...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 29 juni 2019

190629 ZOZ Van afspraakjes en fietsen met muziek in je hoofd

Het is vrijdagavond. We hebben vandaag een "date" gehad, Marijke en ik, in de vesting Bourtange: ik op fiets en zij met de auto. Dat zijn afspraakjes die we vaker hebben, dan zijn we er allebei even gezellig uit en ik heb m'n conditietraining.


De gemeente Westerwolde is een groot, prachtig gebied om te vertoeven, en met name de dunbevolkte streek langs de Duitse grens, de Laudermarke werkt als een magneet op ons. Het is ook een mooie route naar Bourtange.
De dichter Kees Stip, ook heel bekend als Trijntje Fop, woonde er geruime tijd. Er is een prijs voor Light Verse naar hem genoemd.


Mijn terugweg leidde door Duitsland, waardoor mijn gefietste afstand een record was voor dit jaar: 100,81 km. Uitingen van het Rooms-Katholicisme zijn daar volop langs de weg geplaatst door particulieren, van bescheiden tot pontificaal. Eén zo'n metershoog (voor)beeld ontlokte me een associatie, toen ik vanavond probeerde op te staan na het eten: "Ik ben zo stijf als een betonnen Jezus aan een betonnen kruis"… Nou ja, het was wel sierbeton.

En al die tijd dat ik zo lekker aan het fietsen was klonk die meeslepende melodie in mijn hoofd, met die zin: "Flying, flying, to be free again…" Bij nadere bestudering van de hele tekst ligt een dramatischer interpretatie voor de hand, maar ik vind die muziek zó... ja, zeg maar: bijna hemels...
Het komt uit de song "Flying" van The Strawbs (nl), van de LP (inderdaad, vinyl, 1973!) Bursting at the Seams (nl).
De titel van die LP refereert aan de zoveelste bezettingswisseling, maar nu was medeoprichter Tony Hooper (nl) vertrokken. De vele bezettingswisselingen worden vooral toegeschreven aan de persoonlijkheid van oprichter en enige constante factor Dave Cousins (nl). Toch heeft de groep door de jaren heen heel veel mooie muziek gemaakt!

Strawbs - Flying (1973):




Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


5 opmerkingen:

AnneMarie Winter zei

Toepasselijk lied als je over 's-Heerenwegen vliegt met je fiets. Deze plaat kan ik me niet herinneren maar ga nog eens zoeken of er iets is wat ik wel herken. Moet toch haast wel uit die tijd.

MelodyK zei

Geweldige manier om toch samen iets leuks te doen!

Mooie plek ook, Bourtange, ik hoop het in augustus aan de blogster te tonen.

En nee ik ga er niet op de fiets heen, dat laat ik over aan de dapperen zoals jij oa.

Fijn weekend en groeten aan die lieve dame van je.

jokezelf zei

Dit is een band die ik niet ken, met muziek waar ik nog nooit van heb gehoord. Je zou bijna zeggen: 'hoe is het mogelijk!' Want in 1973 was ik verdorie 21 en dan zit je toch nog midden in de muziek?
Maar (te mijner verdediging) ik was het jaar daarvoor getrouwd, en zo'n eerste huwelijksjaar als nitwit van 20, met een volledige baan, een driekamerwoning om te onderhouden en een man (28) die van huis uit gewend was om niets te hoeven doen dat 'geen mannenwerk' was, hakt er bijzonder in, kan ik je achteraf vertellen 😇.

skar.home.blog zei

Ken de groep niet, dat zegt wat, je schrijft er een heerlijk persoonlijk verhaal bij, en kan me wel iets voorstellen zo op de fiets met dit in je hoofd, mooi liedje, ga zeker eens verder kijken wat ze zoal uitgebracht hebben...
Fijn weekend.

Iris Papilio zei

Wel leuk dat jullie zulk soort dates hebben!
Ook ik ken deze band niet. 1973... in dat jaar is mijn oudste geboren.
Zeker onbewust meer bezig met andere dingen dan met muziek, hoewel er veel nummers zijn die me juist aan die periode doen denken.

OT: Heb je mijn mail ontvangen/gelezen?