...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 9 maart 2019

190309 - ZOZ - Van twee song over dezelfde maan

Het kwam door zo'n tekstprentje op Facebook:

Ik ben iemand die de hele dag kan rondlopen
met één zin uit een liedje in mijn hoofd
omdat ik de rest van het liedje niet ken

Ik begin nu een blog te schrijven over
een liedje dat ik al de hele week in m'n hoofd heb.
Daarvan ken ik globaal de melodie, maar niet de tekst.
Wel de titel en de artiest...

Nú maak je me nieuwsgierig!

Nou, het begon er mee dat ik overhemden stond te strijken. Daarbij heb ik meestal Radio Drenthe aan. Deze keer luisterde ik naar Pollings Passie, waarin radiomaker, presentator, schrijver, zanger en verhalenverteller Jans Polling put uit zijn rijke platenverzameling. Het Huus van de Taol heeft meer over Jans, in het Drents, inclusief verhalen en ander spul.

Jans draaide een song van J.J. Cale (nl). JJ Cale staat al 5 keer in het overzicht waarvan 2 keer met After Midnight, alle 5 geplaatst door mij, maar de song die Jans nu gekozen had zit daar nog niet bij: Cajun Moon.


Wikipedia stuurde me, bij het zoeken naar die titel echter naar een andere artiest, en voor J.J. Cale's versie naar Okie (album). Daar zie ik dat deze track is opgenomen op 20 November 1973 in Bradley's Barn, Mount Juliet, Tennessee.
Ik wou nu uiteraard ook de tekst weten, die heb ik opgezocht:

J.J. Cale - Cajun Moon

chorus:
Cajun moon, where does your power lie?
As you move, across the southern sky
You took my babe way too soon
What have you done, Cajun moon?

Someday babe, when you want your man
And you find him gone, just like the wind
Don't trouble your mind, whatever you do
'Cause, Cajun moon took him from you

chorus

When daylight fade, the night come on
You can hear the silence of this song
Don't trouble your mind whatever you do
'Cause, he got me like he got you

chorus (fade out)

JJ Cale - Cajun Moon:


Op veel van zijn songs bespeelde J.J. Cale zelf meerdere instrumenten. Ik vond ook nog een mooie versie waarin hij deze song solo uitvoert, live, op een (versterkte) acoustische gitaar (klik): JJ Cale - Cajun Moon, Live 1986.

Ik noemde al datWikipedia me bij het zoeken naar de titel Cajun Moon naar een andere artiest stuurde. Dat is country and bluegrass zanger / muzikant Ricky Skaggs ( nl), niet te verwarren met Ricky Scaggs van de New Yorkse punk rock band The Deadweights!
Deze Cajun Moon klinkt heel anders en heeft een heel andere tekst, maar ook dit genre spreekt me wel aan.

Ricky Skaggs - Cajun Moon:




Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


7 opmerkingen:

AnneMarie Winter zei

De laatste klinkt wel lekker. Ik had er nog nooit van gehoord zou het dus echt niet herkennen.
Goede tip de lokale zender luisteren.
Kwam gisteren op Radio Gelderland een mooi stukje muziek tegen.
Volgende keer. Het was te laat om er nog iets mee te doen.

Anoniem zei

Best lekkere muziek. Fijn weekend.

Elisabeth zei

Wat een heerlijke nummers heb je geplaatst ,ik vind beide versies geweldig .De live versie van JJ Cale heb ik maar weg geklikt
Elisabeth

Iris Papilio zei

De versie van Ricky Skaggs is mijn favoriet. Lekker snel! En de live versie van JJ Cale is wel apart!
Leuke info weer en ja soms heb ik dat ook wel eens, een zin in je hoofd die de hele dag terugkomt pfff...

MelodyK zei

Ik luister nooit meer radio eigenlijk, op de 1 of andere manier maakt mij dat altijd onrustig.

Maar ... het feit dat 1 zinnetje kan blijven zinderen terwijl je je de rest niet kunt herinneren, herken ik dan weer wel.

Deze muziek heeft inderdaad wel iets....

Fijn weekene.d

Joanne zei

Verrassende muziek. Ik ga voor de laatste. Leuke info weer. Dat iets de heel dag blijft hangen dat ken ik wel.

Liefs Joanne

Platoonline zei

Mooi blogje. Die Ricky Skaggs ken ik. Er bestaat een video van hem waar hij als piepklein jongetje debuteert in een grote mensenorkest (blue moon of Kentucky). De geschiedenis herhaalde zich wat jaren geleden want Rick werd toen op zijn beurt weer nagedaan door een piepklein kereltje (die inmiddels nog jong maar toch al op lengte is) luisterend naar de naam Carson Peters. Ook weer: blue moon of Kentucky. Het zou een mooi blogje opleveren, te beginnen bij Bill Monroe en dan bij dat kleine jongetje eindigend. Maar ik ben er te lui voor. Erg he?