...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 2 juli 2016

160702 - ZOZ - Van Halen tot Fitzgerald

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

Ik ben niet zo in de stemming om te zwijmelen. Niet dat er deze week niets leuks of interessants langskwam, maar de balans hangt een beetje de andere kant op. Daarbij komt dat ik moe ben.
Je zou bijna kunnen zeggen dat het huilen me nader staat dan het lachen, ofschoon er geen sprake is van persoonlijk leed, maar wel leed dat "vlakbij" gebeurt. Dus maar bijpassende titels gezocht.

Als eerste kwam Van Halen (nl) bij me op, met een titel van hun debuutalbum.
De Amerikaanse band rond twee in Nederland geboren broers, gitarist Eddie (nl) en drummer Alex (nl) Van Halen.
Hun vader was saxofonist en klarinettist Jan van Halen, die tot 1962 in de Luchtmachtkapel speelde. Hun moeder Eugenie van Beers was een Indisch-Nederlandse van Javaanse afkomst. Ze kwam uit Rangkasbitung (nl), waar Multatuli, pseudoniem van Eduard Douwes Dekker, inspiratie opdeed voor zijn belangrijke boek Max Havelaar (nl).

In de wisselende bezettingen zijn Eddie en Alex vaste waarden. Zanger David Lee Roth (nl), die er in het begin bij was, maakt voor de derde keer deel uit van de groep. Bassist is momenteel Wolfgang Van Halen, zoon van Eddie.
Deze uitvoering is van de oorspronkelijke bezetting, met bassist Michael Anthony (nl).

Van Halen - Jamie's Cryin':


Een tweede titel die zich aan me opdrong, was Cry Me a River (nl), niet te verwarren met de gelijkluidende titel van Justin Timberlake.

De eerste die een succesvolle opname maakte van deze song was Julie London (nl). Deze clip is uit de filmklassieker "The Girl Can't Help It" uit 1956.

Julie London - Cry Me A River:



Veel artiesten hebben deze song opgenomen, zo ook iemand waar ik een zwak voor heb, Joe Cocker (nl), die het wat pittiger aanpakte.

Joe Cocker - Cry Me A River (Live in Dortmund):


Oorspronkelijk schreef Arthur Hamilton het als een jazzy blues-ballad voor een film, te zingen door Ella Fitzgerald (nl), maar de song haalde de film niet. Daarna maakte Julie London het dus tot een succes. Later nam Ella Fitzgerald de song toch op, en ik vind het de ontroerendste versie hier gepresenteerd. Als bewegend beeld alleen de tekst.

Ella Fitzgerald - Cry me a river:


Nou, wateroverlast genoeg voorlopig...

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Allemaal geweldige muziek, maar de aanleiding is minder mooi. Sterkte met alles en bedankt voor je mooie zwijmels.

MelodyK zei

Harregat man, wat n boudel. Wens joe veul staartke tou vanzulf.

Mooie zwijmels inderdaad, jij weet altijd weer mij met andere 'oren' naar muziek te laten luisteren, door hoe jij iets aankondigt.
De laatste in je rijtje is dan wel mijn favoriet van allen.

Hoop dat jullie ondanks dat leed toch een fijn weekend zullen hebben en dat de vermoeidheid weer plaats maakt voor mooie energie.

Nietzomaarzooo zei

Dat je, ondanks niet in de stemming zijn, er dan toch nog zoveel mooie muziek uit kan persen, vind ik bewonderenswaardig. Hoop voor je dat de balans er spoedig wel weer is. Dank voor de mooie rivieren van muziek.

Ria zei

Prachtige zwijmels al is voor jou de stemming er even niet. Ik hoop dat je gauw weer de goede balans terug krijgt.
Groetje en sterkte, Ria

Ariadnesdraad zei

Mooie muzikale omkadering bij de tranenzee. Sterkte !

natasja zei

Wat een verdriet...
Maar wel hele mooie muziek, vooral van Joe.

Joanne zei

Prachtige muziek, al is de aanleiding minder mooi. Heel veel sterkte met alles. Complimenten dat je toch nog zo'n mooi logje hebt geschreven.

Liefs Frederique