL festival in maart 2016 wordt zijn optreden kort vermeld. Dat festival wordt georganiseerd door de stichting Gleveris, die middels persoonlijke probeerprojecten mensen met autisme wil ondersteunen bij hun streven om een concreet doel te bereiken, om zo hun zelfstandigheid te bevorderen.

In 2012 zette Jeffrey, als synthex.nl, een mooi rustgevend stuk muziek van ruim 11 minuten op Youtube. Ik denk dat we nog wel meer van hem gaan horen.

Jeffrey Haster / www.synthex.nl - A Sequential Jam:


Bij de opsomming van de gebruikte instrumenten trof mij de zinsnede: "On the XP80 I play a Eminent-like string sound [...]"
In 1962 werkte ik bij het Natuurkundig Laboratorium van de Rijksuniversiteit Groningen als Leerling Bediende. Ik kijk daar op terug als een prachtige baan om te doen, die evenwel niet veel economische groeikansen bood. Daarom sloeg ik aan het solliciteren, onder andere bij ... orgelfabrikant Eminent. Onze hoogleraar-directeur, Prof. Brinkman, vernam dat en bood mij een baan met groeimogelijkheden, als Technisch Assistent. Ik ben hem nog steeds dankbaar, maar twijfel ook nog steeds wel een beetje...

10 opmerkingen:

MelodyK zei

Jaaaa weer een compilatie naar mijn ♥

Ik wist niet dat het bestond tot ik het ooit cadeau kreeg en toen ook op zoek ging net als jij. Geweldig toch hoe sommige mensen aan hun creativiteit uiting kunnen geven en dingen kunnen combineren. En al verbazend, of toch eigenlijk ook weer niet, de links die de onderlinge stukken dan toch weer met elkaar hebben hè?!

Fijn weekend.

Anoniem zei

Kunstig en creatief. Het is ongelooflijk knap hoe leerzaam jouw blogjes zijn. Dank.
Ik kom later nog wat uitgebreider luisteren.

Happy Hulk zei

Bij mij komt deze 'muziek' veel en veel te hard binnen.
Ben bipolair, sorry!

Iris Papilio zei

Wat een info weer Gauke! Je overtreft je zelf toch nog steeds zo nu en dan hoor!
De muziek is apart.. niet echt mijn smaak hoor, maar prachtig bij elkaar gezocht!
Fijn weekend

CorryR zei

Heb genoten. Vooral de cathedral geluiden en beelden. Ik heb ze allemaal gedeeltelijk beluisterd, maar om alles helemaal af te luisteren ging me te ver. Steek veel op van jou uitleg enzo. Dankjewel.

Nietzomaarzooo zei

Wat een mooie verzameling. Alles afgeluisterd en geweldig. Vooral het verhaal erom heen, dat maakt het weer bijzonder. Dank je!
Fijn weekend.

Ria zei

Morgenochtend en anders morgenavond kom ik hier heerlijk ongestoord luisteren

Ariadnesdraad zei

Hoera voor de tubular bells van Oldfield. Prachtig !

Albert y Mara fotoblog zei

Een log met weer veel informatie en wij weten eigenlijk niet welk nummer wij moeten kiezen omdat het niet helemaal onze smaak is.

Joanne zei

Een logje met veel informatie en leerzaam. Ik kom muziek tegen waar ik nog nooit van heb gehoord. Leuk!
Dankjewel voor weer een bijzondere zwijmel.

Liefs Frederique