...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 10 november 2018

181110 - ZOZ - Van Stuyvesant tot Trump

Deze keer iemand die hier in Nederland vrij onbekend is, maar die ik al eens in het zonnetje zette in mijn bijdrage aan ZOZ 299.
Loudon Wainwright III (nl) is een rechtstreekse afstammeling van "onze eigen" Peter Stuyvesant (nl). Die volgde in 1645 Willem Kieft (nl) op, (niet te verwarren met de voetballer Wim Kieft!) als gouverneur van de kolonie Nieuw Nederland (nl), met als standplaats Nieuw Amsterdam (nl).
(Om verwarring te vermijden met het Nieuw Amsterdam waar mijn grootvader van 1907 tot 1940 Hoofd van de School met den Bijbel was, noemt men dat andere Nieuw Amsterdam nu New York.)
Peter Stuyvesant was meteen ook de laatste gouverneur van deze Nederlandse kolonie.

Ach, en van de laatste Nederlandse gouverneur naar de huidige president Donald Trump (nl) is het maar een klein bruggetje, want Stuyvesant was ook niet zo'n subtiel manneke.

Beide heren met hun wapenrusting

Dat ik vandaag Loudon Wainwright III plaats, heeft te maken met een song van hem die ik nu pas ontdekte, en die ik jullie niet wil onthouden. Hij schreef de song in maart 2016, had dus blijkbaar een helderziende blik: pas in juli 2016 werd Trump presidentskandidaat voor de Republikeinen! Ook een aantal namen die in dit lied voorkomen, kloppen...
Eerst de tekst:

I Had A Dream - Loudon Wainright III

I had a dream I don't know what it meant
But I dreamed Donald Trump was our president
And there on election night right by his side
His flunky Chris Christie along for the ride
But it gets worse just wait there's more
He made Jeff Sessions Secretary of War
And just like he promised he built him that wall
He blew up Cuba and he carpet bombed Montreal

I had a dream I woke up in a cold sweat
The Donald was elected in a huge upset
He made a bad deal with Putin a secret pact with Assad
Told the Pope where to go I swear to God
As for the Supreme Court he got to choose
He filled the vacancy up with Lyin' Ted Cruz
His face was bright orange and his hair was just weird
But we were made great again, embarrassed and feared

I had a dream here's how it went
I dreamed that the Trumpster was the president
His little finger on the button, he was doin' his thing
Our new national anthem was "my ding-a-ling"
We were bought and sold like in Monopoly
He had the most hotels in the land of the free
Locked up the opposition and the demonstrators too
That would be me and it might be you

I had a dream I'm not sure what it meant
When I dreamed Donald Trump was our president
And it wasn't even close he won it in a landslide
Our new hot First Lady she was beaming with pride
If you think that's cool don't fool yourself
He made Ben Carson Secretary of Health
And Sarah Palin Secretary of Stealth
If you think that's scary just you wait
He made Newt Gingrich the Secretary of State
And Rush Limbaugh the Secretary of Hate!!

Dreams come true and there's prophesy
And sometimes a nightmare is a reality

Dan nu de video, met Loudon's karakteristieke stemgeluid en humor: "Live at Fur Peace Ranch", opgericht door Jorma Kaukonen, gitarist van Jefferson Airplane.

Loudon Wainright III - I Had A Dream:




Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.

5 opmerkingen:

MelodyK zei

Hij weet het zeker wel te brengen ;-)

En ja dat nu nog levende beest... vind ik wel 1 van de meest engste gruwels die onze planeet bevolkt...


Fijn weekend.

Elisabeth zei

De zanger is mij zeker bekend en ook zijn zoon .Hij weet het goed te vertellen in dit nummer
Fijn weekend

Anoniem zei

Geweldige tekst.

Rianne zei

He, dit nummer ken ik. Heb ik net na zijn verkiezing een aantal malen ergens voorbij zien komen. Weet alleen niet meer waar.

De beste man heeft voorspellende gaven.

Iris Papilio zei

Hij had werkelijk een vooruitziende blik die man... eigenlijk heel jammer dat het echt gebeurd is.
Maar wie weet ligt hij er over 2 jaar wel uit. Een geweldig nummer wat ik ook wel eens heb gehoord, qua melodie dan, de woorden waren toen niet echt tot me doorgedrongen.
Mooie zondag Gauke...