...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

vrijdag 15 mei 2015

150516 - ZOZ - Van oppassen en los gaan

Wie mee wil doen met (of luisteren bij de andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Mijn inspiratie voor deze ZOZ is Dave Edmunds (nl). Lang niet iedereen kan bij zijn naam direct iets uit zijn/haar geheugen terugroepen. Als je iets laat horen waarmee hij iets te maken heeft (gehad) zullen er al veel meer "O ja!"-s opklinken, want zijn productie is niet kinderachtig!

Dave is geboren in Wales en heeft vele muzikale leerscholen doorlopen en veel muzieksoorten gespeeld, gezongen en geproduceerd. Zijn grootste successen behaalde hij nadat hij zich de productietechnieken van Phil Spector (nl) eigen had gemaakt. Wat niet wil zeggen dat hij zich daarop blindstaarde.

Tot de groepen waarin hij gespeeld heeft behoren o.a. Love Sculpture en Rockpile
Van Dave Edmunds heb ik jammer genoeg weinig mooie "live" video's gevonden, meest door amateurs opgenomen: òf het geluid òf het beeld liet te wensen over.

Love Sculpture deed niet alleen aan blues en rock 'n roll, want op de LP Forms and Feelings staan ook interpretaties van klassieke muziek, zoals Sabre Dance van Khachaturian (nl).
Hier een opname uit Dave's latere soloperiode: Sabre Dance.
Ook deze, Farandole - Love Sculpture, komt uit de klassieke hoek, Arlesienne Suite No 2, Movement 4 van Georges Bizet (nl).

Naast zijn werk als producer is Dave Edmunds altijd zelf blijven spelen. Een van de mensen waarmee hij veel heeft samengewerkt is Nick Lowe (nl), die hij ontmoette door de groep Brinsley Schwarz te produceren.
Tot de andere groepen en artiesten waarmee hij samenwerkte of voor produceerde behoren voormalige Beatles, Status Quo, The Stray Cats, Jeff Lynne (Electric Light Orchestra), en dat is een kleine greep.

Zo deed hij mee aan Carl Perkins's Rockabilly Session, een tv-special ter ere van zijn held, een heerlijke 14½ minuut durende medley, met o.a. Carl Perkins, George Harrison, Ringo Starr, Eric Clapton, Dave Edmunds en Rosanna Cash (dochter van):


Dan een clip waarvan het plezier afspat, van Dave Edmunds samen met een andere dochter uit de Cash/Carter clan, Carlene Carter (die te eniger tijd getrouwd was met Nick Lowe) met het humoristische Baby Ride Easy:


Ik vond ook een heerlijk nummer dat me doet denken aan de sfeer van Zydeco (nl) / Cajun (nl) is Promised Land van Dave Edmunds met Geraint Watkins op accordion:


Het bekendst is Dave Edmunds denk ik van I Hear You Knocking, oorspronkelijk bekend van Fats Domino (nl):


En dit is de versie van Dave Edmunds op TV, in Jools Annual Hootenanny (2008):


Dave Edmunds is niet in de eerste plaats bekend van eigen liedjes, hoewel hij die wel gemaakt heeft. Meer van mooie interpretaties van bestaande nummers, en daarbij springen voor mij twee songs er uit, die allebei eerder waren uitgevoerd door een meidengroep.
Baby I Love You door The Ronettes (nl), toen onder contract bij Phil Spector.
Vergelijk zelf de versies van The Ronettes - Baby, I Love You en Baby I Love You / Dave Edmunds .

Voor mij is het meest meeslepende muzikale meesterwerk van Dave Edmunds de song Born To Be With You, ook een song met een geschiedenis en veel (cover)versies.
De eerste bekende en hitgevoelige versie lijkt te zijn van The Chordettes:


Uit de Country/Bluegrass-sfeer koos ik Pikelny, Sutton, Bulla, Bales, & Cobb:


Van Dave Edunds vond ik een uitvoering uit het TV-programma Top Of The Pops, die wel curieus is om te zien en een prachtig tijdsbeeld, maar met slecht geluid: Dave Edmunds - Born to be with you ( Very Rare Original Footage TOTP June 1973 ). Gelukkig is er iemand geweest die met die video is gaan stoeien en het goede studiogeluid er onder heeft gemonteerd.
Beeld en geluid zijn daardoor niet helemaal "lipsync", maar ik ga helemaal zwijmelen als ik deze versie hoor, en dan mag moet de volumeknop toch even iets verder open!

Dave Edmunds. Born To Be With You (dream dub), en die titel past ook wel (on)dubbelzinnig bij de donderdag van deze week, 14 mei. Het was Hemelvaartsdag, en op die datum in 1944, is mijn vader overleden. Door 60 jaar later welbewust op die datum te trouwen hebben we daar een soort monument van gemaakt, nu dus 11 jaar geleden:


Wij vieren zo'n dag altijd met een mooie rondrit. Deze keer waren we oppas voor onze jongste twee kleinkinderen, en vierden we het met hen, en in een andere omgeving dan anders.

Hier bij Fort St. Andries, waar Maas en Waal elkaar bijna raken.

En hier in de botsautootjes bij de Pyramide van Austerlitz,
waarbij we die Pyramide overigens niet gezien hebben...

8 opmerkingen:

Unknown zei

Goedemorgen, letterlijk en figuurlijk, wat weer een indrukwekkende rij!

Er moet wel elke week veel tijd in gaat zitten het allemaal bij elkaar te sprokkelen en tot een mooi verhaal samen te laten vloeien.

Het lukt je iedere keer weer, chapeau!

En wat leuk dat je(jullie) je vader zo hebt geëerd!

Fijn weekend.

Albert y Mara zei

Onvoorstelbaar wat een informatie Gauke, daar moeten Mara en ik echt voor gaan zitten. Dave Edmunds kennen wij van I hear you knocking. Wel meteen deze clip gedownload: "Carl Perkins, George Harrison, Ringo Starr, Eric Clapton, Dave Edmunds, Rosanna Cash rockabilly top".
Dat swing meteen de pan uit.
Om op die datum met Marijke te trouwen, eer je helemaal jouw vader.
We komen later, als het regent, bij je terug. Salu2 Albert

Anoniem zei

Wauw. Je informatie is weer overweldigend. wat een veelzijdig artiest. Ik hoop dat ik je lijstje weer mag ontvangen. ;-)
Nog proficiat met jullie trouwdag. Prachtig om je vader zo gedenken.

Ria zei

Je maakt me helemaal blij.
Vanavond kom ik hier terug.Mijn jongste zoon wordt vandaag 47 jaar en daar ben ik vanmiddag.

Gefeliciteerd met jullie trouwdag.Een mooier eerbetoon kun je een vader niet geven.

groetjes, Ria

Nietzomaarzooo zei

Wat een brede muziekkennis heb je toch en prachtig om die zo te delen hier.

Die pyramide is gewoon een gedenkzuil, geen Egyptische vorm hoor :) Wel heerlijke botsautootjes!

Nog gefeliciteerd met de trouwdag.

Trees zei

Zo zeg, wat een heerlijke nummer heb je weer uitgezocht.
Maar zo gek, die Dave Edmunds zegt me dus helemaal niks, hoe zou dat nou komen hè.
Terwijl ik de muziek heerlijk vind..
Alleen het nummer 'born to be with you' dan weer wel.
Mooi om op de sterfdag van je vader te trouwen, extra speciaal gemaakt die datum. Gefeliciteerd alsnog!

En wat jammer nou dat je niet bij de Pyramide bent geweest... Is toch een historisch Monument hoor!
Maar ach, je had mij er toch niet gezien want ik had geen dienst. Ook niet in het Bezoekers/info centrum trouwens. Gisterenochtend heb ik 'gewerkt'.

Mooie info weer Gauke! Bedankt!
Zwijmel lekker verder...

Joanne zei

Wat een heerlijk logje. Ik heb genoten! Je hebt er weer veel werk van gemaakt. Altijd weer een feestje om te lezen. Dave Edmunds ken ik nog goed. Leuk om dat weer eens te horen.

Gefeliciteerd met jullie trouwdag en lief om je vader zo te gedenken.

Liefs Frederique

Anoniem zei

Indrukwekkend relaas over een bekende zanger. En zoals jij al die (oude) bekenden erbij haalt, onnavolgbaar. Sommige liederen herken ik, anderen niet, maar allemaal goed om te beluiteren. Nog mijn felicitatie voor je trouwdag.