...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 1 april 2017

170401 - ZOZ - Van Oosters hotel tot pianoconcert

Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Marja.

Ik vond een uitvoering van het beroemde Hotel California van The Eagles op z'n Arabisch.
Farhad Besharati is een Qanûn of Kanun bespeler, die traditionele Perzische muziek fuseert met hedendaagse muziek. In Teheran kwam hij in aanraking met de Qanûn. Omdat zijn muziek na de Islamitische revolutie werd verboden, was hij gedwongen om Iran te ontvluchten.

Farhad Besharati - Hotel California (Arabic Version):


En als we dan toch oosters bezig zijn met bekende popsongs, dan vind ik deze ook wel interessant. Ik vond een clip: "Pink Floyd - The wall (Oriental version by Bizimkiler Layihesi)", maar werd er weinig wijzer van. Zoeken op "Bizimkiler Layihesi" leek te wijzen op een verband met een langlopende Turkse TV-serie, Bizimkiler. Als ik Google zelf de taal laat kiezen, wordt "Bizimkilər" vertaald als "de onze", en "Layihesi" als "project".
Toen vond ik een andere clip van dezelfde groep en dezelfde muziek, maar met meer informatie:
Deze betoverende geluiden worden voortgebracht door Bizimkilər, een muzikaal project / orkest uit Azerbeidjan, opgezet in 2012 door ANS TV, en sindsdien gaven ze een verbazingwekkende etnische klank aan hits van over de hele wereld.
Er worden alleen Azerbeidjaanse instrumenten gebruikt, en alleen buitenlandse songs gespeeld


ANS was het eerste private, onafhankelijke TV-station in de voormalige Sovjetunie. Het station was actief van 26 November 1991 tot 18 July 2016. De afko staat voor Azerbaijani News Service.
De Azerbeidjanen of Azeri's zijn een volk dat verspreid is van de Kaukasus tot Iran, een deel van hen spreekt Turks en Russisch.

Bizimkiler Layihesi - Another Brick in the Wall (Pink Floyd):


Ach, ik vond zóveel interessante muziek van Bizimkiler Layihesi, maar kies zelf maar...!

Het stomme is, dat ik gek ben op muziek, in een heel breed scala, maar dat ik geen enkel instrument beheers. We woonden bij mijn opa en oma, die hadden een harmonium. Het leek mij fantastisch daar op te leren spelen, maar ik mocht er niet aankomen. Van schrik ben ik zelfs nog nooit in het Harmonium Museum geweest, dat hier in de buurt is (het gaat vandaag weer open).
Zelfs zingen durf ik mijn medemensen (en mijzelf) niet aandoen. Vroeger kon ik heel aardig fluiten en ging de "conversatie" aan met merels, maar sinds mijn van nature slechte gebit grotendeels vervangen is door nep, is dat ook voorbij.
Daarom ben ik geëmotioneerd en reuze enthousiast over mijn laatste clip vandaag! Een kind dat vrijuit een pianoconcert mag geven ter ere van haar eerste verjaardag!

Lise Linde Kronenberg - First Birthday Pianoconcert:


En als mijn research klopt, dan vermeldt op FB de terecht trotse vader Roel Kronenberg dat Lise onlangs 9 is geworden. Gefeliciteerd!

7 opmerkingen:

MelodyK zei

Jeetjeee wat weer een indrukwekkend relaas joh, wow !!

Ik kom even niet op het juiste / toepasselijke woord maar 'etnische klanken' hebben inderdaad wel iets bijzonders over zich vind ik altijd... ik heb ook een soort makke dat ik vaak wel kan herkennen uit welk land een stuk muziek komt en als ik het dan denk te weten en zoek het op blijkt vaak dat ik gelijk heb, is zo grappig.

EN ja die hummel... dat zijn genieën, ik vraag me dan altijd weer af wat er uiteindelijk van terecht komt ...

Fijn weekend.

Anoniem zei

Heel bijzondere uitvoeringen. Wat jammer dat jij niet dezelfde kans kreeg als dat lieve ukkie.

CorryR zei

Genoten weer van je verhaal en natuurlijk de diverse muzieksoorten. In een flits zie ik mijn kleindochter (ongeveer de leeftijd van dat kindje) naast mijn mans op de orgelbank zitten en haar partijtje meespelen. Ze was helemaal aan het swingen. Leuk.
Het harmoniummuseum heeft lang geleden allerlei onderdelen van mijn man gehad. Mogelijk hebben ze er wat aan gehad bij het restaureren van diverse instrumenten.
http://www.dejongdejong.nl/recordings-audio/dejongdejongplus/index.html op deze cd hoor je diverse harmoniums bespelen. wel even de stukjes aanklikken van de voorbeelden. Die jongens zijn geweldige organisten. Van de ene (Euwe) zingen 2 zoons heel erg mooi.

Ria zei

Mooie muziek maar het mooiste wat ik hoorde was de kleine eenjarige dat zo blij op de piano speelde:-)

Nietzomaarzooo zei

Dat meisje en de piano. Heerlijk.

Niemand speelt bij ons thuis een muziekinstrument. Nou ja, ik dan de blokfluit. :)Wat raar is want beide ouders speelden gitaar en bas in een bandje voor hun trouwen. En bij grootouders een piano in huis en bij de andere een orgel. Maar bij allebei de grootouders inderdaad was het moto niet aankomen.

Die twee andere clips vind ik heel mooi. Het is de toonzetting die het zo lyrisch maakt.

tagrijn zei

Wat een indrukwekkend blog vandaag. Ik vind de Arabische uitvoering van deze wereldhit echt prachtig.

natasja zei

Wat een bijzondere muziek.
Vooral de uitvoering van Another Brick in the Wall heb ik vol spanning zitten beluisteren. Ik ken dat nummer van haver tot gort en ik was iedere keer benieuwd hoe ze het volgende stukje uit zouden gaan voeren.
Heel knap gedaan. Mooie klanken...
En superschattig die baby.

Ik vind het zo leuk dat mijn zoon nu de gitaar ontdekt heeft.
Ik vind het zo gezellig... die muziek in huis.