...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

vrijdag 8 mei 2015

150509 - ZOZ - Van oude computers en nieuwe instrumenten

Wie mee wil doen met (of luisteren bij de andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Op mijn manier had ik een drukke week. Een belangrijk geduldwerkje was het gouddelven op een oude computer met Windows 98, die niet meer te reanimeren is tot het niveau waarop hij voor ons nog bruikbaar is. Toch staan er nog veel schrijfsels, foto's (wat waren de jongste kleinkinderen toen nog jong!) en andere voor ons waardevolle dingen op die we willen bewaren. Het probleem was het overzetten naar gangbare media. Dat lukt, maar vergt weleens zelfbeheersing als er een blauw scherm verschijnt en iets weer opnieuw moet. Genoeg daarover.

Op die computer vond ik oude foto's. Dat wekt herinneringen - met pasen 2004 maakten we een strandwandeling, en de toen 2½-jarige Thimo wou beslist alleen met mij aan de hand lopen. Hij gooide af en toe zand naar ons toe en riep dan: Nè-nè-nè-nèh! terwijl hij met zijn vingertjes het sliep-uit gebaar maakte.


Nu hebben we onze eerste oefenrit gehad, om dit voorjaar samen een keer de Afsluitdijk te fietsen. Dat moet lukken, want die is ca. 30 km, en we deden nu 24 km.
Oma filmde De start van de oefenrit van Opa & Thimo met haar mobieltje:


ZOZ-ers vonden mijn eerste tochtje van het seizoen van 44 km nogal ver, maar het antiek waarop ik nu nog rondfiets stamt uit 1990, en dat jack heb ik "verdiend" toen in dat jaar onze nieuwbouw in Emmen werd geopend door de Zweedse koning Carl Gustav samen met prins Claus. Ter gelegenheid van die opening maakten 45 Ericsson medewerkers uit heel Europa een fietstocht langs alle toenmalige Ericsson-vestigingen in Nederland, 500 km in 2 dagen.

Al met al weinig gedacht aan muziek voor mijn ZOZ, maar toen vond ik een notitie, die ik in maart j.l. maakte over de Chapman stick (nl). Voor mij een geheel nieuw instrument, en bijzondere instrumenten maken mij altijd nieuwsgierig.

Echt helemaal nieuw is het instrument niet, want het is begin 70-er jaren bedacht door Emmet Chapman - Emmett Chapman explains the Chapman Stick:


Er blijkt al veel muziek op gespeeld te zijn, en met dit instrument opgenomen, zonder dat het veel ruchtbaarheid kreeg. Het is ook veelzijdig, als je eens even snuffelt. Zo vond ik een uitvoering van Here Comes The Sun van The Beatles, uitgevoerd door Robert (Bob) Culbertson, een bespeler van het eerste uur:


Het instrument is ook bruikbaar voor klassieke muziek, ook uitgevoerd door Robert Culbertson, Bach Toccata and Fugue in D minor, BWV 565:


Bij het zoeken naar info over de Chapman stick kwam ik ook de Duitse band Saltatio Mortis (en, nl) tegen, waarvan ik nog nooit had gehoord. De naam van de groep zou referen aan Danse Macabre (nl).

Ze spelen "middeleeuwse muziek op een moderne manier", dat wil zeggen dat er veel authentieke middeleeuwse (didgeridoo, doedelzak, draailier, schalmei) samen met moderne instrumenten worden gebruikt. Het was voor mij een interessante verrassing, uiteraard koos ik voor een clip waarbij de Chapman stick nadrukkelijk aanwezig is, SALTATIO MORTIS - Letzte Worte:


Tenslotte nog één clip met een akoestische versie van de Chapman stick, wéér door Bob Culbertson, een mooie instrumentale versie van het ingetogen Jimi Hendrix nummer, Little Wing:


En ik heb nog véél meer interessante clips met Chapman sticks gezien!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Fijn dat je nog veel hebt kunnen redden van de oude pc. Wat zul je trots zijn op je kleinzoon.
Natuurlijk is de rest van dit logje ook weer zeer interessant. Dankjewel.

Ria zei


Dank je voor het lezen, kijken en luisteren van jou uitgebreide zwijmels

fijn weekend,
groetjes, Ria

Trees zei

Leuke dingen gedaan deze week Gauke! Vrijheid blijheid voelt zo heerlijk!
Wat een apart instrument, nooit van gehoord, het nummer "Here comes the sun" is prachtig. Trouwens de andere nummers ook en de weetjes natuurlijk, elke week weer verrassend. Bedankt weer :-)

Unknown zei

Wauw wat mooi dat het je gelukt is nog zoveel kostbare zaken te kunnen opslaan en bewaren.

En ja 'nieuwe' instrumenten... dat vind ik ook altijd heel bijzonder. Zo 'ontdekte' ik ooit muziek op een theremin, dat blijf ik heel speciaal vinden.

Wat jij hier plaatst is evenzo bijzonder, sommige mensen hebben een stuk talent dat met niets anders te vergelijken is.

Fijn weekend

Bibje zei



Zo leer ik dus ook nog eens wat, had nog nooit van dit instrument gehord :)

Albert y Mara fotoblog zei

Weer heel veel informatie, en ik hou het graag alleen bij de uitvoering van Here Comes The Sun van The Beatles door Robert Culbertson. Prachtige opname die nu op mijn iPad staat.
Schitterend een foto van Gauke 10 jaar jonger dan nu, dat moest ik ook nog even van Mara zeggen.
Muzikale groeten Albert

platoonline zei

Ik heb ademloos zitten kijken naar die uitvoering van here comes the sun. Maria kwam erbij en toen waren we beiden ademloos (inmiddels gaat het weer goed met ons).
Prachtig instrument waar ik nooit eerder van gehoord had. Mooie muziek, speciale sound vooral door die baspartijen.
Bedankt voor dit stukje.