...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 13 april 2019

190413 - ZOZ - Van tulpen en toeristen

We waren door vrienden uitgenodigd voor een dagje Keukenhof. Dat leverde veel foto's op en mooie herinneringen aan die dag, dus combineer is dat met de "zwijmel" van deze week.
Ik plaats ook weer links (>> ) in plaats van het insluiten van video's. Ik kreeg vorige week een reactie over "bang zijn", maar ik ben voorlopig even voorzichtig: ik heb op een IPR-afdeling (Intellectual Property Rights) gewerkt. Noem het beroepsdeformatie als je wilt.

De gekozen datum was maandag 8 april: in het weekend was de te verwachten drukte veel groter. Gelukkig was het voortreffelijk weer voor zo'n expeditie vanuit, zoals men met gevoel voor overdrijving nog wel eens zegt, het hoge noorden.


Met een idee dat je vooral bollenvelden zult zien zit je er naast. Als je gearriveerd bent op de parkeerplaats, zie je vooral een enorm veld met auto's, en aan het eind van "ons" pad zag je er nog net een paar streepjes van de bollenvelden er tussendoor.


Eenmaal voorbij de ingang, zie je overal perken met een weelde aan bloemen in allerlei kleuren en vormen.


Het blijkt een groot park, met allemaal lanen waarlangs indrukwekkende bomen staan.


Er was volop zon, de temperatuur was aangenaam. Op diverse plaatsen zijn er vijvers en andere waterpartijen; Marijke was er helemaal in haar nopjes.


En zo tussen de bloemen komen er antieke Nederlandse liedjes terug, zoals deze van Helma en Selma (Selma was later een van de Selvera's).

>> 'k Heb mooie tulpen - Helma en Selma (1955)


Bomen staan vol bloesem en overal zijn er perken met planten en bloemen. De hoogteverschillen geven het geheel een extra dimensie.


Ik vond een lied met de titel Keukenhof, door een Nederlandse zangeres, die niet in de Nederlandse, maar wel in de Engelse Wikipedia staat: Patty Trossèl ofwel La Pat, en ze heeft een eigen pagina met een eigenzinnige La Pat / Biografie. Deze video is gemaakt door Erwin Olaf.

>> La Pat - Keukenhof, of kies La Pat (Patty Trossel) - Keukenhof (live in Soest, 2017)


Tussen de eenjarige en meerjarige planten op het onderste niveau en de kruinen van de hoge, oude bomen, is verrukkelijke bloesem op ooghoogte natuurlijk niet te missen!


Tussen al dat publiek gaat op deze maandag het onderhoud van het park gewoon door. Uitgebloeide bloemen worden er uit gehaald.


Hier zag ik in één beeld een waterpartij, een grillige boom, en een aantal kunstwerken, met nog een hoekje van een van de horecapaviljoens.


Maar de hoofdattractie blijft toch de pracht en praal in kleur, vorm en variatie van de bloemen.


Terwijl het op de ene plek bomvol is met toeristen en je bijna denkt in Japan of China te zijn, lijkt het op andere plekken heerlijk rustig.


Dan zien we dat het bezoek van John en Yoko aan het Amsterdam Hilton wordt herdacht. Een opstelling die herinnert aan hun "Hair Peace / Bed Peace" demonstratie tegen de Viëtnamoorlog. Ik was al verder, maar zag dat Marijke daar was blijven staan. Ze vertelde dat er een wand was, waaraan je een briefje kon hangen met een boodschap van wat of wie je houdt.


Het paviljoen met orchideeën had niet over gebrek aan belangstelling te klagen. Het was gelukkig niet te vol om foto's te maken, want er zijn zóveel varianten te zien! Sommige lijken gezichtjes, of viooltjes, anderen lijken hun tong tegen je uit te steken.


De Keukenhof is te groot om in één dag alles goed te bekijken. Je sjouwt heel wat af, en dan is af en toe een vrij bankje een genot. Het hondje zat me lief aan te kijken, maar elke keer als ik een foto wou maken keek 'ie de andere kant op.


Op dat bankje hadden we uitzicht op bloemen, uiteraard. En toen we weer opstonden zagen we nog veel meer kleurrijke perken.


In het laatste paviljoen dat we bezochten was ik gefascineerd door de lichtval, hoe de zon de kleuren van een aantal objecten omtoverde tot een kaleidoscoop, leek het wel.


Er was in dat paviljoen ook aandacht voor de Flower Power periode. De dames die toevallig bij deze wand stonden, hadden zich blijkbaar op voorhand voorzien van kleding in bijpassende kleuren. De dame links lijkt zich betrapt te voelen door mijn camera.


Maar deze dame poseert gewillig, ze is fan van dierenpark Wildlands. Deze olifant is trouwens een oude bekende. Hij was te zien tijdens de Elephant Parade in Emmen (van 5:58 tot 6:04) in 2010. Het (oude) Dierenpark Emmen bestond 75 jaar, dat werd gevierd met deze manifestatie, waar 150 olifanten, beschilderd door kunstenaars en bekende Nederlanders, te zien waren in het park en in de stad. Ze werden geveild om geld in te zamelen voor het redden van de Aziatische olifant. Ik vond een site waar 1335 ontwerpen uit velerlei plaatsen uit allerlei landen te zien zijn. De "onze" staat op Pagina 59, heet Poldermodel Georgie en is het werk van George Jurriaans (†2016).


En zo zijn we intussen de uitgang genaderd, en klinkt in mijn hoofd een lied over Tulpen uit Amsterdam, dat oorspronkelijk geschreven is door de Duitse zanger-schrijver Klaus Günter Neumann, die na een optreden in Amsterdam een uitstapje had gemaakt naar de bollenstreek, maar internationaal is Amsterdam bekender. (Hij schreef ook de wereldhit Wonderland By Night.)

De Nederlandse vertaling is van Lammy van den Hout en Johnny Steggerda, beide onder pseudoniem, geloof ik. De eerste die het in het Nederlands op de plaat zette was de Belg Jean Walter, en er zijn heel veel covers, maar ten onzent is er natuurlijk maar één artiest die bij dat lied hoort: omroeper, presentator en zanger Herman Emmink!

>> Herman Emmink - Tulpen uit Amsterdam

Uiteraard zien we nog tulpen langs de waterkant, en, bijna bij de uitgang, staat daar het beeld Luchtdans van Marina van der Kooi.


De omschrijving van het beeld door de kunstenares: De blijdschap van de koe die na de winter weer de wei in mag. Maar ook een verbeelding van ons aller overgeleverd zijn aan krachten die veel sterker zijn dan wijzelf.
Ik vond het wel genoeg, en fijn om weer naar huis te gaan, na een dag met enorm veel bloemen, mensen en indrukken...

O ja, vandaag, zaterdag 13 april 2019, is het Bloemencorso Bollenstreek 2019 - het zal wel lekker druk zijn tussen Noordwijk en Haarlem!



Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


9 opmerkingen:

Albert y Mara fotoblog zei

Prachtige fotoreportage Gauke. We hebben allebei genoten.
En de liedjes die laten we voor deze keer maar.
Nog steeds bang om een YouTube film te plaatsen??

Anoniem zei

Schitterende beelden met leuke zwijmels. Bedankt. Fijn weekend.

Iris Papilio zei

Prachtige foto's Gauke, jullie hadden er ook mooi weer bij. De muziek is leuk, vooral Tulpen uit Amsterdam, leuk liedje uit mijn geboortestad. ;-)
2 jaar geleden ben ik samen met Jan voor de eerste keer in mijn leven naar de Keukenhof geweest.
Ik heb ervan genoten. Misschien over een jaar of 5 nog eens doen.

Iris Papilio zei

OT: Je hoeft niet bang te zijn om een video te plaatsen hoor. Ik ben aan het zoeken gegaan en heb deze site gevonden. Denk dat het zo wel duidelijk is.
https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Hyperlinken

jokezelf zei

Heerlijk die Helma en Selma. Die flinterdunne stemmetjes. Geweldig! En dat wegsterven van het orgel op het eind (is vast Cor Steijn :-)).
Ik heb jaren tussen de bollen gewoond en ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hebben genoten. Ik woon nu in Noord Holland waar de weelde wat minder aanwezig is, althans in mijn woonplaats. Als je wat verder NH inrijdt, kom je ook prachtige velden tegen.

Dwarsbongel zei

@Iris Papilio: ik vraag me af hoe recent die info is, want de EU heeft zeer onlangs nieuwe regels bepaald...

Marijke van der Scheer zei

Dit liedje klinkt nu steeds in mijn hoofd:

https://youtu.be/g-xucpSQoFA

Joanne zei

Ik heb genoten van je logje! Prachtige foto's! Het doet mij weer denken aan het begin van onze verkeringstijd. Hubbie en ik zijn toen een dag naar de Keukenhof gegaan. Ik vond het erg mooi.

Heerlijke muziek heb je uitgezocht.

Liefs Joanne

AnneMarie Winter zei

Mooie fotoreportage en verhaal. De muziek komt me niet bekend voor maar daar leer je van.
Ik heb nog even naar de link van Trees gekeken maar er staat onderaan 'auteursrechten 2019' Door dit bericht durfde ik het eigenlijk wel weer aan.