...en Niklas "logeert" hier ook. (v/h dwarsbongel.web-log.nl en niklas.web-log.nl)

zaterdag 16 juli 2016

160716 - ZOZ - Van Mensen en Multiculti

Wie mee wil doen met (of luisteren bij andere deelnemers) ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag, kan terecht bij Marja.

In Emmen wordt jaarlijks het multiculturele Full Colour Festival georganiseerd. Dit keer werd het vroeger in het jaar gehouden vanwege slechte ervaringen met het weer op de traditionele tijd. Muziek, lekkere hapjes en drankjes, en gezelligheid uit alle windstreken.


Ergens eind '90-jaren heb ik op zo'n feestdag, die niet verregende, iets gedaan dat ik sinds mijn kindertijd niet meer gedaan had: achter de muziek aan lopen. Een muzieksoort waarvan ik om onverklaarbare redenen een ontiegelijk blij gevoel kan krijgen: een steelband. Een groep mensen die speelt op instrumenten die (oorspronkelijk) gemaakt zijn van olievaten, waarvan de bodem zodanig is bewerkt dat er verschillende klanken aan te ontlokken zijn door er op te slaan.
Destijds was het een wandelende steelband, maar helaas heb ik van die band geen gegevens meer kunnen achterhalen.

Nu was er de Bijlmer Steel Band. Niet wandelend, maar op een podium, met dezelfde blijmakende muziek. Dit was lange tijd de jongste steelband van Nederland. De wind was sterk, dat is af en toe te horen in deze clip.

Bijlmer Steel Band - You are not alone (Full Colour Festival Emmen 2010):


Dit nummer van Michael Jackson is in België onderwerp geweest van een heuse rechtszaak over plagiaat: het zou in belangrijke mate gekopieerd zijn van een melodie die twee Belgische broers hadden laten registreren bij de Belgische variant van BUMA/STEMRA. De procedure heeft 12 jaar geduurd, en (alleen) in België hebben de broers gelijk gekregen.
Raar? Auteursrecht valt in de categorie Intellectuele Eigendomsrechten, net als b.v. patenten. Wij hebben ooit een akkefietje gehad met een Amerikaans bedrijf, dat claimde dat een principe dat wij al heel lang toepasten, inbreuk maakte op hun patent. Om kort te gaan, onze octrooigemachtigde concludeerde, dat dat bedrijf geen poot had om op te staan. Toch adviseerde hij om een schikking te treffen met dat bedrijf, omdat de procedures waarschijnlijk veel geld zouden kosten, terwijl de uitslag twijfelachtig zou zijn vanwege de juryrechtspraak in Amerika, waarbij het chauvinisme sterker zou zijn dan de deskundigheid...

De Bijlmer Steelband heeft een breed repertoire, waaruit ik nu iets klassieks laat horen.
Bijlmer Steelband - Beethoven 5th:


Van oorsprong komt deze muziekvorm uit Trinidad & Tobago, ook de bakermat van de Calypso. (Leo Beenhakker is er bondscoach geweest!)

Ken je nog The Banana Boat Song, ook bekend als Day O (versie uit 1956) van Harry Belafonte?
Dit begint met een andere versie: de enige marcherende militaire steelband ter wereld, tijdens de Taptoe in Edinburgh in 2014.

Trinidad and Tobago steel marching band - Caribische medley:


Dat steeldrums voor allerlei soorten muziek bruikbaar zijn, laten twee uitvoeringen van songs van (ex-) Beatles (resp. John Lennon en George Harrison) horen.

Steel Band Cuba - Imagine:


Dover Steel Drum Band - Here Comes The Sun:


Van recenter datum is Daft Punk - Get Lucky (ft.Pharrell Williams & Nile Rodgers). Daarvan vond ik ook een cover van een steelband, uit Saint-Herblain in Bretagne.

Soda Steel Band - Get Lucky (Daft Punk):


Wat mij opviel bij het zoeken naar en bekijken van clips met steelbands, is, dat er zoveel jongeren enthousiast bezig zijn met deze muziekvorm!

Tot slot terug naar de Bijlmer. Mr. Steel is de artiestennaam van steeldrummer/entertainer Kenneth Goddard. Uit zijn biografie: Als kleine jongen maakte hij zijn eerste steeldrums van conservenblikken. Acht blikken met elk een andere klank, samen de toonladder van C, waarop hij zijn eerste liedjes speelde. Op het kerstfeest van de lagere school verbaasde hij het publiek door een heel kerstrepertoire op zijn zelfgemaakte instrument te spelen.
Humor heeft hij in elk geval, vind ik!

Mr. Steel - De duivel ging naar de Bijlmer:


Ach, de Bijlmer zal zijn charmes hebben, geef ons toch maar Emmen:

Marijke op het nieuwe centrumplein in "de slechtste stad om te wonen", hahaha!

11 opmerkingen:

MelodyK zei

ik heb helaas niet al je muziek kunnen beluisteren, mijn gehoorstoornis speelde op maar dat neemt niet weg dat je wel weer een prachtig blog hebt toegevoegd aan jouw indrukwekkende lijst. Ik moest kiezen en koos voor 2 en 3 en daar heb ik enorm van genoten. De muziek die je plaatst is prachtig, dat weet ik gelukkig, ik kijk er ook graag naar als mijn gehoor me niet in de steek laat tenminste.

Fijn weekend.

Anoniem zei

Bijzondere muziek die inderdaad veel jongeren aanspreekt.
Onze dochter kocht dit jaar een handpan en leende hem uit aan jongste zoon, die er helemaal enthousiast over was. Hij heeft er echt feeling voor.
Hier een voorbeeld van dat soort muziek:
https://youtu.be/xk3BvNLeNgw
Je hebt er weer een prachtige bijdrage van gemaakt. Dank je wel!

Ariadnesdraad zei

Ah, heerlijk, die here comes the sun, met dat slagwerkje erbij !

Dwarsbongel zei

@Marja: Meer muziek van dit instrument kun je vinden als je zoekt op de naam Daniel Waples, volgens mij een absolute grootmeester op dit instrument. Misschien staat zijn naam al in de ZOZ-lijst, want ik heb wel eens iets over hem geplaatst.

Ria zei

Ik heb nog niet alles kunnen beluisteren maar dat is vaker en daar neem ik een deel van de avond voor wetend dat het de moeite waard is te komen luisteren.
Groetje, Ria

Unknown zei

Ik ben dol op de muziek van steelbands maar sommige nummers (bijvoorbeeld Imagine) vind ik minder geshikt…
Voor de rest lekker genoten… 'Here comes the sun….'

Anoniem zei

Inderdaad. Op 2 augustus 2014. Leuk!

garboj58 zei

Leuk om dit soort muziek weer eens te horen, is niet echt mijn muziek, maar staan nummers tussen die ik prachtig vind....

Fijn weekend!!!

Nietzomaarzooo zei

Ik val niet onder de categorie Jongere en toch spreekt me dit aan. Het doet me denken aan het Rotterdamse zomercarnaval. Of gewoon aan een tropische zomer.

Anoniem zei

Dat heb ik echt nog nooit gehoord: een ritmische vijfde van Beethoven. Je had vroeger wel The New London Chorale met The young Verdi, the young Messiah enz. Maar dit is totaal anders.

platoonline zei

't Is echt verschrikkelijk maar ik herken alleen de bananaboatsong van Belafonte (omdat ik daar nog een single van heb) en de rest totaal niet. Het toont aan wat een achtergebleven gebied op muziekgebied ik ben.