...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 2 augustus 2014

140802 - ZOZ - Hangen en flessentinkelarij

Wie mee wil doen met ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

We passen een paar dagen op de huizen van de kinderen. Deze keer dus wat minder werk van de ZOZ, met hergebruik van een ouder blog.

Een Facebook-vriendin plaatste iets over de vervaardiging van een bijzonder instrument, dat ik al kende als Hang of Hang-drum, soms ook Space-drum.
Ik had ooit een blog geschreven over bijzondere instrumenten en uitvoeringen, waarin onder andere de Hang werd bespeeld door Daniel Waples, gewoon in de keuken:


In datzelfde blog had ik ook een link geplaatst naar een wel heel bijzondere "muziekuitvoering" door Michel Lauzière, die zich gespecialieerd zou hebben in muzikale curiosa:


Dat oude blog was getiteld Muziek uit het ongerijmde, en het staat er nog steeds.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Zo leuk. Jij weet er telkens weer iets heel bijzonders van te maken.

Dwarsbongel zei

Dank voor je compliment, Marja!

Unknown zei

Ik ben het volkomen met Marja eens...

en ja er zijn meer filmpjes te vinden van 'bijzondere' muziek.

Hoe gaaf is het dat mensen zoiets bedenken, en uitvoeren, en hoe mooi het dan ook nog kan klinken.

Fijn weekend.

Trees zei

Heel leuk, wat klinkt dat goed en wat een werk moet het geweest zijn (denk ik dan weer) om al die flesjes in de juiste positie te plaatsen! Erg leuk en bijzonder!
Een fijne zwijmeldag vandaag!

Anoniem zei

Heerlijk! Vrienden van mij hebben een band die veel muziek uit de Amerikaanse crisisjaren spelen, ook met eigengemaakte instrumenten; wasbard, jugs, bezemstelentheekistje bas , spoons. Leuk hoor!

Greet zei

Ik ben gek op bijzondere muziekinstrumenten. Wat leuk dat je ons hebt laten kennismaken met die ruimtepan. Wat een mooi geluid zit daar in. Ik heb ook alle filmpjes bekeken/beluisterd op het artikel waarnaar je verweesd. Was er wel even druk mee, maar wat een leuk artikel. De theremin kende ik al, heb er ook een keer een artikel aan gewijd.
Overigens, ken je onze eigen Nederlandse Toby Rix (https://www.youtube.com/watch?v=dDN44pvqjc8) en de diverse huisvrouwenorkesten (https://www.youtube.com/watch?v=Zh2wCq88is0)?

Greet zei

verweesd = verwees

Laura zei

Leuk en inspirerende muziek om op andere wijze muziek te maken.
Fijn weekend

Joanne zei

Wat gaaf! Je publiceert altijd een bijzondere ZOZ. Ik kijk er elke week naar uit!

Liefs Frederique

Dwarsbongel zei

Dank voor al jullie fijne reacties!
@Greet: ja, ik ben oud genoeg om me Toby Rix nog te herinneren van de radio. Huisvrouwenorkesten kende ik niet als zodanig, dat is dus weer een "weetje meer". Dank je!
@Wiebeltjes: ook dat groentenorkest kende ik niet, dank je! Bij het afspelen kreeg ik nog meer suggesties in die richting, b.v. een paar Chinese broers.

Elisabeth zei

Wat een leuke invulling van de Zaterdagse Zwijmel !!
Gr Elisabeth

Albert y Mara fotoblog zei

Vooral het tweede filmpje vinden wij plezant en fijn dat je dat met ons wilde delen.

Bibje zei

Wat grappig zeg!!!