...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

20 april 2019

190420 - ZOZ - Van galop en gekkigheid

Deze week ben ik maar weer eens aan het ramen wassen geweest, van de zolder tot beneden. Veurjoar in de kop zeg maar… En ik dacht aan dat onvergelijkbare talent Dorus (Tom Manders): "'k Ga trappie op en trappie af met emmers water" en "wat ik gezien heb deze week za'k u vertellen…", maar dat is meer de omlijsting van een conference.


Ik vond wel een ander hilarisch nummer van hem, een parodie op een destijds zeer populaire Nederlandse groep:

Tom Manders - The Galloping Comedians / Borstelnummer:


Wat je ziet zijn borstels waar ze op lijken te spelen, maar wat je hoort zijn Mondharmonica's. Een belangrijke fabrikant is Hohner, ook bekend van accordeons, maar het bedrijf begon met mondharmonica's.

De Hotcha's, begonnen als quintet, maar hun grootste succes hadden ze als het Hotcha Trio. Niet alleen in Nederland waren ze populair, ze traden in heel Europa op en verkochten platen in Amerika!.
Tom Manders was goed bevriend met de Hotcha's en ze traden ook samen op, ook de Hotcha's hadden komedie in hun shows. Een van hun nakomelingen heeft een biografie met foto's op zijn website, en in 1998 stond een lang artikel in de Volkskrant: Laatste echo's van het Hotcha Trio.
Het door Dorus geparodieerde nummer was hun succesvolste en bekendste nummer.

Hotcha Trio - Galloping Comedians (1951):


Deze muziek is van componist, muziekpedagoog en pianist Dmitri Kabalevski, en is onderdeel van The Comedians. Dat is geschreven als toneelmuziek voor een kindertoneelstuk, The Inventor and the Comedians, waarvan later delen zijn samengevoegd tot een concert suite. Galopping Comedians is daarvan het bekendst, en wordt qua herkenbaarheid wel vergeleken met Sabre Dance van Khachaturian.
Van klassieke muziek zal ook wel een klassieke uitvoering te vinden zijn, dacht ik, en vond deze. Daaruit blijkt dat ook orkesten die aan klassiek doen niet geheel gespeend hoeven zijn van humor.
Dit is een optreden van het Colorado Springs Youth Symphony Orchestra o.l.v. Maestro Gary Nicholson in İstanbul - Juni 2012.

Colorado Springs Youth Symphony Orchestra - Comedian's Gallop / Kabalevsky:




Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijk. Het weekend begonnen met een grote glimlach. Dank je wel. Fijne paasdagen.

Albert y Mara fotoblog zei

Je laat ons glimlachen met het Paasweekend 2019. Fijne Pasen toegewenst.

MelodyK zei

Met een lach een paasweekend beginnen, wie wil dat nou niet.... en dan nog schone ramen erbij ook.... ja ik sluit me aan


Fijne, hartverwarmende, paasdagen gewenst

jokezelf zei

Leuk hoor. Ik heb dat nummer met die borstels in mijn jeugd op live televisie gezien. Hartstikke leuk vond ik Tom Manders altijd.

AnneMarie zei

Tom Manders kon er wat van. We zaten natuurlijk klaar als het programma begon. Dit nummer kan ik me nog goed herinneren.

Nico van Hoorn zei

Het zit ook in mijn geheugen dat met die borstels

Iris Papilio zei

Wat een leuke info weer en de muziek is enig!
Vooral Tom Manders en ook het geblinddoekte publiek in Colorado!
Dank weer Gauke!

Gert Eldering zei

Dat brengt weer leuke herinneringen terug. De muziek deed me ook denken aan die van Leroy Anderson uit de jaren vijftig. Vaak humoristisch zoals "The typewriter song", "The waltzing cat" en "The syncopated clock", om er maar een paar te noemen. Veel terug te vinden op YouTube en soms ook uitgevoerd door serieuze orkesten. Nog een paar tekeningen van Norman Rockwell (achterkant Panorama) erbij en ik ben weer helemaal terug in de tijd :)

Plato zei

Ik kende alleen de versie met Dorus. Maar die andere heb ik helemaal beluisterd en bekeken. Zwaar onder de indruk. Geweldige uitvoering.