...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

16 maart 2019

190316 - ZOZ - Van aandacht en intro's

Nee, ik sta níet altijd overhemden te strijken, maar nu wel en alwéér met de radio aan. Dat hou ik nooit langer vol dan vier overhemden, maar dan kan er al heel wat langskomen!
De radio staat dan weliswaar aan, maar de aandacht heb je meer bij je bezigheden. Tot er iets wèl mijn aandacht trekt.
De intro van het volgende muziekje bijvoorbeeld. Er was een tijd dat ik de meeste nummers na twee tonen van de intro herkende en artiest en titel feilloos kon noemen, maar dat is een tijd geleden, en van nieuwe nummers hoor ik te weinig.

Wat ik nu ga vertellen, speelde zich af in een split-second, maar zelfs mondeling vertellen lukt niet binnen zo'n korte tijdsspanne, gelieve dus bij het nu volgende deze vertraagde weergave voor lief te nemen.


Bij de eerste tonen van die intro dacht ik: wat is dat ook alweer, is het Free (nl)?

Free - All Right Now (Live Granada TV Studios, 1970):


Deze debuutsingle All Right Now werd een hit en verscheen later op hun 3e studioalbum Fire and Water, die hun doorbraak werd en ertoe leidde dat ze hoofdact werden op het Isle of Wight Festival 1970!

Ik twijfelde: of waren het toch The Kinks (nl)? Welk nummer dan, het is al zo lang geleden, was het dit? You Really Got Me werd uitgebracht op 4 Augustus 1964 als derde single van The Kinks, werd voor hen de doorbraak, en maakte hen tot een van de top-acts van de Britse invasie in Amerika.

The Kinks - You Really Got Me (1965):


Weer iets later wist ik het (maar ja, als het zó lang duurt), natuurlijk: de Amerikaanse Steve Miller Band (nl), onder leiding van gitarist / zanger / multi-instrumentalist Steve Miller (nl), met de song Rock'n Me ("Keep on rockin' me baby") van het album Fly Like an Eagle!

Steve Miller Band - Rock'n Me (1976):


Toch fijn om dit niet allemaal in een split second te hoeven beluisteren!



En nee, ik ben niet ongevoelig voor de brute aanslag in Nieuw Zeeland, maar ik wil het rode waas voor mijn ogen niet de overhand laten krijgen. Ik las citaten uit het "manifest" van die massamoordenaar, die bij mij associaties oproepen met uitspraken van enkele Nederlandse politici, die zorgvuldig het publiekelijk suggereren van geweld vermijden. Meer zeg ik er hier niet over, anders word ik misschien nog opgepakt wegens bedreiging.



Wie mee wil doen met (of luisteren/kijken/lezen bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, vindt de links bij Trees.
Afleveringen t/m ZOZ260 vind je bij Marja.


8 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat jij allemaal uit je hoge hoed weet te toveren na het horen van een intro .... Geweldig.

MelodyK zei

Ohh ik ben dus niet de enige wiens 'muziekbrein' af en toe faalt ;-)

Elisabeth zei

Met zulke heerlijke muziek strijk je de boel zo lekker weg denk ik maar zo.
Gr Elisabeth

AnneMarie Winter zei

Wie het waren wist ik echt niet maar bij de eerste twee noten herkende ik de muziek direct. Heb vaak luchtgitaar bij deze plaat gespeeld.
Wat een verhaal er weer rondom. Leuk om te lezen en knap gedaan.💪🏻💪🏻

natasja zei

O, ja, ik snap je snelle zoektocht in je hoofd. Ze lijken allemaal in een zelfde laadje opgeborgen te zitten.

Iris Papilio zei

Ik kan zoeken wat ik wil in mijn hoofd Gauke, maar ik ken de meeste nummers uit die tijd wel, en kan ze ook meezingen, maar wie het zingt/speelt.. vraag maar niet want ik weet het zelden.

Liesbethblogt zei

Ik ken alleen het nummers van de Kinks maar.

Platoonline zei

Ik kende ook alleen het nummer van de Kinks. Maar dat van die split second is herkenbaar. Wat er toch in één moment door de cellen en synapsen kan denderen, je houdt het niet voor mogelijk.
En over die politieke toestanden. Ik zou ze het liefst allemaal (ik wou schrijven allebei) negeren, maar ze dringen zich nu wel erg op. Hopelijk zegeviert het gezonde verstand weer snel.