...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

vrijdag 30 augustus 2013

Opa's kastjesfabriek, Lundia, en logees

Vandaag kwam de verrassende boodschap dat we morgenavond een nachtje logees krijgen: kinderen en kleinkinderen. Heerlijk, zó vaak zien we ze (hier) niet.

Probleem was wel, dat ik de grote zolderkamer, logeerkamer, in gebruik had genomen als werkplaats. Druk bezig een kastje te maken. Er komen uiteindelijk vier kastjes.


Twee van Lundia-materiaal, waarvan ik een groot deel al had. De oorspronkelijke bestemming daarvan was vervallen, toen ik mijn eigen huishouden samenvoegde met dat van Marijke.

Mijn geschiedenis met Lundia is langjarig en stamt uit de tijd van mijn eerste baantje als loopjongen bij het Nat.Lab. van de RUG in 1960. Het magazijn aldaar, waar ik veel mee te maken had, was ingericht met Lundia stellingen.
Zware objechten, zoals forse regeltransformatoren, kon je vanaf een kar in de heupzwaai nemen en zonder schade laten neerploffen op de schappen.
Jaren later, in mijn eerste huwelijk, kocht ik van de erfenis van mijn grootouders voor de woonkamer een wandmeubel van hetzelfde, uiterst flexibele systeem, met luxueuzere afwerking.

Een nog steeds daarbij passende versie heet nu Lundia Original". Het is naar mijn idee wel veel duurder geworden, maar de producent schijnt door zeer woelige baren gegaan te zijn.

De andere twee kastjes zijn eigen fabrikaat, ook van grotendeels hergebruikt materiaal, van een eerder zelfgemaakte kast. De afmetingen daarvan zijn in grote lijnen aangepast aan de Lundia-kastjes. Dat eerste kastje is al een tijdje klaar, maar moet nog gelakt worden.

Met het tweede was ik nog volop bezig toen de verheugende mededeling kwam, zie bovenstaande beelden.

Het was Marijke's idee om dit exemplaar in te richten voor de vinyl-LP's die we nog hebben, en op die zolderkamer, die we niet veel gebruiken, een plek te scheppen om relaxt te luisteren naar die muziek.

Met dit kastje was ik gisteren toe aan het lakken, en dat kwam af. Toen moest er nog een achterwand op voor de stevigheid. Dat lukte vandaag, gelakt en wel. Dan de schotjes er in, en het kastje is klaar.


Voor mijn gevoel was het opruimen van de "werkplaats" meer werk dan het kastje maken. Dat kwam denk ik omdat het kastje al klaar was...
Maar in de logeerkamer had vanavond al gelogeerd kunnen worden.

5 opmerkingen:

Marijke zei

Het platenkastje is heel mooi geworden. We hebben nu dus een uniek exemplaar, want ik denk dat je zo'n kastje nergens anders kunt vinden. Ik verheug me om plaatjes te draaien en de herinneringen aan die oude muziek weer tot leven te brengen. Lijkt me ook leuk om de kleinkinderen hier van mee te laten geniete. "Kijk kindjes, zo luisterden opa en oma vroeger naar muziek!"

Dwarsbongel zei

En helemaal handwerk - het enige elektrische gereedschap dat ik heb gebruikt is een boormachine.

Anoniem zei

Wat leuk zo'n speciale Nostalgiekast. Ik had de indruk dat er niet veel meer over was van Lundia. We hadden hier een prachtige grote zaak maar daar wordt bijna niets bijzonders meer verkocht.

platoonline zei

Mooi kastje. Het zet me aan het denken. Ik zou mijn vinyl eigenlijk ook wel een betere plek kunnen geven. Je bent wel behoorlijk handig Dwarsbongel. Het ziet er allemaal prachtig uit.

Dwarsbongel zei

@Tagrijn: Lundia heeft het inderdaad heel moeilijk gehad; ik weet niet of ze helemaal failliet zijn geweest en een doorstart gemaakt hebben. Ze hebben zich nu wel meer toegelegd op maatwerk-kasten die b.v. te bestellen zijn via de Karwei bouwmarkten. Intussen zijn er een paar "winkels" in den lande die handelen in 2e-hands Lundia (Original).
@Plato: Dank je; ik doe mijn best, en weet dat ik niet aan een echte timmerman kan tippen. Maar als je zelf iets maakt weet je wat er eigenlijk beter had gemoeten... Toch ben ik tevreden met het resultaat.