...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 3 november 2018

181103 - ZOZ - Van goeden en minder goeden huize

We zaten wat melancholiek te filosoferen over onze ouders en (over)grootouders. In mijn familie komen, aan beide kanten, beroepen in het bouwbedrijf veel voor. Ik blogde er al eens over.
Mijn vader was als timmerman van de Ambachtsschool gekomen, en toen hij overleed was hij, bijna 28, bouwkundig opzichter via schriftelijke studie. Zijn vader was uitvoerder van bouwprojecten, en ik denk dat mijn vader ook zo ver door had willen gaan.

Uit een schetsboek van mijn vader.

De grootvader van mijn moeder had een aannemersbedrijf en was architect. Hij heeft meerdere kerken ontworpen, huizen die Rijksmonument zijn geworden, en, als noorderling, enkele panden in Amsterdam die er nu nog staan.

Door mijn overgrootvader ontworpen. (Google Maps)

Daarom koos ik deze keer als thema: huizen.
Om te beginnen Our House (nl) van Madness (nl). Rianne plaatste die al eens in ZOZ070, 15-3-2014, maar dat blog is verwijderd. Nietzomaarzooo had deze versie in ZOZ183, 14-5-2016. Ik kies een versie waar we de tekst kunnen meelezen.

Madness - Our House:


Het geeft soms verwarring, als er verschillende songs zijn met dezelfde titel, maar als je begint te luisteren is dat vaak meteen voorbij, bijvoorbeeld met Our House (nl), bekend van Crosby, Stills & Nash (& Young ) (nl).
Die song is geschreven door Graham Nash (nl), en ik vond een interessante video waarin Graham Nash uitlegt hoe de song is ontstaan, toen hij een relatie had met Joni Mitchell (nl): Crosby, Stills, Nash & Young - Our House | The story behind the song.

Deze song was ook al eens geplaatst in ZOZ086, 5-7=2014 op het verwijderde blog van Rianne, en in ZOZ103, 1-11-2014 plaatste Corry deze versie.

In een vrij recente video (2014) bewijzen de jongens a) dat ze het nog steeds live kunnen, en b) dat ook zij ouder worden: het laatste deel neemt Graham Nash zijn kleindochter op schoot terwijl hij piano speelt.

Crosby, Stills & Nash - Our House / Live in Concert 2014:


Dan hebben we natuurlijk Martine Bijl, die in het bos een te koop staand sloophuisje ontdekt, maar dat uiteindelijk een heel ander lot beschoren blijkt. En deze was nog nooit geplaatst.

Martine Bijl - De makelaar van Schagen:


Een ander lied over een huis dat te koop staat is House For Sale van Margriet Eshuijs met de groep Lucifer.
Deze versie werd in ZOZ109 13-12-2014 geplaatst door Corry.
Ik kies deze keer voor een bewerking uit de serie Ali B Op Volle Toeren met rapper RB Djan (Arbi Hakopians), bekend geworden met de groep Tuindorp Hustler Click (nl.

RB Djan House For Sale FT Ali B:


En vanwege de indrukwekkende stem van Eric Burdon (nl), die er met The Animals (nl) een succes van maakte, eindig ik met een door velen uitgevoerde klassieker: The House Of The Rising Sun (nl)
Geesje had 'm geplaatst in ZOZ016, 2-3-2013, maar dat blog is verwijderd. In ZOZ030, 8-6-2013 had Trees op haar oude blog deze versie: Anna Christine - House Of the Rising Sun (America's Got Talent 8).

The Animals - The House of the Rising Sun:



Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Schitterend. Je combinatie van geschiedenis en muziek is super.

Iris Papilio zei

Mooi thema... Madness vindt ik erg goed.
De versie met de oude Stills, Nash and Young vind ik verschrikkelijk. Echt niet om aan te horen voor mijn oren dan.
Martine Bijl, heel leuk om weer eens te horen!
De rap versie is grappig en verdrietig als je goed luistert.
En The Animals.. een weergaloze uitvoering!
Mooi Gauke, echt mooi!

MelodyK zei

Weer een bijzondere collectie die ik niet zo 123 bij elkaar bedacht zou hebben maar ja door jouw motivatie voor jou natuurlijk een 'eitje'.

Fijn weekend.

AnneMarie Winter zei

Ben het helemaal met Melody eens. Knap hoe je het bedenkt om zo iet als thema te nemen. Veel van de muziek die je laat horen ken ik en vind het leuk om weer eens te horen. Die ouwe knarren zijn er helaas niet op vooruit gegaan, hoor ik toch kiever de jongere versie.

natasja zei

Dat lijkt me zo tof als er zo'n erfenis is van je grootvader! Mooie zwijmel weer hoor!

Joanne zei

Wat een schitterend logje. Ik heb genoten. En wat heb je er weer wat moois van gemaakt!

Liefs Joanne