...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

dinsdag 27 oktober 2015

151025 / 151027 : Twee Rondjes Drenthe

Zondag j.l. besloten we te gaan genieten van de prachtige Indian Summer, door een rondritje te maken door de omgeving en hier en daar even te wandelen.
Drenthe heeft veel mooie landschappen te bieden, vooral nu met de al ruim aanwezige herfstkleuren, terwijl er tegelijkertijd nog veel groen is.
Door mijn fietstochten ken ik veel landweggetjes, waar je goed kunt rijden en waar het nooit druk is. Deze keer was het soms een misrekening, omdat heel veel mensen ook besloten hadden om te genieten van deze prachtige najaarsdag. Ook kwamen we dermate grote groepen wandelaars tegen, dat het wel een georganiseerd evenement moet zijn geweest.
Ergens in het midden van Drenthe stopten we om een wandeling te maken.


Het landelijke gebied toonde zich van zijn beste kant in de zon, die ondanks de wolken toch de boventoon voerde, en de bossen diepe schaduwen liet maken.


Dat de herfst begonnen is, was overduidelijk. Paddestoelen en afgevallen eikels in de berm. De eikenbomen maakten dat het lopen aan die kant van de straat af en toe op rolschaatsen leek.


Op de akkers was men druk bezig met aardappelrooien. Dat kan tegenwoordig gewoon op zondag, met de grote machines. Ik herinner me nog de tijd dat boeren met gekromde tenen zaten omdat ze niet op zondag mochten werken vanwege de Wet Op De Zondagsheiliging of Zondagsrust, terwijl er voor de maandag pestweer voorspeld was, dat de oogst ernstige schade zou toebrengen.
Terwijl ik dat nog maar eens overwoog, genoot Marijke heerlijk van de zon!


De koeien trokken zich er ook niets van aan, en liepen heerlijk te grazen, ook een vorm van oogsten. Ze hadden zelfs geen oog voor het schitterende lijnenspel van zonlicht door de bomenrijen naast hen.


Uiteindelijk kwamen we ook nog terecht in een Drentse stad met veel historie: Coevorden. Daar was het bepaald geen koopzondag, de straten waren leeg.
Maar we waren wel aan iets eetbaars toe, dat was verkrijgbaar. Op de Markt aangekomen, zagen we een bord waarop stond aangekondigd dat er Snert op het menu stond!
Marijke zocht er vast een plekje, terwijl ik op zoek ging met een missie: er zou bij de Tourist Info een pas verschenen gedichtenbundel verkrijgbaar zijn: "DichterBij Zweeloo".

Zweeloo (lees Aalden) en Coevorden hebben beide een plaats in mijn eigen geschiedenis: toen ik in Zweeloo woonde, fietste ik 3 jaar lang naar de LTS in Coevorden. Toen was Zweeloo een zelfstandige gemeente, nu ingedeeld bij Coevorden.
Ik werd attent gemaakt op die bundel door mijn eerste vriendinnetje, die destijds een ander verkoos. Van haar moeder staan drie gedichten in die bundel. Het gedicht over de ijsbaan, waar ze me met een knipoog op attent maakte, is van een andere dichter, een leeftijdgenoot die ik persoonlijk ken, zoals meerdere van die dichters.

Mijn band met Coevorden is meermalen hernieuwd, doordat ik het gedicht voor de tentoonstelling Picardtprent van 2000 heb mogen schrijven, met een gedicht de tentoonstelling van Eugénie Godefroy-Werners (inmiddels overleden) in Galerie Het Arsenaal heb mogen openen, een gedicht heb gemaakt voor de opening van het eerste lichtkunstproject in de voormalige Watertoren, en gedichten heb voorgedragen bij de opening van het project "De reis van de Steen", nabij de Markt.


Nadat ik van achter het raam van het restaurant nog een foto heb gemaakt van Het Arsenaal, waar o.a. de Bibliotheek en de Tourist Info zijn gevestigd, lopen we langs de fontein met het beeld van de Ganzenhoedster en haar ganzen, terug naar de auto en begeven ons naar huis.


Nu is het dinsdag en kom ik pas aan publiceren van het verslag toe. Het beloofde zonnetje bleef helemaal weg en de temperatuur viel ook tegen, maar er was weinig wind. Toch trok de ergste mist al snel op, en zeg nou zelf: deze omstandigheden leveren ook mooie sfeerbeelden op!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtige plaatjes.

Trees zei

Een mooi verslag van een heerlijke dag!
En nog steeds is het weer lekker hè...
Genieten!

Albert y Mara zei

In het verre verleden met de "NS Mat'64 trein" naar Coevorden geweest. De foto reportage staat nog steeds op de plank om nog eens te plaatsen. Die van jou geeft een mooie doorgebrachte dag weer. Voor ons deels Coevorden item, klik hier.