...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 19 mei 2018

180519 - ZOZ - Van Handpan en Old Folks

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


Zwervend door de Youtube-jungle werd mijn aandacht getrokken door een muziekgenre en een instrument in een combinatie die ik nog niet kende. Het instrument is al een paar keer langsgekomen in mijn blogs.
De HandPan Shop zegt: De HandPan drum: De HandPan drum is voor sommigen nog een onbekend instrument. Voor diegenen die hem wel kennen is het hét instrument van de 21e eeuw. En niet zonder reden: veel mensen worden geraakt door het unieke, warme geluid en de ongekende muzikale mogelijkheden van dit prachtige instrument.
Het genre is klassiek, en dat stuk is geschreven door J.S. Bach voor onbegeleide cello.
Het wordt gespeeld door Laurent Sureau (Facebook).

Laurent Sureau - J.S. Bach: Prelude Suite For Cello N°1 G Maj:


Toen ik dit beluisterde, verscheen in de zijbalk een bekende titel, die ik daarna maar even aanklikte uit nostalgische nieuwsgierigheid. De pianist was bij deze opname 14, meldt hij.

Luca Sestak - Swanee River Boogie Woogie:


Luca Sestak (de / Facebook) is inmiddels een stukje ouder, en heeft zijn beroep gemaakt van het pianospelen.
Hij geeft aan dat hij hier zijn eigen arrangement speelt van de klassieke Swanee River Boogie van Albert Ammons (nl) (1907 – 1949). Beide leerden op jonge leeftijd pianospelen.

De naam is afgeleid van de Suwannee River die in een toenmalige spelling voorkomt in de song Old Folks at Home van Stephen Foster (nl) (1826 - 1864), die ook wel "the father of American music" genoemd wordt.
Over Foster's leven is de film Swanee River gemaakt, waarin de in Litouwen uit een Russisch-Joodse vader geboren Al Jolson (nl) gegrimeerd als zwarte optreedt.

Niet een live-video, maar wel beelden van Albert Ammons, waarin hij drie versies van Swanee River Boogie speelt in de studio; de derde werd op de markt gebracht in 1946.

Albert Ammons - Swanee River Boogie:


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Zalige boogiewoogie. En de klanken die uit de handpan worden getoverd zijn ronduit geweldig. Onze dochter, jongste zoon en zijn dochter hebben er veel mee geoefend, maar helaas hebben ze hem uiteindelijk moeten verkopen.

MelodyK zei

Ohhh mooiii dit...

Fijn gezegend pinksterweekend.

Anoniem zei

Wat mooi die handpan zeg, ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt prachtig! En boogie woogie is altijd lekker om naar te luisteren.

AnneMarie Winter zei

De handpan vind ik wel erg mooi. Vaak worden ze gebruikt door straatmuzikanten en dan ben ik er ook niet bij weg te slaan.
Fijn Pinksterweekend

Nietzomaarzooo zei

Wat een warme klanken uit die handpan. En ook weer fraai je linkjes naar diverse artiesten.

Nog fijne dagen.

natasja zei

wat een mooie klank.
Ik kende het instrument niet.
En de Boogiewoogie is heerlijk!

Iris Papilio zei

Wauwie.. die Sestak is geweldig, ik houd van pianomuziek!
Leuke info weer en heerlijk om te horen!