...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 24 december 2016

161224 - ZOZ - Van Bach tot Rock

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de lijst en de links bij Marja.

Ik stond in de keuken te afwassen toen ik een klassiek stuk hoorde waarvan zelfs ik de (Engelse) titel wist. Marijke beluisterde het op Facebook bij haar vriendin Fenneke - haar koor gaat dit met Kerst zingen: Bach - BWV 147 - 4 - Wohl mir, daß ich Jesum habe, hier gedirigeerd door Nikolaus Harnoncourt. (Bach-Werke-Verzeichnis - of afgekort BWV - is het nummeringssysteem waarin de composities van Johann Sebastian Bach zijn geordend).

Mijn geheugen zei me, dat een aantal pop/rock-musici ook Bach-liefhebbers zijn. Dat was mijn trigger om eens te gaan zoeken welke informatie over en versies van deze muziek te vinden zijn, en ik begon met de titel Jesu, Joy of Man's Desiring, terwijl de originele titel wel Duits moest zijn.

Ronddolend in deze (voor mij niet alledaagse) klassieke wereld, ontdekte ik dat dit een onderdeel is van een groter geheel: Herz und Mund und Tat und Leben (de / nl).

Voortbordurend op de gevonden informatie vond ik op deze site, dat de oorspronkelijke melodie van dit onderdeel niet is gecomponeerd door Bach, maar door Johann Schop, op een tekst van Johann Rist, waarmee hij vaak samenwerkte. Aannemelijk is, dat Bach tenminste een versie van deze melodie kende.

Op zoek naar pop/rock-uitvoeringen, leverde de zoekopdracht: ["jesu joy of man's desiring" (metal OR rock OR pop)] wel wat keuze's op, maar niet degene aan wie ik het eerst dacht: Ritchie Blackmore uit de oorspronkelijke bezetting van Deep Purple (nl), die bekend staat als Bach-liefhebber. Wel een mooie, ingetogen en virtuoos gespeelde uitvoering van zijn opvolger in de huidige bezetting, Steve Morse (nl), ook al is hij een beetje slordig met de aankondiging.Hij heeft meer met de melodie dan met de tekst...

Steve morse - Jesu, Joy of Man's Desiring:


De Britse groep Apollo 100 scoorde een hit met de afgekorte titel Apollo 100 - Joy, maar dat was noot voor noot gekopieerd van de eerder uitgebrachte versie door Jig Saw : Jigsaw - Jesu Joy Of Man`s Desiring.

"Onze eigen" Ekseption (en), dat klassieke muziek ging herinterpreteren nadat Rick van der Linden toetrad, had internationaal succes, en speelde het ook, in eigen arrangement.

Ekseption - Jesu Joy:


Dat is eigenlijk in de omgekeerde richting van een onderdeel in mijn ZOZ 117, wat ik in mijn jongere jaren niet voor mogelijk had gehouden: Dennis Wubs - Rock and Roll op het kerkorgel bij het uitgaan van de dienst in de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt te Schildwolde!

Nu maar weer ingetogen vocaal, door Celtic Woman (nl), met prachtige stemmen en een Keltische sfeer.

Celtic Woman - Jesu Joy of Man's Desiring (live):


Er zijn, denk ik, best veel versies door instrumentalisten die graag hun virtuositeit laten zien, vooral gitaristen.
Zoals Stuart Smith, met zijn Heaven and Earth Band, die lieflijk begint in een klassieke setting en gaat dan elektriek van aquit: Heaven and Earth Band - Jesu, Joy of Man's Desiring, of Mauro Stella, waarvan ik, met mijn gebrek aan Itakiaans, begreep dat hij muziekdocent is, en die alle instrumenten in deze clip speelt. Dat is achterelkaar te zien: - Mauro Stella - BWV 147 : Corale "Jesus bleibet meine Freude" (J. S. Bach).

Zelfs Brian Wilson, Brian Wilson (nl) van The Beach Boys (nl) ontkwam niet aan de bekoring van deze melodie: The Beach Boys - Lady Lynda - "Good Timin': Live At Knebworth".

Maar ik geef hier een ereplaats aan het speelplezier van Lim Jeong-hyun, ook bekend als Funtwo.
Niet zomaar een obscure Zuid-Koreaanse gitarist, maar iemand die een rock-interpretatie van het klassieke Pachelbel's Canon (nl) speelde met een van de grootste gitaristen van deze tijd (o.a. tijdelijk Deep Purple), Joe Satriani (nl); hun gezamelijke live-optreden met: Joe Satriani and Funtwo - Canon Rock.
Terug naar ons thema.

Funtwo - Jesu, Joy of Man's Desiring:


Ik eindig met orgelspel, met een textuele sfeer die niet meer tot mijn domein behoort, maar waarvan de muziek behoort tot mijn afkomst, en de locatie de geboorteplaats is van onze vriendin waarmee ik begon, die hier straks ergens in de regio dit lied gaat zingen. Daarbij herinnerend dat mijn moeder zolang ik weet in koren heeft gezongen.

Het Mense Ruiter orgel in de Regenboogkerk in Nijverdal, wordt bespeeld door Gert van Hoef.

Gert van Hoef, orgel - Jesu bleibet meine freude /Jesu Joy of Man's Desiring:



10 opmerkingen:

Albert y Mara fotoblog zei

Onze keus was deze keer makkelijk. We gaan voor Ekseption met Jesu Joy of Man's Desiring en wensen jou samen met Marijke een FELIZ NAVIDAD

Anoniem zei

Geweldige keuze. Ze hebben allemaal iets unieks. Mijn moeder schreed in december 1953 de kerk door op weg naar mijn vader onder begeleiding van deze muziek.

CorryR zei

Kostbare herinneringen aan dit lied. Zelf ooit als sopraan gezongen, schoonvader was organist en speelde dit vaak op 't orgel. En ook mijn man bespeelde dat instrument. waarbij dit nummer vaak voorbij kwam. Tijdens de crematieplechtigheid hebben we dit dan ook ten gehore gebracht.
Mooie uitvoeringen heb je gevonden. Fenneke sterkte en plezier met je optreden.

MelodyK zei

Prachtige stukken met allemaal een historie... en ja de laatste blijft toch wel mijn favoriet in dit rijtje

Wens jullie heel fijne warme liefdevolle dagen en een fantastisch 2017

Ria zei

Ze waren allemaal mooi . Maar de leste was de beste, voor mij dan
Fijne kerstdagen

Nietzomaarzooo zei

Prachtig weer. De laatste vind ik het mooist. Doet me terugdenken aan onze organist op het kerkorgel, die een beetje slapende gemeente wakker heeft gespeeld met zijn geweldige stukken.
In de jaren 70 was hij een langharige jongere. Maar wel iemand die fantastisch kon spelen.

Dat hoor ik terug in de laatste versie.

Wens jullie fijne Kerstdagen.

Zij van zei

Ik ben een groot liefhebber van Celtic Women dus…

Unknown zei

Gauke wat heb jij me aangenaam verrast met de uitvoeringen van Bach,s kerstkoraal "Wohl mir das ich Jesum habe".Zelf vind ik de gedragen muziek het mooiste.Gerard die ook meeluisterde vindt de muziek van Ekseption erg mooi,en weet zich nog te herinneren dat wij hier vroeger een LP van hadden.Ik heb heerlijk genoten van alle verschillende uitvoeringen nu ik op de vroege ochtend van de tweede kerstdag zit na te genieten van mijn eerste optreden met het Pauluskoor op kerstavond,ging erg goed maar er moet nog maar geen CD van gemaakt worden!En dan nog Bach op het kerkorgel van de regenboogkerk in Nijverdal.De kerk uit mijn jeugd,waar we onlangs nog afscheid van ons pleegschoonzusje Henny hebben genomen.Prachtig Gauke .Je heb me een aangenaam en bewogen uurtje bezorgd.

Dwarsbongel zei

Dank voor je mooie reactie Fenneke! Dat daar Henny's afscheid is geweest raakte me wel even, dat wist ik niet. Ik vond de combinatie van deze muziek en Nijverdal, daarom koos ik dit...

Ariadnesdraad zei

Celtic woman vind ik prachtig !