...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 7 maart 2015

150307 - ZOZ - Van Grandpa's en Opa's

Wie mee wil doen met (of luisteren bij de andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Deze week kreeg ik bij het afwassen een idee voor een ZOZ-thema. Ik droogde mijn koffiemok af, die ik ooit op verjaardag kreeg van mijn kleinzoon, toen "de sterkste man van Twee-en-een-half". Het is een sterke mok, en ik ben er ook wel zuinig op - hij gaat nu al zo'n 15 jaar mee: kleinzoon vliegt nu alleen naar zijn vader, die momenteel in Koeweit woont.


Welke muziek is er, die met opa's en grandpa's te maken heeft? Wie van ons herinnert zich M'n Opa van Leen Jongewaard en Hetty Blok, uit Ja zuster, Nee zuster? O, dan ben je toch een oude knar? Nou, en...?!


Om in de verzorgende sfeer te blijven: wel eens gehoord van De Zingende Broeder? Even een stukje overnemen uit zijn "bio":
Remco Bijlefeld, alias de zingende broeder, werkt als woon- zorgbegeider in een kleinschalig verpleeghuis te Borger. Door de oudere mensen waarmee hij werkt is hij geïnteresseerd geraakt in de muziek uit hun jeugdtijd. Door vaak zijn gitaar mee te nemen naar het werk om samen met de ouderen te zingen, werd zijn repertoire steeds groter. Op een gegeven moment kwam Remco op het idee om er meer mee te doen. Hij bood zichzelf aan als artiest bij verpleeg- en verzorgingshuizen in de buurt. Hij kwam op het idee om zich te verkleden als een artiest uit die tijd. Keurig in pak met stropdas, een ouderwetse bril op en brillantine in het haar met een strakke scheiding.

Hij treedt op als amusementzanger in zorginstellingen voor ouderen. Hij zingt populaire Nederlandstalige liedjes uit de jaren 30, 40 en 50 van de vorige eeuw en begeleidt zichzelf daarbij met de gitaar. Hij brengt liedjes ten gehore van Lou Bandy, Willie Derby, Eddie Christiani, Bob Scholte en vele anderen. Veel liedjes zijn te vinden op zijn YouTube kanaal.
Ik kies hier voor de (thuis, in stijlvol sepia opgenomen) "swing-versie" van Grootvaders Klok:


Er zijn ook wel hedendaagse Nederlandse artiesten die iets over hun opa zingen, zelfs (naast "Oma's aan de top") zingt K3 over Opa, maar ik noem verder alleen nog uit Kinderliedjes van vroeger: Opa bakkebaard als echte klassieker.

In Country-sferen vond ik er ook een paar mooie, bijvoorbeeld van The Judds (moeder en dochter), Grandpa Tell Me Bout The Good Old Days. Wie de tekst wil lezen, die staat op YouTube bij dit nummer onder "Meer weergeven":


Nu een clip die wat toelichting verdient. Er is een project gaande, dat de wereld wil inspireren, verbinden en vrede brengen door middel van muziek, genaamd Playing for Change. Het is een multimedia muziekproject, opgezet door de Amerikaanse producer en geluidstechnicus Mark Johnson.
Er is ook een zelfstandige Playing For Change Foundation opgericht, die overal ter wereld muziekscholen voor kinderen bouwt.

Zo begon het, staat op de website: Nine years ago while walking down the street in Santa Monica, CA, the Playing For Change crew heard Roger Ridley singing “Stand By Me” from a block away. His voice, soul and passion set us on a journey around the world to add other musicians to his performance.
This song transformed Playing For Change from a small group of individuals into a global movement for peace and understanding. Over 35 musicians play on this track together from all over the world. While they may have never met in person, in this case, the music does the talking.


Een van de deelnemers in het project is Grandpa Elliot. De tekst onder de clip vertelt, dat hij al vanaf zijn zesde jaar (!) optreedt als straatmuzikant in New Orleans, en dat hij dat nog altijd met volle passie doet.
Grandpa Elliot begon bij een barbecue tijdens een Playing for Change tour te zingen: "Your lips is so dog gone sweet to me, baby Im afraid, if you kissed the ocean it would turn to lemonade", en de crew wou meteen de studio in om een album met hem op te nemen.
Als hij, na de introductie, dan eenmaal begint te zingen, begrijp ik waarom.
Sugar Sweet door Grandpa Elliot met Playing for Change muzikanten:


Over opa's wordt heel verschillend gepraat. Liefdevol of denigrerend, om de complementaire kleuren te kiezen. Maar als over een nog veel grotere Dwarsbongel dan ik, Ozzy Osbourne (NL) door de Huffingtonpost wordt geschreven: "Ozzy Osbourne Has Gone From Death Metal To The Sweetest Grandpa Ever", en door Yahoo Parenting "Who Knew That Ozzy Osbourne Is the Cutest Grandpa Ever?", dan is er voor mij nog wel hoop, denk ik. Want Ozzy is nog steeds actief met Black Sabbath, en spelen ze (2014, live) nog steeds Paranoid uit 1970. Hun grootste hit werd binnen een half uur gecomponeerd en geschreven, omdat ze nog 3 minuten plaatvulling nodig hadden, gaat het verhaal... Lieve opa's?


Als we dan toch gek bezig zijn, dit is er weer eentje met veel covers: "Ik ben mijn eigen grootvader", een lied met een lange historie.
Meerdere JoetJoepers zijn er mee bezig geweest, en de eerste die ik vond was de versie van Ray Stevens met stamboom, maar dat vond ik te snel gaan. De volgende was ook van Ray Stevens, maar dan met gekke koppetjes. Allebei leuk gedaan, net als al die andere versies.

Ik heb hier toch gekozen voor de oorspronkelijke uitvoering, van Lonzo & Oscar uit 1947 - I'm My Own Grandpa:


Tja, dat komt er van, als je met stambomen bezig gaat...

11 opmerkingen:

Albert y Mara fotoblog zei

Geweldig dat nummer M'n Opa van Hettie Blok en Leen Jongewaard. Mijn opa zong dat soms nog voor me, ondanks dat ik al op de HBS zat. Daarom kijk ik er met veel plezier op terug Gauke. En de rest ga ik in Spanje afluisteren. Salu2 Albert

Anoniem zei

Wauw, wat een prachtig thema! Mooie nummers, vooral dat van Hettie en Leen!
Opa van moeders kant woonde wat verder weg, was al heel oud toen ik kind was, maar mijn opa van vaders kant woonde vlakbij. Het was een lieverd, tot zijn dood heb ik heel erg goede herinneringen aan hem.
Ik was het oudste kleinkind en niks was goed genoeg, ik was zijn 'apengatje'..
Dank weer Gauke! Ik heb genoten!
Fijne zwijmeldag!

Anoniem zei

Mooi thema en wat een pareltjes heb je uitgezocht. Geweldig. Dankjewel.

Nietzomaarzooo zei

Ja, als ik M'n Opa hoor dan denk ik altijd aan die van mij. Overleden toen hij al overgrootopa was van mijn kinderen, maar wat een fijne opa was hij voor mij.

Leuk hoe je van het ene thema op het andere komt en toch weer eindigt bij het begin. Ik hou wel van die gedachtensprongen.

Fijn weekend.



Ria zei

Ik heb mijn opa's nooit gekend. Mijn moeder zong dit liedje vaak,dan keek ik naar de oude klok en zag mijn grootvader.
Fijn om weer te horen.

groetjes, Ria

Unknown zei

Geweldig serie weer.... en met 52 een oude knar zijn omdat ik een nummer ken?

Nou en? Heerlijk ;-) Leeftijd is zo'n onbelangrijk iets. (vind ik althans)

En mijn opa's hadden niets met muziek maar mijn ouders daarentegen des te meer, (alleen beluisteren) ....de bandrecorder draaide overuren vroeger.

Fijn weekend

matroos zei

Ik heb maar 1 opa gekend en zelfs een tijdje bij hem gewoond,dat was gewoon in die tijd.
Leen brengt de sfeer wel goed naar voren.

Anoniem zei

Geweldige nummers laat je ons beluisteren. Tja, mijn opa, mijn opa, mijn opa. ken ik, maar denk eigenlijk niet dat ik een oude knar ben. Hoewel, al 73 jaar, dus toch?
Ik vind het ook geweldig zoals je jouw keuze toelicht. Steek je nog eens wat van op. Dankjewel!

Minoesjka zei

Mooie verzameling met een mooi thema, dat nummer van Grootvaders klok roept toch wel heel wat nostalgie op zeg :-) Leuk

Bibje zei

Ik herinner me de geamuseerde grijns van mijn opa nog als de dag van gisteren. Hoe hij die om zijn mond kreeg als ik begon te kletsen tegen hem. Ik was daar zo vaak dat ik veel met hem rondgescharreld heb. Van de moestuin achter het huis tot op zijn werk op het land.Ja en dat liedje, dat zong ik dus altijd, want dat hadden ze me geleerd :)

Anoniem zei

Leuk!
Ik ga de muziekjes beluisteren.

Vriendelijke groet,