...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 23 juli 2016

160723 - ZOZ - Van zangers en schrijvers

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Door een gedicht van Annie M.G. Schmidt bij een Facebookvriendin, kwam ik langs de wonderlijke wegen van associaties en herinneringen bij een mooi project uit vervlogen tijden, dat werd bedacht en georganiseerd door Ad Visser, destijds vooral bekend als presentator van het radioprogramma Superclean Dreammachine en het TV-programma Toppop.

Die vriendin plaatste dat gedicht omdat ze een buitentemperatuur gemeten had van 38°C!
Van dat gedicht vond ik een op locatie voorgedragen versie door deze jongedame, die ik te leuk vond om hier niet te plaatsen.

Roosje Somers - Pas op voor de hitte (Annie M.G. Schmidt):


"Zing je moerstaal" was een LP, die werd uitgebracht als boekenweekgeschenk in 1976, met nummers geschreven door Nederlandse literaire schrijvers en uitgevoerd door Nederlandse popmusici. De bedoeling zal geweest zijn om te laten horen en zien, dat Nederlands geschikt is voor meer dan oubolligheid en smartlappen.


Dat toverde in mijn brein een linkje tevoorschijn naar "Juffrouw Nifterink", geschreven door Simon Carmiggelt en gezongen door Robert Long; deze video komt uit een interview in het programma "Een Groot Uur U" met Simon Carmiggelt, ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag. (Meer op Schrijversinfo).

Robert Long - Juffrouw Nifterink (Simon Carmiggelt):


Dan een clip met Drs. P., die het begin zingt van "Sober Leven" van Nico Scheepmaker, en dan de LP aanprijst.
Drs. P. - Sober Leven (Nico Scheepmaker):


In de volgende clip ontmoet Ad Visser's Toppop, zijn project Zing je Moerstaal.
Focus - Avondrood (Jules Deelder):


Dan een lied dat ik muzikaal nog steeds één van de mooiste vind van dit project. In de tijd van Mouth & McNeal had Sjoukje al laten horen wat ze kon, maar solo kon ze het misschien wel beter. Mouth, oftewel Willem Duijn streek later in onze omgeving neer en heeft mij nog eens geïnterviewd over een actualiteit voor zijn programma bij Radio Emmen.



Tenslotte een combinatie die ik interessant en onverwacht vond, Hans Dorrestijn en Peter Koelewijn. Uiteraard een tekst met onvergelijkelijke Dorrestijnse humor.

Peter Koelewijn - Perpetuum mobile (Hans Dorrestijn):


Voor geïnteresseerden, hier een link naar de complete tracklist van de LP Zing je moerstaal.

7 opmerkingen:

garboj58 zei

Hele leuke verzameling van al deze nummers, allemaal weer een verhaal apart en zeker Nederlands talig is zeker niet bij voorbaat smartlappen land....gelukkig genoeg mooie Nederlandse muziek met inhoud gemaakt.....

Fijn weekend!!!

Anoniem zei

Je hebt me weer weten te verrassen. Heerlijk om te horen. Ik wens je een mooie tijd in Tiel.

Janneke zei

Ik zwijmel in herinneringe, prachtig!

Ria zei

Prachtige verzameling om heerlijk bij weg te zwijmelen.
Fijn weekend
groetje, Ria

MelodyK zei

G.e.w.e.l.d.i.g. dit ;-)

Had ik deze week een westers geboren, tegenwoordig in Brabant wonende, blogster te logeren... die toch regelmatig haar wenkbrauwen moest fronsen bij wat manlief en ik wel of niet tegen elkaar zeiden.... 'moerstaal' dus... of ze de spreuken onthoudt die ze gehoord heeft deze week.... wacht ik maar af ;-)

Onze moerstaal heeft veel afschuwelijke muziek maar gelukkig nog veel meer mooie muziek, zoals jij hier ook weer bewijst.

Fijn weekend.

Iris Papilio zei

Hartstikke leuk. Die verschillende stukken..
Mijn voorkeur gaat uit naar 'terug naar de kust'. Dat vind ik ook nog steeds een van de mooiste nummers..
Ik zou willen dat het me ooit lukt ergens aan het water te wonen!
Fijne zwijmeldag nog!

Nietzomaarzooo zei

Wat is die Roosje schattig. En heel passend in deze warme dagen.

Vond Peter Koelewijn zijn stem goed passen bij de tekst van Meneer Dorrestein. Wat een pareltje weer aan muziek.