...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

vrijdag 17 oktober 2014

141018 - ZOZ - Als door de bliksem getroffen, maar dan anders!

Wie mee wil doen met (of luisteren naar) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Deze keer werd ik getriggerd door pittige muziek, en vond daar curieuze alternatieven bij.
Als je in de elektrotechniek [hebt ge-]werkt, zoals ik, dan ken je uitdrukking AC/DC als aanduiding voor wisselstroom/gelijkstroom, maar de Australische groep AC/DC heeft een reputatie hoog te houden in het "heavy" areaal van de Rock'n Roll. Wikipedia NL en EN melden dat de groep in 1973 is opgericht door de broers Malcolm (1953) en Angus (1955) Young, en de band is nog steeds actief.

Mijn trigger voor deze ZOZ is een bijzondere live-uitvoering van het AC/DC-nummmer Thunderstruck door de Finse band Steve'n'Seagulls, waarbij een minder voor de hand liggend instrumentarium wordt gebruikt, acoustisch nog wel:


Dat het met een nog eenvoudiger instrumentarium kan, zien we bij Igor Presnyakov, geboren in Moskou en nu residerend in Amsterdam, op "acoustic fingerstyle guitar":


De taal op de website van Gabor Lesko is Italiaans (ondanks zijn Hongaars aandoende naam), en mijn kennis van die taal is zó beperkt dat ik er niet veel mee kan, maar hij speelt een Thunderstruck cover on classic guitar:


Weer heel anders klinkt de doedelzak-versie van de City Pipes uit Moskou. Ik vind het ook wel een kort maar stijlvol optreden:


Een echte uitschieter vind ik de versie van 2CELLOS uit Kroatië, en dat is dan ook mijn uitsmijter:


Voor wie nog even wil weten hoe AC/DC het zelf doet hier nog even een link: AC/DC - Thunderstruck (Live - River Plate - Concert Clip)

11 opmerkingen:

Basstarter zei

nondetju....de rock muziek is een instrument rijker. De cello. Heftig!!

Greet zei

Wat een geweldig mooie muziekles weer. Ik heb alle nummers met veel plezier beluisterd. Leuk om al die verschillende interpretaties te horen. De mooiste cover vond ik die van de City Pipes. Maar het origineel van ACDC is natuurlijk het allermooiste.

Anoniem zei

Allemachtig. Ben ik toch al 6 keer door de bliksem getroffen op de zaterdagmorgen. Dat belooft nog wat voor de rest van het weekend.

Anoniem zei

De versie van de Finse band en de doedelzakversie strijden om de eerste plaats. Leuke invulling... En een mooi bewijs wat een goed nummer dat Thunderstruck is...

Groninganus zei

Mooi man. :-)

Bibje zei

Ik kan de stem van de zanger van AC/DC niet aanhoren. vre-se-lijk, krijg er de kriebels van, van die nare weet je wel.
Dus aangenaam verrast was ik van de andere uitvoeringen. Toch blijft het voor mij een adhd nummer, ik denk niet dat ik het ooit geweldig ga vinden ;)

Nietzomaarzooo zei

Heerlijke invulling van de zaterdagochtend; al die verschillende versies van een goed nummer.

Fijn!

Joanne zei

Mijn eerste vriendje zou helemaal uit zijn dak gaan. Echt zijn muziek. Het is uitgegaan. Niet door zijn muziekkeuze, maar gewoon omdat hij 'het' niet was.
Stevige muziek op de zaterdagmorgen.

Maar ik heb er van genoten! Mooie keuze en je informatie is weer geweldig.

Liefs Frederique

Anoniem zei

Wat een leuke bijdrage! Stuk voor stuk het luisteren zeer waard, waarbij nr 1 eigenlijk voor mij het lekkerst klinkt.
Kadootje vanmorgen!

Unknown zei

Ieksssssss acdc 😉

Geef mij maar nr. 4 en 5 ....

Fijn weekend..

natasja zei

Vet zeg, die cello's!
AC/DC komt hier het afgelopen jaar vaak voorbij. Zoonlief heeft ze ook ontdekt :-)