...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 30 juli 2016

160730 - ZOZ - Van heksen, leeuwen en jazz

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

We waren deze week een dag op stap met (schoon)zus en zwager, een jaarlijkse traditie. We bezochten het Heksenmuseum, in de oude Heksenwaag in Oudewater (ook heksen gaan met hun tijd mee: aanwezig op Facebook).

De Heksenwaag is gevestigd aan de Leeuweringerstraat, en dat associeerde ik met Facebookvriend en collega van lang geleden, Jan Leeuwinga (FB).


Ik stuurde die foto op: "Jan, ik zag gisteren in Oudewater een straatnaambord, dat me aan jou deed denken. Dat heb ik dus gefotografeerd; het zit aan de gevel van... de Heksenwaag!"
Dit was zijn reactie:


Jan heeft, denk ik, basgitaar leren spelen in de wieg, want de zoekfunctie van Historisch Emmen geeft nogal wat resultaten voor hem.
In de tijd dat we bij hetzelfde bedrijf werkten, speelde hij bij de legendarische Emmer band Human Orchestra. Ze maakten twee singles, de eerste was een succes, de tweede niet. Deze clip van de eerste, "Met uniek fotomateriaal uit de periode 1969-1971".

Human Orchestra - The Silly One:


De Heksenwaag geeft een Lesbrief (pdf) uit voor kinderen vanaf 11 jaar, want hoe er destijds werd omgegaan met mensen die verdacht werden van hekserij of toverij, is barbaars! Dat begon al bij de methoden om te bepalen of iemand heks was.
En dat vaak na een enkele verdachtmaking door een simpele onbenul, of door iemand die iets tegen je had. Of doordat iemand een hetze had georganiseerd.

Heksenvervolging gebeurde in Europa op grote schaal van ongeveer 1450 tot 1750. Men dacht dat heksen een verbond met de duivel hadden gesloten, en met diens hulp streken uithaalden. Daarom moesten ze worden uitgeroeid, vond men.
De toenmalige equivalenten van politie, wethouders en niet te vergeten: geestelijken, speelden een belangrijke rol bij de processen. Het was niet ongewoon dat er vals werd gespeeld bij het veroordelen van "heksen"!
Daaraan dankte de Heksenwaag zijn reputatie van betrouwbaarheid: er is daar nooit iemand "te licht bevonden".

In de Docentenhandleiding (pdf) bij de Lesbrief staat: De lesbrief leent zich voor geschiedenisonderwijs maar kan tevens gebruikt worden voor projecten over pesten..

En denk niet dat er vandaag de dag niemand meer in hekserij of toverij gelooft. En dat niet alleen in Afrika, waar albino's hun leven niet zeker zijn, omdat aan hun onderdelen magische krachten worden toegeschreven! Daarom heb ik me maar laten wegen, en ik heb nu een certificaat dat bewijst dat ik geen heks ben!


Terug naar Jan Leeuwinga. Hij speelt tegenwoordig in de band BLAUWD. Ze stellen zelf op hun site de leden voor: Wie is BLAUWD en wat ze doen: Wat is BLAUWD.

Ze treden op bij jeugdsozen (en let ook even op de baspartijen!), zoals Blanko in Emmen: BLAUWD - Luisterend oor, in het theater - De Muzeval (inmiddels vervangen door het Atlas Theater): BLAUWD - Het leven is nooit saai, of bij de MondayNight Music Club in café De Brasserie: BLAUWD - Lekker dier.
Of in Rue de la Gare, het sfeervolle café, waar ik met onze toenmalige dichtersgroep ook een aantal keren heb opgetreden. Die is daar zelfs opgericht!

BLAUWD - Mooiste vrouw van de wereld:


Toen ik naar Jan's FB-pagina ging, stond daar een video uit een heel ander muzikaal idioom: de jazz, met een paar namen die ik ken, zonder dat ik zoveel weet van jazz.
Het is een video uit 1952, ik denk dat dat een tijd was waarin veel ontwikkelingen plaatsvonden in een groot deel van de wereld, zowel op maatschappelijk als cultureel terrein, relatief kort na de Tweede Wereldoorlog. De twee hoofdpersonen worden wel de vaders van de Bebop (nl) genoemd.
Dit zou de enige "live" video-opname zijn met Charlie Parker.

Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Hot house:


Volgens een van de reageerders onder deze clip is de volledige informatie:
The Charlie Parker Quintet featuring Dizzy Gillespie perform "Hot House" at Dumont Television Studios in New York City on February 24, 1952.
Featuring: Charlie Parker (nl) - alto sax; Dizzy Gillespie (nl) - trumpet ("de trompettist met de bolle wangen"); Dick Hyman - piano; Sandy Block - bass; en Charlie Smith - drums (over wie ik niets eenduidigs kon vinden).

Interessant vind ik, dat Parker intensief klassieke muziek bestudeerde en erg geïnteresseerd was in de muziek van Igor Stravinsky (nl). Daarmee is weer duidelijk, dat muziek genre-grenzen overschrijdt.

Parker kreeg de bijnaam "Yardbird" of kortweg "Bird". Dat leidde tot titels als "Yardbird Suite", "Ornithology", "Bird Gets the Worm", and "Bird of Paradise".
Voor hipsters en later de Beat Generation, was Parker de personificatie van de jazz-musicus als compromisloze artiest, en eerder intellectueel dan entertainer.

Al in zijn jeugd ontwikkelde Parker, tijdens de ziekenhuisopname na een auto-ongeluk, een morfine-verslaving, die overging in een heroïne-verslaving. Hij bleef zijn hele leven gebruiken, en dat is mede de oorzaak van zijn vroege dood...

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldige oude beelden en muziek. Je hebt er weer een zeer informatief en lezenswaardig logje van gemaakt. Dank je wel. Ook voor je lijstje. Ik vind dat altijd reuze handig.

Ria zei

Ben pas nog in de heksenwaag in Nijmegen geweest.De rillingen liepen er over me heen.
Je hebt weer een mooie verzameling beelden en muziek en ik heb er van genoten.
Groetje, Ria

Elisabeth zei

Wat heb je er weer veel werk van gemaakt ! De eerste twee nummers met veel plezier beluisterd ,de derde is niet mijn ding .
Groetjes Elisabeth

MelodyK zei

ik was er nog nooit maar wie weet komt dat nog.... je combinatie van tekst en muziek is weer subliem ... mooi gedaan, fijn weekend

Nietzomaarzooo zei

Wat een mooie hinkstapsprong-techniek van vertellen heb je. En dat we mogen delen in je muziekkennis.
Fijn weekend.

Ariadnesdraad zei

De blazers zijn het voor mij, Dwarsbongel !

Trees zei

Goh dat lijkt me ook wel leuk.. Zo'n heksenmuseum..
En de muziek erbij is hartstikke leuk! Wat een verhalen weer!
Fijne zondag!

garboj58 zei

De band is mij geheel onbekend, de beelden erbij zijn prachtig, de muziek is ook zeker niet verkeerd, wat ook telt voor het verhaal wat je erbij vertelt.....

Anoniem zei

Grappig hoe je kans ziet via de heksenwaag bij Charlie Parker terecht te komen. Interessant stukje. Ik meen toch dat Charlie Parker nog wel eens voorbij komt in de nachtelijke programmering van Jazz tv. Neem vaak zo'n programma op voor de volgende dag.